annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 105 af 245 < 1 2 ... 103 104 105 106 107 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34213 - 30/12/2021 17:49 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvad var Guds plan med Jesus...

https://vandrermotlyset.net/Onsket%20Gud%20Jesus%20dod.html

Gud blev et menneske? Hvor har du den tanke fra? Kom Gud så for at lide på et kors? Hvad med at leve og skrive nogle bøger og alt sådan noget? Der er noget som ikke hænger sammen? Gud kan alt? Men ikke overbevise nogle præster? Vi taler om Gud og ikke nogle "sølle" mennesker...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34214 - 30/12/2021 19:00 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas og Arne


Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Thomas A Kempis

Efterfølgende er fra indledningen af bogen NATUREN ER HELLIG af Jens-André P Herberner:


More science and more technology
are not going to get us out of the present ecologic crisis until we find a new religion, or rethink our old one.

Professor Lynn White (1907-1987)



Citat:
”Menneskene og naturen er på kollisionskurs. Menneskelige aktiviteter påfører miljøet og vitale ressourcer skånselsløs og ofte irreversibel skade … Fundamentale forandringer presser sig på, hvis vi skal undgå den kollision, som vores nuværende kurs vil føre til … En stor forandring af vores forvaltning af Jorden og dens liv er påkrævet, hvis omfattende menneskelig elendighed skal undgås, og hvis vores globale hjem på denne planet ikke skal blive uopretteligt lemlæstet.”

Denne appel – kaldet World Scientists’ Warning to Humanity – fremsatte 1.700 af verdens førende videnskabsfolk og over 200 nobelpristagere allerede i 1992.1 Appellen blev i alt væsentligt forbigået af verdens medier.


En del har slået til lyd for nødvendigheden af at ændre perspektiv. Grundlæggende. Ifølge dem er det ikke nok at fokusere på udledningen af drivhusgasser, industrialismen, vækstfetichisme, urbaniseringen, befolkningseksplosionen og moderne landbrug og koncentrere sig ensidigt om teknologiske løsninger. Man er nødt til at grave nogle spadestik dybere for at finde de bagvedliggende årsager til den globale klimakrise; dette ikke mindst for bedre at forstå og dermed mere effektivt at kunne løse krisen.

Her er pilen ofte kommet til at pege på religion. Ved nærmere eftertanke er det ikke så overraskende, eftersom vores handlinger ofte har rødder i vores værdier og opfattelser i øvrigt, og indtil for nylig har religioner over hele verden været storleverandører heraf. Og det er de formentlig stadig i betydeligt omfang, idet hele 84 procent af verdens befolkning fortsat identificerer sig som religiøse.



NATUREN ER HELLIG af Jens-André P Herberner er der nogen af jer der har den bog??

Jeg tror virkelig det er bogen vi om noget må læse hvis vi vil udvide vores horisont og ønsker at lade os inspirere og ja følge med i debatten.


Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Personligt er jeg så heldig at jeg har Telmore Play abonnement hvor tjenesten Chapter følger med og her findes bogen NATUREN ER HELLIG af Jens-André P Herberner 💕 🥰 💚🌳💚

Anne Louise Hanson (ALH) skrev lige til mig at den kunne købes for 150 kr på Saxo.

PPS:

Jeg må lige rose mig selv 😜 i 20 - 30 år (måske er det 40 år) har jeg hævdet og de sidste 20 år meget eksplicit at vi ikke formår uden religion at løse klima krisen - ja de største politiske udfordringer vi som menneskehed står overfor vil aldrig kunne løses udenom religion.

Flere og flere begynder at indse rigtigheden heri og ingen har sagt det mere præcist end Albert Einstein:

Science without Religion is lame, Religion without Science is blind.

I den sammenhæng har jeg sagt at viden vil aldrig, ALDRIG, være nok til at få folk til at ændre adfærd, det kan kun religion, den religiøse spirituelle dybdedimension.

Og jeg mener at tænkeren eller filosoffen vi skal tage udgangspunkt i er vores allesammens bonderøvs filosof Martin Heidegger der tænker ud fra:

vores fysiske biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens.


Mennesket i dets fysiske biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens er mennesket i dets TOTALITET - i dets KOSMISKE TOTALITET. Og HELLIGHED er netop mennesket i dets TOTALITET hvor vi ikke er en del af noget men HOLISTISK er i det HELE - i vores TOTALITET er vi HELE - HELbredte - er vi i Gud og Gud i os - uden at vi smelter sammen - uden at mennesket - vi GUDS ELSKEDE ANDEN mennesket, forsvinder. Vi bevares og ihukommes og bekræftes netop af Gud.

Hvilket også betyder der er en BAGVEDLIGGENDE ÅND - ARKEÅND [size:8pt](der ikke er nogen tilbagestående ånd)
og MENING med vores eksistens vores liv[/size]

Vi er i verden i eksistentiel forstand - vi er ikke os selv et subjekt der tænker på verden eller om verden - vi og verden er vokset sammen - uløseligt sammenfiltret - selv og verden hører uløseligt sammen - når vi tænker over verden er vi allerede tænkende stående i verden - i et levende sigende opretholdende skabende verdensforhold.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34215 - 30/12/2021 19:15 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg har googlet mig til dette.
Skal lige først have det ordentligt læst smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34216 - 30/12/2021 19:19 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Uha Arne - det er en bog der er vand på din Mølle.

Du vil få utallige af dine kongstanker bekræftet så jeg tror du skulle ofre 150 kr (+ porto) og få den hjem fra Saxo - de penge er givet godt ud på dig.

En fantastisk julegave du der kunne give dig selv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34217 - 30/12/2021 19:25 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Hvor er jeg glad for dit indlæg!!

Citat:
Jeg må lige rose mig selv 😜 i 20 - 30 år (måske er det 40 år) har jeg hævdet og de sidste 20 år meget eksplicit at vi ikke formår uden religion at løse klima krisen - ja de største politiske udfordringer vi som menneskehed står overfor vil aldrig kunne løses udenom religion.


Citat:
I den sammenhæng har jeg sagt at viden vil aldrig, ALDRIG, være nok til at få folk til at ændre adfærd, det kan kun religion, den religiøse spirituelle dybdedimension.


Som jeg skrev tidligere som svar på et af Arnes indlæg:

Frem for at søge tekniske svar på dine spørgsmål/forslag mener jeg, at vi først og fremmest må gå til kernen, vort indre, vort sindelag. Hvis vi ikke evner ydmyghed og kærlighed, så vil tekniske løsninger være uholdbare, tror jeg.

Du nævner selv problemet med dig selv som eksempel: Selviskhed, tilfredsstillelse ud over basale behov, savnet efter bekvemmelighed og luksus.

Det er elskværdigt, at du bruger dig selv som eksempel. Faktisk tror jeg, at ovenstående gælder nærmest alle mennesker. Så hvordan ændrer vi det til uselviskhed, afkald på tilfredsstillelse ud over basale behov og en opgiven af savnet efter bekvemmelighed og luksus?

Her vil jeg foreslå et modent, religiøst sindelag.


For som du skriver, Hanskrist:

Citat:
Ved nærmere eftertanke er det ikke så overraskende, eftersom vores handlinger ofte har rødder i vores værdier og opfattelser i øvrigt


Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 105 af 245 < 1 2 ... 103 104 105 106 107 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk