annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 171 af 245 < 1 2 ... 169 170 171 172 173 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35188 - 26/03/2022 18:39 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, det var jo for nemheds skyld, jeg skrev: "din kristendom".
Det korrekte havde selvfølgelig været: den form for kristendom, du tilslutter dig - eller noget i den retning blinker

Og når du skriver:
Citat:
Vi opgiver bestemt ikke vores ansvar og handlekraft, men vi udfolder dem i samarbejde med Guds vilje.
så føler jeg mig ikke i stand til at kende, hvad du kalder Guds vilje, ja jeg fornemmer tydeligt, at jeg ikke bør driste mig til påstande om, at det guddommelige har en bestemt vilje.
Det nærmer sig for mig blasfemi.

Men oplevelsen af det guddommelige mirakel: Verdens væren motiverer mig kraftigt til omsorgsfuldt at elske alt værende - her og nu - og hele tiden smiler

Spådomme i kristendommen om en guddommelig genfødsel af verden tror jeg ikke på, at vi mennesker magter - og heller ikke på, at vi bør driste os til trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35189 - 26/03/2022 18:56 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du skriver:
Citat:
Gud er os nærmere end vi er os selv nær. Iøvrigt også derfor det er igennem Gud Helligåndens Værk med os - Åndens frugter og Åndens gaver - Åndsgaverne - at vi lærer os selv at kende - vores kald og mening og særlige talenter evner - ja det Guds Billede vi er skabte i og til.
så er det egentlig netop dét, jeg mener - i hvert fald essensen i det.

Men det betyder også for mig, at det guddommelige ikke kan defineres - og ejheller bør forsøges defineret.
Det ville for mig være en blasfemisk omgang med det allerhelligste.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35195 - 27/03/2022 09:49 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Ja, det var jo for nemheds skyld, jeg skrev: "din kristendom".
Det korrekte havde selvfølgelig været: den form for kristendom, du tilslutter dig - eller noget i den retning


Der er selvfølgelige forskellige former for kristendom og tilmed mange individuelle måder at tro på. Men en kristendom, hvor Jesus, mennesket skabt i Guds billede og Guds indgriben i historien ikke er i centrum, den kender jeg trods alt ikke.

Citat:
så føler jeg mig ikke i stand til at kende, hvad du kalder Guds vilje, ja jeg fornemmer tydeligt, at jeg ikke bør driste mig til påstande om, at det guddommelige har en bestemt vilje.
Det nærmer sig for mig blasfemi.


Dette undrer mig virkelig, når jeg tænker på, at Guds vilje er, at vi elsker hinanden og alt levende - ja hele skabelsen.

Dog siger du selv, at det er, hvad det guddommelige inspirerer dig til. Og dét glæder mig.

kh Thomas
Top Svar Citer
#35198 - 27/03/2022 11:20 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
At Gud er os nærmere end vi er os selv nær - udtrykker det forhold at Gud er vor VÆRENS GRUND - at Gud er Skaberen: ”I ham lever og røres og er vi” Apostlenes gerninger kap. 17:


Citat:
Så stod Paulus frem midt på Areopagos og sagde: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse. For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder. Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget. Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt.


Kan vi så ikke komme det med Gud nærmere? Stopper det så her?

Nej

for der er så meget mere at sige om menneskets liv med Gud - Gudsliv:


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2



Gud ikke bare ER - Gud taler til os (BØN som Gud der beder i os - taler til os og giver sig til kende overfor os) - Gud vil os noget - Gud elsker os - og denne kærlighed mellem Gud og mennesket - Guds Kærlighed Kristus er kristendommens essens og hovedhjørnesten.

Vores Guds -forhold er et kærligt, intimt og personligt forhold. Ikke noget upersonligt. Nej det er det mest personligste personlige af alt i vores liv - også derfor Jesus åbenbarer og demonstrerer for os forholdet som mellem fader og søn.

God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence.


Et menneske uden Gud er Åndløs og Ideløs (Motivløs = uden motivation) og det er kærlighedsløs, uden kærlighed, uden glød og passion, uden ild. Et menneske uden Gud er ensom (uden kærlighed til sig selv og næsten) - et menneske uden Gud er uden ansigt og lys/syn og dermed karisma og personlighed - uden det billede (det motiv) den ide (det urbillede - den Arketype) vi er skabte i og til. Vores personhed gemmer sig i Guds Ansigt Kristus. Dette er vores Kristus'lighed vores guddommelighed - Gudmenneskelighed.

-0-0-0-0-0-

At skubbe Gud ud i kun noget og i kun ER - og så stoppe her er astrofysisk tågesnak og meningsløs filosofisk spekulation som blev populær med new age; vestens 68 ungdom der vendte sin egen kristne kultur ryggen ledsaget af opdagelsesrejser til Indien og indtagelsen af euforiserende stoffer, rusmidler.

Dette var et tilbageskridt, et fald, og vi er først ved at rejse os igen nu i takt med at vi begynder at besinde os på hvad vi er rundet af.

Jesus blev gjort til en hippie og vi tabte Jesus Kristus - Gud i Jesus. Gud forsvandt i astrofysisk tågesnak (Gud som noget udefinerbart - som bare ER - noget der er) sammen med den psykose de euforiserende stoffer, rusmidler, var lig med. Folk alkoholiserede og euforiserede deres fornuft fordi de ikke kendte den kristne VITALE SUNDE ÆDRUELIGE EKSTATISKE FORLØSENDE SPIRITUALITET - hvorfor forløsningsmidlet blev alkohol og rusgifter for den menneskelige bevidsthed.

Ufatteligt mange menneskeliv er gået tabt og blevet invalideret fordi vi ikke forstod den kristne kultur og SPIRITUALITET.

Jesus blev gjort til en hippie og vi tabte Jesus Kristus - Gud i Jesus - Gudmennesket Jesus Kristus - vi mistede vores i Kristus Væren - vores Væren i Gud. Der opstod tanken om at Paulus havde forfalsket Jesus oprindelige "budskab". Men nej, Paulus der kæder Jesus uløseligt sammen med Gud er fuldstændig i overensstemmelse med Jesus der også uløseligt forbandt sit liv med Gud; Guds Ånd og Vilje og Virkekraft.


-0-0-0-0-



BØN


At leve i bøn er det vigtigste som Jesus gjorde dette med Gud sin himmelske fader.

Bøn er at vi holder vores kæft og lader Gud komme til orde i vores liv.

Hvis Jan ABC og Arne skal ud af deres evindelige filosofiske spekulationer og gisninger (og Tikka ud af sin Bibelfundamentalisme) da må de to/tre lære at holde kæft - altså lære at leve i BØN - hvor Gud begynder at sige dem noget. Som det er nu er de begge (alle tre) optaget af menneskelig filosofisk spekulation og gisninger og tvivlsspørgsmål om snart det ene og så det andet, alt dette viser blot at de ikke kender Gud men kun er bekendte med deres egne spekulationer - tanker - menneskelige tanker - men ikke Guds som Paulus skriver om det ovenfor i 1 Kor 2 - og som Jung bygger sin psykologi op på.

Derfor jeg bliver lidt træt af de to - fordi de kan snakke herfra og til evigheden uden at få sagt noget væsentligt om det religiøse spirituelle - vores Gudsforhold, Gudsliv - liv med Gud i Kristus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35199 - 27/03/2022 12:28 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ja Hanskrist, dine mange ord her er så, hvad du står for, og hvilket jo er din gode ret.
Dine afsluttende ord får mig til at smile - især dette:
Citat:
Hvis Jan ABC og Arne skal ud af deres evindelige filosofiske spekulationer og gisninger da må de to lære at holde kæft -
For det er netop, når jeg er helt stille inden i mig selv, at jeg oplever det guddommeliges væren smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 171 af 245 < 1 2 ... 169 170 171 172 173 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk