annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 479 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 49 af 245 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33174 - 31/08/2021 15:02 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Skabelsen er en del af Riget om Himlen (Det guddommelige) på Jorden ifølge en skæbnebestemt plan. Min spirituelle pagt gendøbte både menneskeheden og verden til hellighed. Hvis i forstår dens betydning, så er meningen med livet godt.
Min kommentar:
Jeg er langt fra sikker på, at jeg forstår, hvad du skriver.
Alligevel er der noget i mig, der siger: Ja.
Din position i denne store sammenhæng er dog uklar for mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33180 - 01/09/2021 19:18 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Det glæder mig faktisk, at du vil fortsætte. Lad os gøre det. Så vil jeg gerne tage dine spørgsmål et ad gangen - i en rækkefølge der gør min opfattelse af tingene klarere.

Citat:
Var det ondskab, da et meteor for mange millioner år siden ramte jorden og bla. stort set udryddede dinosaurerne, hvorved det blev muligt for os mennesker at udvikle os?
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?
Tror du på, at en falden engel i skaberværket lokker os mennesker til ondskab?
Er det ikke en del af skaberværket, at noget kan "gå galt" og at mennesker kan "komme galt af sted"?
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?


Citat:
Dét, jeg nu savner, er en mere klar orientering fra dig om, hvad det egentlig er, du vil som "forvalter".

Jeg mener at have forstået, at du er utilfreds med "skaberværkets" tilstand, men jeg har ikke forstået, hvad du vil gøre ved det.


Af alle disse vil jeg gerne begynde med dette:

Citat:
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?


Det er måske let nok for dig at sige. Men hvad med mennesker som ikke kender til andet end frygtelige pinsler? Skal de virkelig afvises som arrogante mennesker med "ønskesedler"? Det mener jeg ikke.

Egentlig kritiserer jeg ikke skaberværket som sådan. Jeg mener blot ikke, at det er fuldent endnu. Jeg tror på, at vi vil fortsætte ind i Guds evighed, og at alle pinsler vil blive udslukket.

Min oplevelse af det guddommelige er nemlig også "altomfattende kærlighed", hvis jeg skal låne dine ord. Og mennesker født til et liv i pinsler og intet andet harmonerer ikke med min oplevelse af det guddommelige. Jeg kan ikke forestille mig, at dette "maskineri" af tilfældige skæbner skulle være Guds vilje.
Top Svar Citer
#33187 - 02/09/2021 11:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver til mig:
Citat:
Min oplevelse af det guddommelige er nemlig også "altomfattende kærlighed", hvis jeg skal låne dine ord. Og mennesker født til et liv i pinsler og intet andet harmonerer ikke med min oplevelse af det guddommelige. Jeg kan ikke forestille mig, at dette "maskineri" af tilfældige skæbner skulle være Guds vilje.
Mit svar:
Det fører jo så til, at vi - ad hver sin vej - når frem til det samme - overfor mennesker.
Min spontane altomfattende kærlighed - født i begejstring over miraklet: Verdens væren - er imidlertid altomfattende i den forstand, at den omfatter hele "skaberværket" - ikke begrænset til alene os selv - vi mennesker.

Det er her, det - for mig - ser ud som, at religionerne svigter.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33188 - 03/09/2021 15:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det fører jo så til, at vi - ad hver sin vej - når frem til det samme - overfor mennesker.
Min spontane altomfattende kærlighed - født i begejstring over miraklet: Verdens væren - er imidlertid altomfattende i den forstand, at den omfatter hele "skaberværket" - ikke begrænset til alene os selv - vi mennesker.

Det er her, det - for mig - ser ud som, at religionerne svigter.


Det er vel ikke alle religioner, der svigter. Buddhismen og Hinduismen lægger vist stor vægt på omsorg for dyrene. Det er måske ikke så eksplicit i fx kristendommen. Men måske er det implicit; kristendommens grundtanke er jo netop skaberværket: Lad der blive lys ... I det ideelle billede ser vi jo også en verden i harmoni (første kapitel i Bibelen). Her æder ingen hinanden, men lever af frugter og frø og planter.

Ligesom du forstår den altomfattende kærlighed som omfattende hele skaberværket, også dyrene, ligeså har jeg det på samme vis. Men jeg vil påstå, at jeg måske går et skridt videre end dig. For jeg mener også, at det guddommmelige her er alfa omega. Gud ER jo kærlighed. Det guddommelige er jo denne altomfattende kærlighed. Derfor tror jeg også på, at vi ikke kan tillægge Gud en "ligegyldighed" over for menneskers og dyrs pinsler. Det er ikke et spørgsmål om, at vi arrogant stiller os frem med "ønskesedler", som du siger. Det er et spørgsmål om, at Gud vil tørre hver en tåre bort - FORDI han er Gud. Mon ikke at dit begreb "det guddommelige" må kunne rumme samme tanke?

Citat:
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?


Njaeh ... jeg vil sige, at de er resultatet af en falden verden. Vulkanen kan vel næppe kaldes ond. Den gør, hvad en vulkan gør. Men i en ikke-falden verden, altså den verden den kristne venter på, vil en vulkan ikke slå ihjel (hvis der overhovedet vil være noget som "vulkaner"; her har vi kun billeder og metaforer som skilte, der endnu peger ind i det, der endnu ikke er her.

(Det er værd at bemærke, at du i dine seks spørgsmål koncentrerer dig om "ondskab", mens jeg i det, der affødte dine spørgsmål, talte om både ondskab og lidelse).
Top Svar Citer
#33190 - 04/09/2021 11:38 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev, at jeg synes, religionerne svigter alt andet end os mennesker.
Du nævner så, at buddhismen medtager dyrene, men det skyldes jo, at vi mennesker kan genfødes som dyr.
Og hvad planteverdenen angår, er der vist ikke megen omsorg at finde i nogen religion.
Kommer vi så til denne klode som helhed, er der vist intet - i stedet er vi mennesker er godt i gang med at smadre den.
Det er alt dét, der giver mig en fornemmelse af, at religionerne mere er menneskeværk, end de er guddommelige.

Og når du skriver:
Citat:
Gud ER jo kærlighed. Det guddommelige er jo denne altomfattende kærlighed. Derfor tror jeg også på, at vi ikke kan tillægge Gud en "ligegyldighed" over for menneskers og dyrs pinsler. Det er ikke et spørgsmål om, at vi arrogant stiller os frem med "ønskesedler", som du siger. Det er et spørgsmål om, at Gud vil tørre hver en tåre bort - FORDI han er Gud. Mon ikke at dit begreb "det guddommelige" må kunne rumme samme tanke?
Så er mit svar:
Påstande om, at det guddommelige er et hankønsvæsen med bestemte karakteregenskaber er for mig en frækhed overfor det guddommelige.
Jeg tror ikke på, at vi mennesker skal gøre forsøg på at fatte det guddommelige. At nogle oplever åbenbaringer, respekterer jeg - men de siger ikke mig noget.
Jeg tror på, at vi mennesker ydmygt og taknemmeligt skal glæde os over at være en del af miraklet: skaberværket - på lige fod med alt andet skabt.
Begejstringen over at være en del af miraklet får mig til at elske det.

Og når jeg tænker på, hvor mange dyr og planter, der har måttet lade livet, for at jeg kunne æde dem - og derved holde mig i live - og på hvor meget forurening min adfærd har skabt - så er det nøjsom ærbødighed, ydmyg stræben efter harmoni, empati med lidelse - kort sagt altomfattende kærlighed, der leder mig.

Og værdidomme over hvordan og hvorfor verden er, det er for mig spild af kræfter, der i stedet kunne være brugt til kærlighed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 49 af 245 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk