annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 100 af 245 < 1 2 ... 98 99 100 101 102 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34165 - 27/12/2021 14:55 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg er helt enig med dig angående min Ikon-oplevelse og tillige oplevelsen af det guddommelige i alt og over alt.
Men dét, jeg efterspørger, er, hvad der kunne berige enhver åndeligt.
Det er der jo ingen af religionerne, der indtil nu har magtet.

Hvad jeg kunne forestille mig - på tværs af alle religioner - er dét, at egen væren i en værende verden ikke er en selvfølge, men en gave - ja, et ufatteligt mirakel.
Men om dét siger et flertal af mennesker noget, ved jeg ikke.

(Jeg fornægter ikke Helligånden, tør blot ikke "gøre mig klog" her)

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34166 - 27/12/2021 15:11 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jo, det er da en idé.
Økologisk jorbrug og husdyrhold er det vel egentlig, du foreslår, og det er da bestemt et skridt i den gode retning.
Nu er det jo nok ikke alle, der kan hoppe med på "jord under neglene", men så er der jo stadig den mulighed, at vælge økologiske varer i supermarkedet blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34167 - 27/12/2021 15:12 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Hanskrist

Frem for at søge tekniske svar på dine spørgsmål/forslag mener jeg, at vi først og fremmest må gå til kernen, vort indre, vort sindelag. Hvis vi ikke evner ydmyghed og kærlighed, så vil tekniske løsninger være uholdbare, tror jeg.

Du nævner selv problemet med dig selv som eksempel: Selviskhed, tilfredsstillelse ud over basale behov, savnet efter bekvemmelighed og luksus.

Det er elskværdigt, at du bruger dig selv som eksempel. Faktisk tror jeg, at ovenstående gælder nærmest alle mennesker. Så hvordan ændrer vi det til uselviskhed, afkald på tilfredsstillelse ud over basale behov og en opgiven af savnet efter bekvemmelighed og luksus?

Her vil jeg foreslå et modent, religiøst sindelag. Fx at omfavne kristendommen. Kristendommen har nogle stærke sider:

* Skabelsen er GOD. I sin nuværende form er den falden, men den er ment til at blive forløst og opnå den fuldkomne harmoni, som den var ment til siden tidens begyndelse.

* Mennesket er aktør i Guds skabelse. Mennesket er ment til at tjene Guds skabelse og alt levende.

* Der findes mange beskrivelser og billeder i Bibelen af, hvordan Guds verden blomstrer under menneskers etiske livsførelse.

* Jesus og Paulus (blandt andre) sår kornet til en etisk livsførelse. Tænk fx på ordet om ikke at bekymre sig unødigt om mad og klæder, men at søge Guds rige først og fremmest. Eller ordet om at afstå fra rigdomme og i stedet arbejde støt og stille og ikke ligge nogen til byrde.

Hvis vi alle omfavner kristendommen med et modent sindelag, så tror jeg, at menneskeheden vil forvandles indefra, hvilket vil løse mange problemer. (Men jeg tror også, at andre religioner vil kunne opnå meget godt).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34168 - 27/12/2021 20:00 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Det er jo et smukt budskab, du bringer, og her i Danmark har vi jo over 2000 kirker med prædikestole til de ca. 75 %, der er medlemmer af den danske folkekirke, og som de statsbetalte præster prædiker fra næsten hver søndag.

Så er spørgsmålet jo, om præsterne evner at bruge disse rige muligheder til - som du ønsker - at "gå til kernen, vort indre, vort sindelag", som du udtrykker det, for at inspirere til "ydmyghed og kærlighed".

Nu møder medlemmerne jo ikke meget op til søndagens højmesse, og jeg tvivler på, at præsterne er særligt aktive i at motivere deres tilhørere til den ydmyghed og kærlighed, der er så enormt stort behov for - men det er jo en fantastisk mulighed - over 2000 prædikestole samt præster - hver søndag!

Og så er der jo biskopperne, der kan udtale sig.

Hvornår ser vi mon effekten af disse storslåede muligheder?

Det er jo indlysende, at det haster.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34169 - 27/12/2021 23:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jeg er efterfølgende kommet i tanker om, at mit indlæg ovenfor måske kan virke spydigt,
Men selv om jeg ikke længere tilslutter mig kristendommen og dens dogmer, så er det jo en fantastisk mulighed - og et påtrængende behov - at motivere - som pave Frans - mod grådighed - og for ydmyghed - også i den danske folkekirke.
Desværre er det mit indtryk, at der generelt er passivitet.

Én undtagelse har jeg dog set fra Københavns Universitets teologiske fakultet: Jakob Wolf.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 100 af 245 < 1 2 ... 98 99 100 101 102 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Nyheder fra Religion.dk