annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 113 gæster og 235 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 156 af 245 < 1 2 ... 154 155 156 157 158 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34916 - 23/02/2022 16:34 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg har ikke tid - og heller ikke energi - til at gå alle dine mange links igennem, men på dit spørgsmål:
Citat:
Du afviser altså ikke denne Gudsforklaring blinker Som sådan vil du ikke kloge dig på tingene...
er mit svar, at jeg respekterer de forskellige former for tro, som mennesker har, men i mine øjne er de tilhørende dogmer menneskeligt overmod.

Jeg har ikke nogen tro, men jeg kan ikke benægte min oplevelse af verden som et guddommeligt mirakel.
Det siger mig alt nødvendigt om, hvad jeg skal i mit liv smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34919 - 23/02/2022 20:16 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Måske du kan bruge denne folder til noget = Findes der åbenbaringer? Findes der budskaber fra den oversanselige verden til menneskeheden? Af Jørgen Degn - På basis af Vandrer mod Lyset! - Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

-------

Findes der åbanbaringer?

For at kunne besvare dette spørgsmål må vi først definere begrebet "åbenbaring". Betegnelsen angiver, at der er tale om "direkte meddelelser fra Gud givet gennem udvalgte personer, siden nedskrevet i hellige skrifter". Der er altså tale om "budskaber til menneskeheden fra den oversanselige verden". Herved bygges en bro over afgrunden mellem den fysiske og den åndelige verden. Eksemplar på kendte åbenbaringsreligioner er Jødedommen, Kristendommen og Islam. Hvis frembringelsen derimod skyldes en menneskelig forfatter, kan der ifølge sagens natur og definitionen ikke være tale om en åbenbaring.

Er man ateist eller mangler troen på eksistensen af en åndelig verden, vil man hævde, at de såkaldte åbenbaringer udelukkende skyldes menneskelige påfund. I hovedparten af tilfældende er dette desværre rigtigt. Derfor må man i det følgende forudsætte eksistensen af en oversanselig verden. Endvidere forudsættes eksistensen af en fuldkommen Gud - en alvidende. alkærlig og almægtig Gud. Et sådant magtfuldt flammevæsen ville uden problemer - hvis det var Hans ønske - kunne tilvejebringe muligheden for at få en åbenbaring frem i den jordiske verden. De fleste mennesker har dog desværre allerede på forhånd fraskrevet Gud denne valgmulighed.

Under alle omstændigheder må man gøre sig klart, at flere af de i dag eksisterende - ofte indbyrdes modstridende - religiøse systemer påberåber sig at bygge på åbenbaringer. Ifølge logiske overvejelser har man svært ved at forestille sig, at samtlige åbenbaringer alle skriver sig fra samme kilde; højst een åbenbaring kan være fuldstændig sandfærdig i alle detaljer, resten må være tilblandet mere eller mindre "forurening" fra menneskelig side. Åbenbaringer tilvejebringes gennem et jordisk medium (en kanal), og langt fra alle af disse formår at holde deres egne tanker helt væk fra det meddelte.

Ønsker man at undersøge muligheden for eksistensen af en "direkte åbenbaring" fra det oversanselige, må man derfor opstille en række krav til de forskellige åbenbaringssystemer. De, der ikke opfylder kravene, forkastes øjeblikkeligt! Disse forudsætninger må ifølge sagens natur ikke tage udgangspunkt i de allerede eksisterende religionssystemer.

Nogle af disse krav eller kriterier kunne være følgende:
1) Åbenbaringen skal i et og alt være helt uden selvmodsigelser, 2) skal være logisk og samtidig repræsentere et 3) etisk-filosofisk system af særdeles høj standard, skrevet i et meget 4) skønt og klart sprog. Endvidere skal den kunne give 5) detaljerede oplysninger om den oversanselige verden, evt. i form af videnskabelige data, der kan efterprøves. 6) Der skal også være et relevant formål med åbenbaringen. Dette kunne f.eks. være en ændring af menneskenes levemåde, så den blev bragt i overensstemmelse med Guds vilje. Med andre ord, der skal være en konsekvens af den opnåede indsigt, herunder "åbenbaringen" af en hurtigere genvej til "Lyset". Systemet skal endvidere være gennemsyret af 7) retfærdighed og 8) kærlighed og bør afsløre de 9) vigtigste guddommelige love, der hersker i universet. 10) Hele åbenbaringen skal være et udtryk for de manifesterendes ophøjede personlighed og intelligens, og det vil formentligt være let at genkende den enkelte gennem netop dennes særprægede sproglige form.

Der er derimod ingen krav om åbenbaringens tidsmæssige eller geografiske fremkomst: en åbenbaring modtaget i året 1920 kan være lige så relevant som en, der er 4000 år gammel - landet Indien er hverken ringere eller bedre end f.eks. Danmark.

Hver især vil man kunne opstille flere kriterier i overensstemmelse med ens eget åndelige udviklingstrin, men kun de mere klarttænkende og intelligente mennesker vil være i stand til at drage de rette konklusioner.

Hvis man erklære sig enig i ovenstående betragtninger, må man som nødvendig konsekvens heraf i gang med at studere alle de systemer, der baseres på mulige åbenbaringer. Man kan altså ikke nøjes med at vælge et tilfældigt system, blot fordi ens forældre eller samfund bekender sig til det, eller fordi indholdet lyder umiddelbart tiltalende. Man skal dem alle igennem, men kan selvfølgelig standse studiet i det øjeblik systemet bryder med de opstillede krav.

Ifølge definitionen af en åbenbaring fornemmer man, at det faktisk vil være relativt let at sortere i "åbenbaringerne" - den guddommelige vil være af en helt anden støbning end de menneskelige. Men afligevel kan man forvente, at dette arbejde vil komme til at tage adskillige år, ja for nogle sikkert årtier. Har man ikke tid og overskud til at påbegynde dette gigantiske projekt, kan man forsøge at følge genvejen, der er beskrevet i Vandrer mod Lyset!

-------

Hvorfor sætter vi børn i verden? Skal nok lade være med at overbelaste dig blinker






Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34922 - 24/02/2022 17:37 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du citerer Jørgen Degn for ordene:
Citat:
Ifølge definitionen af en åbenbaring fornemmer man, at det faktisk vil være relativt let at sortere i "åbenbaringerne" - den guddommelige vil være af en helt anden støbning end de menneskelige. Men afligevel kan man forvente, at dette arbejde vil komme til at tage adskillige år, ja for nogle sikkert årtier. Har man ikke tid og overskud til at påbegynde dette gigantiske projekt, kan man forsøge at følge genvejen, der er beskrevet i Vandrer mod Lyset!
Kan du mon ligeledes citere den her omtalte "genvej"?
Hvem er den citerede person, der hedder Jørgen Degn?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34923 - 24/02/2022 19:12 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Jørgen Degn er læge og med i fondens bestyrelse...

https://vandrer-mod-lyset.dk/kontakt/#page-content

Hvad er genvejen...

https://vandrermodlyset.dk/15-genvejen/

Det er et interessant værk...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34924 - 24/02/2022 21:21 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Dine to links siger mig ikke noget.
Og hvad de siger dig, har du ikke meddelt.
Det undrer mig i øvrigt at det guddommelige absolut skal være et væsen.
Mig forekommer det at være lidt for primitivt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 156 af 245 < 1 2 ... 154 155 156 157 158 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Harry og Meghan er rejst til Nigeria for..
10/05/2024 11:47
Nicolai Vallys er årets profil i Superl..
10/05/2024 10:27
Nyheder fra Religion.dk