1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#32413 - 04/06/2021 17:49
Re: Åndelig Føde
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist ytrer sig #32412 - 04/06/2021 13:52 helt som - af mig - forventet - og dét er jo hans gode ret - lige så vel som det er min gode ret at ignorere
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#32415 - 04/06/2021 19:26
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
|
|
Det er tydeligvis ikke gået op for ham, der kalder sig Hanskrist - selvom jeg jo har meddelt det - at jeg - i hvert fald foreløbig - er færdig med Paulus - og med Hanskrist Der er sider af den græsk-ortodokse kristendom, jeg holder meget af, men hvad deres dogmer angår, er jeg ikke troende.
Dette blot til hvem, der måtte tro på, hvad Hanskrist påstår om mig
|
|
Svar
|
|
|
#32416 - 05/06/2021 12:49
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Der er sider af den græsk-ortodokse kristendom, jeg holder meget af, men hvad deres dogmer angår, er jeg ikke troende. holder meget af - og - dogmer- jeg vil gerne vide hvilke sider af den græsk ortodokse kristendom, du holder meget af.? Er der her tale om åndelig føde? Uden dogmer skriver du. Hvilke tænker du på? ***
|
|
Svar
|
|
|
#32417 - 05/06/2021 14:23
[Re: Tikka]
|
veteran
|
|
|
Hej Tikka. Du skriver:
- jeg vil gerne vide hvilke sider af den græsk ortodokse kristendom, du holder meget af.? Mit svar: Det korte svar er: Det meget direkte forhold til det guddommelige.
Det viser sig tydeligt i brugen af byzantinske ikoner - "vinduer til det guddommelige", som det også er udtrykt. For at kunne opleve en ikon, er det nødvendigt at kende til "symbolsproget" bl.a. betydningen af de enkelte farver. Det er helt naturligt at kysse ikoner, at have dem i hjemmet, på kontorer og i biler Også under, hvad vi kalder "gudstjeneste" er man ikke fastlåst til en stol, men kan godt går rundt og tænde vokslys og kysse ikoner. Ligeså hyppigt at slå kors for sig: Fra panden til maven og derpå fra højre side af brystet til hjertet, mens man i sit sind lydløst siger: Kyrie eleison (Herre forbarm dig).
Næsten hele tiden er der et kor, der synger. Der er ikke musikinstrumenter og præsten prædiken er ikke særlig lang.
Korsangen, de brændende vokslys, ikonerne og røgelse giver tilsammen en særlig stemning der peger i retning af det guddommeliges nærvær.
Der er også talrigt mange helt små kirker overalt, hvor man kan gå ind, tænde et vokslys - eventuelt lægge lidt penge - og falde til ro - sammen med ikonerne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|