annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 30 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30517 - 23/08/2020 21:29 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du stiller spørgsmålet:
Hvad er problemet med økonomisk vækst?
Svaret står jo i det link , du selv henviser til:
Citat:
Bæredygtig vækst
Det diskuteres jævnligt, om fortsat økonomisk vækst er foreneligt med en bæredygtig udvikling. Hvis et højere produktionsniveau medfører et højere forbrug af naturresurser og større forurening, vil de to begreber være i modstrid med hinanden. Det er derfor afgørende for muligheden for bæredygtig økonomisk vækst, at der er tilstrækkeligt gode substitutionsmuligheder i produktionen – dvs. at man kan erstatte naturresurserne og de forurenende elementer med andre input i tilstrækkelig hurtig grad i takt med, at produktionen vokser. Et eksempel kan være, når kulfyrede kraftværker erstattes af vindmøller i elproduktionen. Den kendte bog Grænser for vækst repræsenterer et pessimistisk syn på disse muligheder, mens andre peger på, at vi grundlæggende ikke kan forudsige med sikkerhed, hvordan substitutionsmulighederne i fremtidens produktionsteknologi vil være.
Foreløbig går det jo ikke for godt - for ikke at sige a.h.t.

Vi mennesker har jo intelligens til at se, at vi ødelægger alt omkring os. Alligevel fortsætter vi vores voldtægt af kloden.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30522 - 24/08/2020 14:18 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg læste det godt, men tænkte, at du måske kunne forklare det bedre, eller havde mere at sige om problemet. Økonomisk vækst er ikke noget som jeg har beskæftiget mig med, så...

Nu vil jeg læse det om økologisk balance:

https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18531.html

Måske du har noget at tilføje til deres samtale...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30523 - 24/08/2020 17:55 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Oprindeligt var vi samlere, men vi fandt ud af at lave os redskaber, søm økser, bue og pil - og jo efterhånden en masse mere.
Vi fandt ud af at styre ild til vores fordel, og vi opfandt jordbrug, hvor vi voldtog naturen og brugte den til monokulturer, som vi kunne spise, hvorefter der pludselig var føde til dobbelt så mange mennesker.

Senere var det jo tørv, brunkul, kul og olie, mens vi voksede i antal til det nuværende 7-8 milliarder mennesker - og stadig øges i antal - mens vi bruger løs af ressourcer, opdyrker mere og mere af den oprindelige natur til at være vores - og vore husdyrs - spisekammer og efterlader os enorme mængder affald.

Vi bilder os ind, at vi ejer kloden og vi bruger den kortsigtet og hensynsløst - uden tanke for at vi gør den mere og mere ubeboelig for os selv - samtidig med at mange arter uddør.

Hvis vi forstyrrede naturen mindst muligt: begrænsede vores antal (det kunne Kina), begrænsede vores husdyrhold, og ændrede alt affald (også CO2) til genbrug, kunne vi fortsat leve i harmoni med kloden og dens øvrige liv.

Vi fik chancen for ca. 65 millioner år siden, da en komet ramte jorden og gjorde en ende på dinosaurernes dominans.
Vi har fået tilstrækkelig intelligens til at forstå, at vi skal lære at leve i harmoni med alt andet liv på denne klode (mikrober medregnet) og i harmoni med kloden selv.
Men i stedet dominerer vi tankeløst uden at forstå, at vi jo rammer os selv - mens nogle dyrker maksimal nydelse og andre dyrker religioner, der alene drejer sig om vi menneskers frelse ved hjælp af en masse "guddommelighed", som jeg tror, vi selv har opfundet - i stedet for at erkende, at "det guddommelige" har vi ikke evner til at fatte.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart


Redigeret af Arne Thomsen (24/08/2020 18:48)
Top Svar Citer
#30524 - 24/08/2020 20:34 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg skulle have købt flere øller 🍺 kan du ikke hidkalde HansKrist ler vi må have nogle andre på banen end Simon blinker

https://www.youtube.com/watch?v=4Hk2MaYKXH4

Har en kammerat som mener, at han ikke kan leve uden at spise kød, og at der er noget galt med os andre, som tænker i sådanne baner = at alle skal blive vegetarianere.

Jeg er endnu ikke overgået til vegetarspisning (og det hængte min kammerat sig i), men det skyldes mere, at jeg (eller min mor) ikke har lært at lave velsmagende og nærende vegetarmad, så lad os få nogle (gratis) kurser i det...

Hvor meget betyder vegetarmad for klimaet og vores velbefindende? Er der mennesker som har brug for kød...

https://www.youtube.com/watch?v=F8sRP0Ih6ww

Jeg gider ikke at være fanastisk omkring tingene, men jeg vil heller ikke høre på, at der er nogle som har brug for at spise kød, hvis de ikke har, så lad os få undersøgt tingene ordentligt? Kan alle mennesker "leve" uden kød?

Du skriver dette, som jeg også vil kommentere på:

Citat:
Vi fik chancen for ca. 65 millioner år siden, da en komet ramte jorden og gjorde en ende på dinosaurernes dominans.

Vandrer mod Lyset siger, at mennesket blev skabt for 5 millioner år siden, så hvilke væsner taler du om, at der fik chancen for 65 millioner år siden? Jeg er desuden ikke sikker på, at livet begyndte for 3,5 milliarder år siden ifølge Vandrer mod Lyset?

Virkeligheden skal dog ikke stemme overens med Vandrer mod Lyset, så...

Du skriver også dette:

Citat:
Vi har fået tilstrækkelig intelligens til at forstå, at vi skal lære at leve i harmoni med alt andet liv på denne klode (mikrober medregnet) og i harmoni med kloden selv.
Men i stedet dominerer vi tankeløst uden at forstå, at vi jo rammer os selv - mens nogle dyrker maksimal nydelse og andre dyrker religioner, der alene drejer sig om vi menneskers frelse ved hjælp af en masse "guddommelighed", som jeg tror, vi selv har opfundet - i stedet for at erkende, at "det guddommelige" har vi ikke evner til at fatte.

Vi forstår, at vi ikke vil være del af en dårlig historie, og at mennesker som Klaus Barbie ikke skal have det sidste ord om livet:

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/klaus-barbie-nazisternes-vaerste-torturboeddel

Jeg søger sandheden...

http://www.ringbearersdiary.com/Ringbearer_Preface_DK.htm

Alle vegne...

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2cWC0Chx6KM&feature=emb_logo

Hvorfor er vi samlet på dette forum...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30525 - 24/08/2020 23:15 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du citerer, hvad jeg skrev:
Citat:
Vi har fået tilstrækkelig intelligens til at forstå, at vi skal lære at leve i harmoni med alt andet liv på denne klode (mikrober medregnet) og i harmoni med kloden selv.
Men i stedet dominerer vi tankeløst uden at forstå, at vi jo rammer os selv - mens nogle dyrker maksimal nydelse og andre dyrker religioner, der alene drejer sig om vi menneskers frelse ved hjælp af en masse "guddommelighed", som jeg tror, vi selv har opfundet - i stedet for at erkende, at "det guddommelige" har vi ikke evner til at fatte.
men du forholder dig jo ikke til det!

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 30 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk