annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15684581
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381967
Et andet syn 1991582
Åndelig Føde 1524493
Jesu ord 1523346
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 187 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 94 af 245 < 1 2 ... 92 93 94 95 96 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34094 - 25/12/2021 23:17 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Top Svar Citer
#34095 - 26/12/2021 00:22 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg ser, du skriver:
Citat:
Da du skrev:

"i øvrigt den for mig mindst sympatiske, men også største, kristne kirke"


Var min første tanke at du Arne ihvertfald overhovedet ikke udviser ydmyghed - tværtimod.

Lidt mere ydmyghed ville klæde dig Arne.
Mit svar:
Hvad er det for en ydmyghed, du savner?
Er det overfor kirkerne og deres folk?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34099 - 26/12/2021 09:15 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3667
Sted: Nørresundby
Jeg savner bare lidt ydmyghed hos dig når du fx konstant frembuser med at kristendommen skulle være skyld i den måde vi ødelægger naturen og driver rovdrift på naturen.

Ydmyghed ville få dig til at tænke, måske er der helt andre økonomiske magtforhold på spil (end at vi kan give kristendommen skylden) der er årsag til den førte politik adfærd fra vores side der ødelægger naturen og i en evig økonomisk vækst, varefremstilling af luksus og forbrugsgoder + byggeri og anlægsarbejde som infrastruktur og vejnet mm + bilkørsel etc etc etc der altsammen bygger på kul olie og fossiler brændsler der er skyld i klima krisen gennem udledning af drivhusgasser primært CO2 der udgør den største part selv om mange andre drivhusgasser også bliver udledt fx i vores industri landbrug.

Men kristendom og ja alle religioner i den grad de engagerer folk i stor tal har et ansvar for at råbe vagt i gevær når ødelæggelserne af naturen er så massivt forurening og biodiversitets krise og klima krisen grundet global opvarmning får så katastrofale følger for især verdens fattigste der udleder færrest drivhusgasser.

Det er blevet så populært at mene især kristendommen har fremmet den mentalitet og det natursyn der ligger bagved årsagerne til den adfærd der medfører miljø ødelæggelserne og vores vækst og forbrugssamfund.

Her tror jeg tværtimod. Det er meget mere det moderne ateistiske sekulære samfund der har været årsagen - også her vi har tanken om at vækst og luksus forbrug og i det hele taget jo større forbrug jo bedre.

Jeg efterlyser at du er mere ydmyg når du skal pege fingre ad nogen og at du ikke hopper på alt for billige ude i hampen ideer om give kristendommen skylden.

Jeg ved hvilken avis du læser og jeg ved at det er populært her at give kristendommen skylden for den vores natursyn og mentaliteten der er skyld i miljø ødelæggelserne og klima krisen.

Det moderne menneske, humanister og de sekulære ateisterne vil måske gerne skubbe ansvaret fra sig. Disse de SELVRETFÆRDIGE der ofte mangler en dyb indsigt i hvor komplekst det hele er.

Nå Arne kunne du ikke udvise lidt mere ydmyghed når du gerne vil forstå årsagerne til menneskehedens eller vor civilisations miljø ødelæggelser og drivhus gas udledning.

Den kristne KULTUR og SPIRITUALITET der selv om den ikke tilhører animisme og natur religionerne efter sigende behøver ikke være hovedansvarlig.

Jens-André P. Herbener: "Naturen er hellig" (1)*(som jeg ikke kender) og fx Rune Engelbreth Larsen mener jeg kommer ret meget til udtryk med deres synspunkter (hvor der er en stor kritik af kristendommen) i den avis du er så glad for Arne og som tydeligvis ofte former dine meninger.

Nå men jeg er ikke som sådan modstander af at vi kritiserer kristendommen og dens natursyn.

Jeg bliver ihvertfald ydmyg overfor opgaven at forstå hvilke kræfter der er på spil der har medført miljø ødelæggelserne og drivhus gas udledningen der medfører klima krisen gennem de store klima forandringer vi oplever år for år.

(1)*:

Jens-André P. Herbener: "Naturen er hellig":

Forlagets beskrivelse:
Engang var der guder i planter, træer, dyr og bjerge i verdens mange religioner, hvilket kaldes for animisme. I moderne tid derimod er animismen og det respektfulde forhold til naturen forsvundet de fleste steder, i takt med at kapitalisme, industri og ortodokse former for kristendom og islam udbredes.

Klimakatastrofe og dødsensfarlige klimaforandringer truer vores efterkommere på livet - og hvis vi ønsker at stoppe dem, må vi finde de bagvedliggende årsager, der har rødder i vores værdier, verdenssyn og religioner.

"Naturen er hellig" lægger op til debat og søger svar på spørgsmålet: Kan udbredelse af grøn religion og spiritualtet forhindre klimakatastrofen? "Naturen er hellig" tager stilling til forholdet mellem mennesket, religion og natur.


💦🏊🚴🏃💕

Jeg (HansKrist) har sagt i mange år at udenom religion løser vi ikke klima krisen og miljø ødelæggelserne (forurening og biodiversitets krise).

Og selvfølgelig må jeg som erklæret "Paulus kristen" se på den Paulinske KRISTUS Spiritualitet og kultur, dens NATURSYN.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34105 - 26/12/2021 11:07 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Hanskrist:
Citat:
Engang troede man at vores DNA - vore potentiale vores essens bare ville udfolde sig sådan af sig selv - idag ved man både indenfor genetik (epigenetik) og udviklingspsykologi og pædagogik at det er igennem vores eksistens - adfærd her og de stimuli vi møder her - der bliver katalysator for at vores slumrende potentialer vores essens kommer til udtryk, udfolder sig + man ved at hvad vi formår som frie kreative skabninger dette går ikke tabt men medfører en berigelse og videreudvikling af vores ESSENS - så altså vores ESSENS er ikke statisk engang for alle givet størrelse - men udvikler sig i et samspil med vores EKSISTENS - de frie menneskelige kreative eksistentielle indsatser - der har/kan få evigt gyldig betydning og blive optaget i EVIGHEDEN - det der aldrig går tabt.


Det er meget spændende. Nu du siger det, så husker jeg, at jeg har læst noget om det. Gener der kan aktiveres og de-aktiveres samt neuroplasticitet (er jeg inde på noget af det rigtige?).

Hvad kan udfolde vort potentiale? Er det både det daglige liv fuld af engagement og kreativetet samt specifikke øvelser i fx religiøs kontemplation? Jeg læste i sin tid om aktivering og de-aktivering af gener i forbindelse med meditation.

Når du siger, at noget får betydning i evigheden, mener du så metafysisk et liv efter døden eller et fysisk fornyet og genskabt kosmos? Eller er vi i de kulturelle baner?

Arne:
Citat:
Jeg kan også udtrykke det sådan, at altomfattende kærlighed efter min mening ikke er noget man skal pålægge sig.
Men når vi opgiver vores indbildte magtposition her i verden, så kommer ydmygheden og kærligheden til verden helt af sig selv.
Dét er i hvert fald min erfaring


Jeg kan ikke lade være med at føle, at du gør det for nemt, Arne. Er det virkelig så nemt bare at opgive det dårlige, og vupti så har vi det gode? Kan du personligt sige dig fri for al selvsikhed?

Angående magt ser jeg det ikke nødvendigvis negativt. Jeg har det fint med, at mennesket har mere magt end en snegl. Men med det følger der et ansvar, et Kald, som mennesket ifølge kristendommen desværre har misset, men på ny skal påtage sig.

Ifølge kristendommen er skabelsen helt central. En GOD skabelse fuld af harmoni og altomfattende kærlighed, hvor mennesket ydmygt forvalter skabelsesværket. I det aller første kapitel ser vi harmonien mellem alle levende væsner; ingen lever af hinanden, men lever i harmoni af jordens vegetation.

Gud sagde: "Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde. Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde."

Mennesket er en aktør i dette gode og harmoniske skabelsesværk, men misbrugte sin position, hvorved verden gik af led*. Men Gud elsker sin skabelse så højt, at han vil redde den. Redde mennesket, så det igen påtager sig sit Kald, og så redde hele skabelsesværket.

Lige netop i kristendommen er det gode og harmoniske skabelsesværk helt centralt. Det burde være noget for dig, Arne.

Hanskrist har ret, når han skriver:
Citat:
Det er blevet så populært at mene især kristendommen har fremmet den mentalitet og det natursyn der ligger bagved årsagerne til den adfærd der medfører miljø ødelæggelserne og vores vækst og forbrugssamfund.


*
Vigtigt at huske at der er tale om et supra-temporalt fald. Et fald der fandt sted allerede på tærsklen til tidens morgengry, sagt lidt poetisk, eller simpelthen: Transcenderende tid. Alt hvad vi kan spore i dette kosmos - helt tilbage til Big Bang - er så at sige "falden tid". Det er altså ikke homo sapiens (som jo på et givet tidspunkt for så og så mange år siden trådte ind i verden via evolutionen), der på et eller andet tidspunkt gjorde noget forkert. Det var Mennesket (Adam, vores kollektive dimension), som i en "tid" over eller uden for denne tid vi kender valgte det forkerte træ. Derved faldt verden, en falden verden som via evolutionens kamp på liv og død frembragte homo sapiens, det faldne menneske iklædt kød og selviske tendenser.

(Det kan virke kryptisk, hvis man ikke har forstået tankegangen, som egentlig er simpel; og jeg kommer nok til at forklare den igen og igen, om ikke andet så for min egen skyld).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34106 - 26/12/2021 11:17 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3667
Sted: Nørresundby
Citat:
Du til Hans K: "Har jeg forstået dig rigtigt, at vi er hardwired med et fremragende potentiale for socialt engagement og menneskelighed? Og at det er Kristus-begivenheden, som aktualiserer dette potentiale?"

Gerth svarer:
Nej! Menneskets hellige ånd er ligesom guddommen, der også nævnes i Biblens GT.



Begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Gud Helligånden har altid eksisteret (og er selvfølgelig tilhørende guddommen) men som mere eller mindre transcendent fravær tilhørende Gud (guddommen) hævet over den menneskelige eksistens men i og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - sker der noget på menneskets banehalvdel - i den menneskelige eksistens - eller det frie menneske erfarer Gud HELLIGÅNDENs Ny Væren og Virke Virkelighed (1)*.

Det er altså ikke det religiøse bundne fastlåste menneske men det FRIE ("syndige") MENNESKE (1)* der modtager eller erfarer KRISTUS - begivenheden KRISTUS: GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed.

Ja Gud Helligånden har altid været der men ikke i den form vi ser det komme i og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus hvor det nu ikke længere er kun det religiøse bundne fastlåste menneske der har erfaringer med Gud Helligånden - nej i og med begivenheden KRISTUS er det, det frie menneske (1)* der erfarer ÅNDENS NÆRVÆR - Gud HELLIGÅNDENs NÆRVÆR - Ny Væren og Virke Virkelighed.

Fra nu af - i og med begivenheden KRISTUS, betyder EKSISTENS (mennesket det jordiske) lige så meget som ESSENS (Gud - det guddommelige det himmelske).

Kristendommen er ikke bare en åbenbaring ESSENS (Gud det guddommelige (himmelske)) men mindst lige så meget en åbenbaring EKSISTENS (mennesket det jordiske - det humane det menneskelige).



(1)*:

💓💓💓

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

❤️❤️❤️

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.



Uden EKSISTENS ville der ingen NY SKABELSE kunne finde sted.

ESSENS alene medfører ingen NY SKABELSE - kun regression - død og stagnation.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 94 af 245 < 1 2 ... 92 93 94 95 96 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 19:40
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Spaniens premierminister overvejer sin f..
24/04/2024 20:06
Nyheder fra Religion.dk