annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 541 gæster og 149 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 203 af 245 < 1 2 ... 201 202 203 204 205 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35639 - 02/05/2022 11:29 Re: Godnat [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Denne følelse opstår spontant og kan føre til handling, men i den kærlige handling er fornuften da ikke frakoblet.


enig i ovenstående og omkring det spontane er jeg meget mere enig med dig Arne end Tikka, som jeg mener i den grad misforstår tingene - og min erfaring er at Tikka altid er tilstede i sindet og bevidstheden og benægter eksistens, vi mennesker i vores kosmiske totalitet: fysiske kropslige kosmiske biologiske sanselige i verdens værens totalitet HELHED og eksistens. Tikka er i hovedet og vi andre i HJERTET og EKSISTENS. Også derfor Tikka hævder det hele er HJERNESPIND hvilket det sørme også er for Tikka. Hvad kunne hjælpe Tikka? Jo EKSTASEN og GLÆDEN og SPONTANITET så hun blev løs og fri af sig selv som værende i sindet og bevidstheden.


Citat:
Tro (at være grebet og drevet af Ånden) er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom (Tro virksom i kærlighed). Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet - parentesen dog min)


Hvor KRISTUS er = hvor TROEN er = hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN = SPONTANITET.

Selvfølgelig derfor Frihedens Apostel Paulus er med i demokrati kanon.


Skaberen har lagt Livets Ånds Love i HJERTET på vi mennesker: "Jeg lægger mine love i deres hjerte og skriver dem i deres indre". Og når vi bliver træt træt træt af MORAL som OPDRAGER og erkender at dette er en håbløs vej at gå hvor vi aldrig vil lykkes - Rom 7 -

Vi er ikke længere spærret inde af LOVEN og MORAL som vores OPDRAGER - for i KRISTUS - Guds Kærlighed Kristus - åbner Livets Ånds Love sig for os som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i: "Jeg lægger mine love i deres hjerte og skriver dem i deres indre".

Hvad der er lagt i hjertet på os og skrevet i vores indre - er de Spontane Suveræne Livsytringer (eller Livets Ånds Love) - de er emotionelt og motivationelt funderet subcorticalt. Så neurovidenskab har fundet disse forhold "i Kristus" alt hos Paulus drejer sig om og som for al fremtid har ændret vores syn på mennesket - nemlig at mennesket ikke skal spærres inde under og begrænses af Loven og Moral (forældet religion) som deres OPDRAGER - men at der for os; "i Guds Kærlighed Kristus" hvor vi er drevet og grebet af Ånden og Friheden fra Gud - der åbner sig en hel ny verden for vi mennesker - de nye skabninger vi er i Kristus - nemlig en personlighedens udvikling og vækst og blomstring - dannelse.

Begivenhedens Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus er det moderne - fra da af ser vi på mennesket som et enestående unikt hellig værdifuld uerstattelig skabning hvor alle har potentialerne for en personlighedens vækst og udvikling.

Al pædagogik og psykologi er udviklingspsykologi.

Mennesket som et Guds Barn (Guds Ånd) Paulus/Jesus - mennesket som hørende Gud til og havende Ånden og Friheden fra Gud ændrer for altid synet på mennesket. Det er ÅNDENS FRIHEDENS EKSTASENS og GLÆDENS indtog i verden - det KREATIVE SKABENDE PRINCIP - og bedst af alt er musikken og sangen denne "i Kristus Spiritualitets" metafysiske udtryk:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.


-0-0-0-0-0-

vil vi forstå de Spontane Suveræne Livsytringer da er proto eksemplet forældrenes "titte bøh" leg med det lille barn.

Og forældrene der snakker til det barn der endnu ikke har sprog.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35640 - 02/05/2022 11:35 hvad kom først - hønen eller ægget [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen

Nå, nu forstår jeg bedre, hvorfor vores dialog går lidt knudret.
For dig er kærlighed handling.
For mig er kærlighed en følelse.
Denne følelse opstår spontant og kan føre til handling, men i den kærlige handling er fornuften da ikke frakoblet.

Den spontane kærlighed kan føre til den handling at give barnet et kys på kinden, men her er fornuften jo med og sikrer, at barnet ikke skades - tværtimod.
Det gamle Testamentes barske ord har jeg ikke tillid til.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart

Ja hvad kom først. Hønen eller ægget.

Iøvrigt ser det for mig ud til du ikke læser, det jeg skriver.

Lige som min forklaring på ordet spontant har jeg oplyst at kærlighed er handling.

- handling som styrker et forhold hvor tillid og følelsen vi kalder kærlighed udspringer.

I øvrigt er et kys på kinden for mig en del - en pligt - af den følelsesmæssig omsorg og er lige så livsnødvendigt for barnet som føde og andre fornødenheder …

men som jeg har skrevet før. Den kærlige pligt handling gives altid uden egen vinding

… men ja du vil gerne gøre det hele til følelser – også med dine ord i din underskrift. ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed – som jeg kalder egenskaber
Top Svar Citer
#35641 - 02/05/2022 11:57 åndelig føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
For mig er kærlighed en følelse.
Denne følelse opstår spontant og kan føre til handling, men i den kærlige handling er fornuften da ikke frakoblet.


Kan føre til handling – ha ha hjælp stakkels barn


frakoblet
spontane handlinger forbindes med at handle uden at tænke
Top Svar Citer
#35642 - 02/05/2022 12:04 Re: åndelig føde [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
"spontane handlinger forbindes med at handle uden at tænke"


vrøvl


Ekstasen og Spontanitet og Glæden sætter ikke fornuften eller vores bevidsthedsliv, tænkning, ud af funktion. Tværtimod er de vigtigste nye tanker og ideer og nye erkendelser og opdagelser gjort under stor EKSTASE GLÆDE og SPONTANITET:

Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse.

Citat:
Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold. Paul Tillich.
Fornuften er forhåndsbetingelsen for tro, men i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Den menneskelige fornuft er endelig. Al kulturvirksomhed, teoretisk så vel som praktisk, bærer dette endelighedspræg, derfor er den aldrig ubetinget anliggende. Men fornuften er ikke bundet til sin endelighed. Den erkender den og hæver sig derved over den. Mennesket erfarer et tilhør til det uendelige, som dog hverken er noget af ham selv eller står i hans magt. Det må gribe ham, og hvis det gør det, bliver det ham et anliggende af uendelig vigtighed. Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold, og ender med at fyldes af irrationelt - dæmonisk - indhold, som sprænger den. Paul Tillich


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

there is no loss of self but an enriching of it:

Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse.

-0-0-0-0-0-

de spontane suveræne livsytringer kommer tydeligst til udtryk i forældrenes "titte bøh" leg med det lille barn og vi ser det forsætter i legen.

der hvor Ånden er der er også Friheden - dette at kunne være spontan - så Ånden (Guds Ånd eller Kristi Ånd) findes ifølge Paulus ikke i Putins Rusland. Krigen i Ukraine er derfor også en kamp om Kristi Ånd: Frihed og demokrati.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35643 - 02/05/2022 14:32 Re: hvad kom først - hønen eller ægget [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg mener, jeg har forstået dig, når du skriver:
Citat:
Lige som min forklaring på ordet spontant har jeg oplyst at kærlighed er handling.
Og det respekterer jeg, men det er ikke muligt for mig at være enig.

For mig er kærlighed en følelse, jeg ikke selv er herre over, og en følelse, der oftest fører til kærlige handlinger - ofte tillige med empati.

Jeg kan ikke se andet end, at vi må leve med hver sin opfattelse - og så tolerante kan vi vel magte at være?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 203 af 245 < 1 2 ... 201 202 203 204 205 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk