annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 154 af 245 < 1 2 ... 152 153 154 155 156 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34904 - 19/02/2022 17:46 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hvad er det egentlig, der gør, at den verden, vi lever i, kan kaldes "en falden verden"?
Hvis vi accepterer vulkanudbrud, kometnedslag og tsunamier, er det vel kun følgerne af vi menneskers opførsel, der er årsag til dårligdommene.

Vel - vi har lidelse og død, som vi ikke er Herrer over, men vi er blevet ret dygtige til at dulme smerter og psykisk lidelse, og vi lever længere og længere - og måske vi hellere skulle være taknemmelige for at vi overhovedet får en tidsbegrænset eksistens i denne fantastiske verden, som vi ikke ved, hvor kommer fra - joh Big Bang, men hvad satte det i gang - og hvad var det, der "bangede"?

Så der er jo faktisk intet til hinder for, at vi kan skabe en genrejst verden.
Men det forudsætter nok, at vi indser vores situation som menneskerpå denne klode - at vi er en del af dens natur.
Og det forudsætter nok også altomfattende kærlig omsorg.
Den kunne vel være en naturlig følge af glæden og taknemmeligheden over at få lov at eksistere.

Så er der vel kun tilbage, om vi kan finde ud af at styre vores grådighed - og vore fordomme blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (19/02/2022 18:09)
Top Svar Citer
#34905 - 20/02/2022 18:24 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Top Svar Citer
#34906 - 20/02/2022 20:42 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg respekterer, at der er nogle, der tror på hele dogmesættet i "Vandrer mod Lyset", men jeg gør ikke.

Imidlertid - uanset om man er ateist, agnostiker eller religiøst troende - kan jeg ikke se noget til hinder for, at vi alle kunne enes om at yde denne klode med alt dens liv en fælles omsorgsfuld kærlighed - med alle de evner vi jo har fået - i stedet for blot at udplyndre den - og dermed på sigt udrydde os selv.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34908 - 21/02/2022 14:59 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hvad er det egentlig, der gør, at den verden, vi lever i, kan kaldes "en falden verden"?
Hvis vi accepterer vulkanudbrud, kometnedslag og tsunamier, er det vel kun følgerne af vi menneskers opførsel, der er årsag til dårligdommene.


Om det så kun var ét menneskebarn - eller blot ét væsen af hvilken som helst art - som led, vil jeg mene, at det ville være en falden verden.

Og i dit tilfælde er der vel tale om helt ufatteligt mange mennesker (og væsner). Og endnu flere som efterlades i dyb, dyb sorg.

(Eller tag bare dyreverdenen som du jo efter min opfattelse sidestiller med mennesker: Hvor megen kamp, lidelse og død finder du ikke dér).

Citat:
Vel - vi har lidelse og død, som vi ikke er Herrer over, men vi er blevet ret dygtige til at dulme smerter og psykisk lidelse, og vi lever længere og længere


Jeg mener også, at vi kan være taknemmelige for lægevidenskaben. Men der ER megen lidelse uanset. Og at ligge halv- eller hel-bedøvet i en hospitalsseng og vente på døden - hvilket igen efterlader andre i dyb sorg - eller sidde dement et sted hvor der ikke er ordentlig tid til en, og man ikke en gang kan genkende sine egne, dét vil jeg stadig kalde en falden verden.

Citat:
Så der er jo faktisk intet til hinder for, at vi kan skabe en genrejst verden.


Se, det er interessant, at du siger det. For du mener jo, at jeg giver mennesket en ophøjet rolle ved at sige, at vi i vort oprindelige kald er verdens forvaltere/tjenere af kosmos og livet. Men er det ikke DIG, der her ophøjer mennesket - såfremt du virkelig mener, at vi - os alene - kan genrejse verden? Det mener jeg ikke, at vi kan uden Gud. Men alt, hvad vi gør nu (for gøre skal vi!), vil dog stadig være af det gode, og det vil gives endnu mere liv og opblomstring i Guds nye verden. Som frø, der delvist blomstrer nu, men blomstrer fuldt da.

Nu sætter jeg to af dine udsagn side om side:

Citat:
Hvis vi accepterer vulkanudbrud, kometnedslag og tsunamier, er det vel kun følgerne af vi menneskers opførsel, der er årsag til dårligdommene.


Citat:
Men det forudsætter nok, at vi indser vores situation som menneskerpå denne klode - at vi er en del af dens natur.


Hvis det er korrekt, at vi er en del af denne klodes natur - og i vores Homo Sapiens tilstand må jeg give dig ret - så kan vi vel ikke bare vælge at være totalt uselviske. Er det ikke mere kompliceret end det?

Den kristne tanke, som jeg i hvert følger, siger, at vi pga. faldet materialiserede os som homo sapiens via evolutionen. Men netop fordi vi er en del af naturen på godt og ondt, så er det lidt mere kompliceret end blot at overskride denne natur og vupti have

Citat:
altomfattende kærlig omsorg


... selv om jeg helhjertet går ind for, at vi stræber efter det. Men som med verden, således også med os (som er en del af verden): Gud må gribe ind for at fuldkomme. Vi er faldet. Verden er faldet. Når vi tager imod Guds ånd (hvilket jeg vil påstå, at du allerede har, Arne), og menneskeheden er klar, så vil Gud gribe ind og på ny sikre, at vi igen kan genoptage vores kald til fulde i en genrejst verden.

Såvidt "min kristne tænkning" som jeg er inspireret af Bibelen og kristendommen (andre har det jo på anden vis).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34909 - 21/02/2022 15:15 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Hvad er det du ikke tror på? At Gud kan skabe et univers? At der har været et fald, som ændrede verden? Hvor klemmer skoen heart




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 154 af 245 < 1 2 ... 152 153 154 155 156 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk