annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 100 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 28 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32971 - 09/08/2021 20:13 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5407
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du skriver...

Citat:
Altså begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er den bevægelse vi som kristne tilslutter os.

Kan alle kristne skrive under på det...

https://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Måske vi er enige...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-17/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xvii/

Lad os samarbejde om tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32979 - 10/08/2021 12:47 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Hej Arne -

du har faktisk sat gang i nogle filosofiske overvejelser - i en besindelse og nogle andægtige meditationer omkring kristendommens forhold/misforhold til NATUREN.


Derfor Arne er jeg gået igang med at læse Aksel Haanings bog: Naturens lys: Filosofi og kosmologi i middelalder og renæssance 1250-1650. Jeg har lige læst Aksel Haanings store Jung bog - hvilket var en stor smuk læseoplevelse hvor jeg fx blev oplyst om hvor glad Jung var for 1 Kor 2 - så her fik jeg bevis for at min påstand om at Jung's Psykologi er at finde i 1 Kor 2 virkelig slet ikke er så dumt set af "lille" mig.

NATURENS LYS:

Citat:
Overgangen fra romerriget til res publica christiana og det civile kristne Europa, såvel Øst- som Vesteuropa, har historikere og beslægtede forskere studeret på videnskabeligt grundlag i mere end tre hundrede år. Det tiltrækker stadig stor opmærksomhed og vækker debat også uden for fagkredse, og det beskæftigede i øvrigt også middelalderens forfattere.

Der er stadig noget gådefuldt over kristendommens vækst og sejr og ikke mindst dens spredning fra en mellemøstlig, religiøs døbersekt til en en hel verdens re‍ligion.

Og med hensyn til de temaer, vi beskæftiger os med i denne sammenhæng, kan man med god ret spørge, hvad der skete med Natura-skikkelsen eller den antikke Naturgefühl efter kristendommens sejr og udbredelse på det europæiske kontinent. Hvad blev der af Den store Pan eller Apuleius’ „hellige Gudinde,“ den højeste af de himmelske, „Herskerinde over alle Naturens Elementer,“ som han kalder hende?

Ifølge kirkefædrene var naturen som Den store Moder aflivet for stedse. Naturen er ingen Gud, det er til gengæld Faderen, Sønnen og Helligånden, konsubstantielle, én Gud, tre personer, som de kristne kirkeledere efter talrige stridigheder forsøgte at nå til enighed om.29 Et kvindeligt element i det kristne gudsbegreb gik mere eller mindre tabt efter bekæmpelsen af de kristne gnostikere, som ikke mindst Elaine Pagels har beskrevet med inddragelse af væsentlige perspektiver.30 Men Naturguden, eller Mater Natura (Moder Natur), Alma Venus (nærende Venus), eller hvad hun nu ellers betegnedes som, blev måske nok kulet ned under jorden, men aflivet blev hun ikke.


Men hengivelse til det himmelske og klosterkulturens opmærksomhed mod ånden og mod sjælens frelse kunne selv en Alcuin ikke lokke på afveje, den forblev fæstnet i det himmelske og naturen måtte foreløbig vendte. Et resultat af kirkefædrenes opgør med hedenskabet og den tidligere kristendoms grundsyn blev derfor, at naturen faldt uden for gudsbe‍grebet. Natura-skikkelsens „undergang,“ Pans død om man vil, fik ligeledes den følge, at det kristne gudsbegreb mistede jordforbindelse; den religiøse stræben gik fra jorden mod himlen, menneskeligt set fra halsen og opefter, og alt, hvad der måtte befinde sig derunder svækkede den livsnødvendige forbindelse til Gud og trak mennesket bort fra Gud. I en vis forstand bristede forbindelsen helt og menneskenes vilkår i denne verden blev, som kirkefædrene yndede at sige, som peregrinantes a Domino, det vil sige som pilgrimsrejsende eller omflakkende langt fra Herren og det himmelske fædreland, hjemløse på den jord, der engang havde født dem.



Venlig hilsen HansKrist


PS:

Pga et TELMORE PLAY abonnement har jeg fået en lang række tjenester, fx Netflix og HBO Nordic hvor jeg har set en dokumentar film om vores nuværende Pave Frans der gjorde Frans af Assisi til Skytshelgen for miljø og økologi bevægelsen.

Frans af Assisi for hvem nøjsomhed (fattigdom) glæde og latter og naturen var helt centralt for et kristent fromhedsliv og den Franciskaner "munke" orden han grundlagde.

Nå men en anden tjeneste der fulgte med mit TELMORE PLAY abonnement er BOOKMATE - hvor jeg har adgang til alverdens bøger næsten, fx Aksel Haanings bøger og alle Svend Brinkmann's bøger - ja især de bøger der interesserer mig er med på BOOKMATE og jeg er nu fri for at købe mig fattig i bøger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32981 - 10/08/2021 13:40 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5407
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32982 - 10/08/2021 16:51 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg ser, du skriver til mig:
Citat:
Du spørger: "Havde Jesus mon denne respekt, og blev den glemt af os mennesker pga. vores ensidige fokusering på os selv, så vi ikke kan se udover vores egen næsetip?"

Men Arne dog......Vi ved udfra dine indlæg, at du ikke gider den intellektuelle forståelse af Biblen, fordi du ingen viden ønsker om dette, så hvorfor stiller du pludseligt et ´teologisk´ spørgsmål? Jeg er heller ikke uddannet præst.
Min replik:
Mit spørgsmål gik på, om Jesus alene fokuserede på mennesker og ignorerede "skaberværket" - eller om det var dem, der fulgte ham, der ignorerede.
Vi ved jo ikke, hvad Jesus har sagt, kun hvad nogle mennesker har opfattet og bevaret for eftertiden - og findes der dér noget om skaberværkets hellighed?
Måske enkelte glimt, men jeg er usikker her.
F.eks. det ikke anerkendte: Thomasevangeliet Logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"

Din påstand om, at jeg "ikke gider den intellektuelle forståelse af Biblen", kan jeg ikke bekræfte blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32985 - 10/08/2021 19:54 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5407
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Hvad var Jesus optaget af...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-25/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxv/

I vore dage ville han sikkert have "sagt" noget om tingene...

https://www.klimabevaegelsen.dk/

Har det betydning for dig...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 28 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Xi til Scholz: Så længe begge sider vi..
16/04/2024 07:15
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Nyheder fra Religion.dk