annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 209 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 22 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32651 - 03/07/2021 14:42 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Jeg bad Hanskrist om en forklaring af hans udtryk:
Citat:
"I KRISTUS Væren"
og jeg bad om en forklaring med Hanskrists egne ord, der var "kort, enkel, forståelig".
Siden er der kommet en bunke lange indlæg herom fra Hanskrist - indlæg, der for mig hverken er korte eller enkle eller umiddelbart forståelige. For mig er det ikke så langt fra, at de ligner noget næsten psykiatrisk, men det hverken vil eller kan jeg naturligvis absolut ikke på nogen måde påstå.

I tilgift et næsten korstogslignende angreb på dagbladet, Information, der hver dag meddeler, at det er: "Uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser" - og mon ikke også religiøse interesser blinker

Det vedkommer selvfølgelig ikke mig, men jeg kan ikke lade være at tænke på, hvor meget - eller hvor lidt - vigtigt, det mon er for Hanskrist at opnå andres medhold og tilslutning.

Jeg anerkender og respekterer, at Hanskrist har sin religiøse indstilling, men det er ikke lykkedes mig at nå ind til kernen i den - og den er af flere grunde ikke min.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32652 - 03/07/2021 23:56 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Citat:
Jeg forstår jo godt din logik - din "teologik" - men min holdning til det guddommelige er ikke som en "Spørge-Jørgen" - tværtimod - jeg finder det omsonst at søge at forstå - og jeg finder det rigtigt at glæde mig over også min lille væren i det guddommelige - en inspiration til altomfattende kærlighed - i stedet for endeløse spekulationer

Ja, hvad forstår vi, når vi forstår?

Nogle forstår det ene andre noget andet om det samme - og begrebet gud er jo op til det enkelte menneske at billedliggøre for sig selv, selv om ”vi” jo alle nok ved, hvad ordet dækker, men hvordan bliver det en virkelighed

Du virkeliggør det tilsyneladende ved at mene, at dét guddommelig er i Alt, uden du dog vil forholde dig til ”afsenderen”

Hvorfor mener du, det guddommeliges væren i alt er blevet en del af alt? - og når vi taler om væren, er der jo tale om eksistens.

Hvorfor kan du forholde dig til guds eksistens i alt og ikke til begrebet gud?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#32654 - 04/07/2021 00:26 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Måske er det bedst, at jeg fokuserer på at besvare dit sidste spørgsmål:
Citat:
Hvorfor kan du forholde dig til guds eksistens i alt og ikke til begrebet gud?
Mit svar:
Min fornemmelse er, at Gud, som en menneskelignende person - endda af hankøn - er noget, vi mennesker har "opfundet", og jeg tror ikke, det er muligt for os mennesker at fatte det guddommelige.

Men jeg fornemmer det guddommelige i verdens væren.
Det gør mig taknemmelig, og det giver mig altomfattende aktiv kærlighed.
Det er fuldt tilstrækkeligt for mig i mit liv smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32655 - 04/07/2021 00:42 Re: Mennesket og verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du konkluderer:
Citat:
Så ifølge dig kan det guddommelige ikke have kærlighed til dig -
Mit svar. Det er jeg bestemt ikke enig med dig i, men så lille og ubetydelig jeg er - i forhold til noget så ufatteligt stort og vidunderligt - ville det vel være en frækhed at kalde det et gensidigt kærlighedsforhold.
Det var blot dét, jeg mente - og jeg føler mig elsket, men finder det blot upassende at råbe op om det smiler

Håber vi nu forstår hinanden på dette punkt blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32656 - 04/07/2021 00:58 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3685
Sted: Nørresundby
at være i Kristus

vil sige at være grebet af Ånden på ekstatisk vis og hvor Ånden er der er også Friheden = spontanitet som Paulus siger,,

hvor meget mennesker tilfører verden, forklarer og fortryller verden (menneskeliggør og personliggør en ofte mørk fremmed trist verden), gennem deres spontanitet og humør, de ekstatiske former for begejstring er ikke småting ---- det er denne "i KRISTUS SPIRITUALITET" - Gud Helligånds Spiritualitet fyldt med spontanitet, glæde og fyldt med ekstatiske brud erfaringer, kreative ekstatiske flow erfaringer, som entreprenante kreative mennesker er så fyldt med. Denne "i KRISTUS Mystik Spiritualitet" Gud Helligåndens Entusiasme og vanvid af en anden verden, ja vanvid fra guderne af, eller fra Gud af, kan vi takke Paulus for. Paulus, gal eller genial, ja han er gal på den fede geniale måde som Niels Bohr forlangte det, ellers er der jo intet nyt i det, ingen ny erkendelse, eller ny skabelse som Paulus selv ville udtrykke sig.

Er det sygeligt, er det psykiatrisk, nej tværtimod, så forsøger psykiatrien gennem psykofarmaka og deep brain stimulation fx at opnå de samme former for ecstacy eller ekstatiske humør flow tilstande meget karismatiske mennesker er i besiddelse af.


Vi har jo ikke alle samme intelligens.

Nogle mennesker vrøvler herfra og til evigheden uden nogensinde at få sagt andet end hvad de synes og mener om dit og dag. Dette har aldrig interesseret mig, for mig gælder det om at kunne bibringe verden noget nyt, der er livsbekræftende, og som styrker vores sjælskræfter og dets spændvidde.

Den EKSTATISKE glædelige skønne "i Kristus Gud Helligånds Spiritualitet og Spontanitet" vi møder hos Paulus har gjort mere for menneskehedens humør og mod på livet, gåpåmod, og skabende kreativitet, end moderne psykiatri og psykologi nogensinde bare kommer i nærheden af. Også derfor psykologien og psykiatrien kæmper og kæmper og ikke forstår at de religiøse magter hvad de så gerne også ville kunne magte, men de magter det ikke, og så hvorfor, jo fordi den religiøse åndelige dimension er altafgørende vigtigt for om mennesker bliver raske og får et produktivt skønt liv.

Det er ikke overtro, nej det er KRAFT eller nye kræfter og energier der er tale om, også derfor mennesker erfarer omvendelser og helbredelser og at de blive nye skabninger, nye mennesker, spirituelle mennesker.

Der findes eksempler på mennesker der ikke kan deltage og være med og tage imod begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Neurovidenskab og psykiatrien bekræfter de her forhold som de stærkt "i Kristus Spirituelle" nye mennesker erfarer gennem deres EKSTATISKE FORNUFT. Ufatteligt at denne vores "i Kristus væren" de nye Spirituelle skabninger, mennesker, vi er i Kristus, hvordan dette er bedre end psykofarmaka og psykolog samtaler, ja betyder at vi i 1900 år har levet bedre uden moderne videnskabelig ateistisk psykologi og psykiatri, men idag begynder vi at blive klogere og det Spirituelle åndelige er der ingen der idag mere tør gøre grin med da eksemplerne på hvor meget godt det gør for mennesker bliver stadig talrigere og mere og mere overbevisende, troværdige.

Arne har selv indrømmet at han ikke magter at læse Paulus, Heidegger, Paul Tillich og Nicolai Berdyaev ("underligt kunstige ord som forvirret og forvirrende tankespind" siger han og opgiver at trænge ind i stoffet) og det fremgår jo også tydeligt at Arne intet har lært af det 20 århundrede og derfor opfør sig så hjælpeløs gammeldags og uforberedt på alt det nye omkring spiritualitet der buldrer fremad på scenen i det 21 århundrede som HansKrist konstant magter at forholde sig til, fordi han fulgte med i alt hvad det 20 århundrede skænkede os.

Men Arne er et vrøvlehoved en rigtig sludrechartol og det netop af den grund at han ingenting har forstået og lært af det 20 århundrede og så kan man jo ikke deltage i den succesrige new age spiritualitet (der også findes i et kristent regi) der buldrer derudad.

Der sker så meget i det spirituelle terapeutiske miljø i vor tid.


nå som jeg skrev igår, det kan ikke betale sig at være sur på Arne, med de evner han har fået i vuggegave og den manglende lyst til studier og derfor meget begrænsede udsyn og forståelse tingene, han gør det så godt som han kan. Min fejl er at jeg har forventet noget mere af manden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 22 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Dødstal efter oversvømmelser i Brasili..
10/05/2024 16:05
To mænd sigtet for tyveri af sidespejle..
10/05/2024 14:26
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Nyheder fra Religion.dk