annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 488 gæster og 64 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 22 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32657 - 04/07/2021 01:20 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Citat:
Hvorfor kan du forholde dig til guds eksistens i alt og ikke til begrebet gud?
Mit svar:
Min fornemmelse er, at Gud, som en menneskelignende person - endda af hankøn - er noget, vi mennesker har "opfundet", og jeg tror ikke, det er muligt for os mennesker at fatte det guddommelige.

og jeg tror ikke, det er muligt for os mennesker at fatte det guddommelige.

Det gør du jo, ved at sige du oplever det – og formuleringen: det guddommelig er vel også opfundet af menneskene - og hvis ikke du kan forlige dig med religioners billede af gud, hvilken gud er det så, det guddommeliges væren i Alt du fornemmer kommer fra, som jeg så formoder ikke kan forbindes med religioners gud?

Hvorfra har du den ide at noget guddommeligt er i Alt? ...

... og når der er tale om Dét guddommeligs væren i Alt er det så ånd, du taler om?

Noget levende må det jo være, når du føler dig elsket af det guddommelige i Alt.

Synd for min pc den ikke kan føle sig elsket, for det guddommelige du oplever i Alt, kan Alt vel ikke opleve?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#32659 - 04/07/2021 13:43 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du citerer mig for:
Citat:
og jeg tror ikke, det er muligt for os mennesker at fatte det guddommelige.
og du kommenterer:
Citat:
Det gør du jo, ved at sige du oplever det
Mit svar:
Har du aldrig oplevet noget ufatteligt? Det er vi vist mange mennesker, der har blinker

Du går også ind i udtrykket: det guddommelige, og hævder vel at dette udtryk fordrer en guddom.
Jeg opfatter "-ligt" som "noget lignende", hvorfor fordringen om en guddom for mig bortfalder.

Men indrømmet, jeg ville gerne bruge et bedre udtryk end "det guddommelige", jeg kan bare ikke finde et.
Man kunne jo bruge udtrykket "det ufattelige", men det er der jo så meget andet, der også er.
For mig skal det rumme miraklet: Verdens væren - især hvad der ligger bag - og som vi mennesker - efter min mening - igen og igen søger at nedgøre til noget, vi kan "håndtere".

Jeg fornemmer, at du synes, jeg er et vrøvlehoved, og jeg erkender, at det er svært for mig at finde de helt rette ord, men det ændrer ikke min fryd over at være en lille bitte del - men dog en del - at det værende, der for mig er mirakuløst smiler

Ja - måske jeg i stedet for "det guddommelige" kunne bruge udtrykket: det mirakuløse smiler

Tak for, at du - indirekte - forærede mig den idé blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32660 - 04/07/2021 14:11 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Du går også ind i udtrykket: det guddommelige, og hævder vel at dette udtryk fordrer en guddom.
Jeg opfatter "-ligt" som "noget lignende", hvorfor fordringen om en guddom for mig bortfalder.

Nej. Hvis det ligner, må det som det ligner jo eksistere - … og derved har du jo tilmed et billede af det, som du mener, mennesket ikke kan fatte


Citat:
Ja - måske jeg i stedet for "det guddommelige" kunne bruge udtrykket: det mirakuløse

Nej, det kan du ikke, for det mirakuløse kan ikke elske.

Hvis du nu mener, det mirakuløse er i Alt – ondskab, pademier, overbefolkning, trælse debat profiler og min pc er spørgsmålet jo stadig om du oplever kærlighed derfra - og - om min pc kan opleve det mirakuløse og elske dig


Og ja, du er ved gud et vrøvlehoved smiler

¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (04/07/2021 14:39)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
#32661 - 04/07/2021 14:15 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne til Tikka:


Jeg fornemmer, at du synes, jeg er et vrøvlehoved


Det er du af flere grunde, fx det du siger hænger ikke sammen. Og det er derudover dit eget private vrøvlesprog, og med det mener jeg at du ikke er i samtale med officielle kulturelle diskurser der allerede findes der beskæftiger sig med hvad vi drøfter med hinanden. Og når du ikke er det kommer du aldrig videre, og du forhindrer også os på trosfrihed at gøre fremskridt, stedet her går i stå.

Hvis nu du var i sparring med nogle af de kulturelle diskurser ville du fx vide at der ikke hos Paulus forekommer trostvang og dogmatisk rettroenhed - dette hører en senere Kirke til som Paulus taber til. Også i det lys reformationen skal forstås.

De kulturelle pågående diskurser så vidt hvad vi drøfter foregår:

Indenfor teologi, religionsfilosofi, psykoanalyse (dybdepsykologi), jungiansk psykologi, humanistisk psykologi, eksistentialisme (ikke Sartre nødvendigvis, nej tværtimod, nemlig mere Rollo May, Binswanger, Paul Tillich, Medard Boss og Viktor Frankl og Berdyaev), indenfor neurovidenskab, indenfor klinisk terapeutisk psykologi, indenfor psykiatrien etc etc - her foregår en livlig sober forstandig og videnskabelig undersøgelse de ting vi drøfter med hinanden.

Og hvis vi vil undgå at falde i vores eget private vrøvlesprog, skal vi have en vis fortrolighed med nogle af disse pågående diskurser - fordi derved undgår vi trivialiteter gentagelser og misforståelser (som du Arne desværre er ekspert i) og vi vil kunne gøre interessante fremskridt, folk kan implementere i deres dagligdag og få stor nytte af.

Sjovt nok svarer du ikke mit seneste indlæg, efter at du har udsendt endnu en af dine utallige æreskrænkende injurier i retning af min person, men hvad, det har du gjort i 18 år, hvorfor skulle du pludselig stoppe dine aversioner imod min person og hvad jeg repræsenterer og præsenterer jer for.

Nå men heldigvis er vi nogen der har fat i den lange ende, og det fordi vi står i sparring med de kulturelle videnskabelige diskurser der er på området.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32662 - 04/07/2021 14:16 Re: Mennesket og verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Du påstår, at naturen ikke er under mennesket, men jeg formoder derfor, at du heller ikke vil en guds magt over mennesket?
Mit svar:
Den formodning passer ikke på mig.
For mig er mennesket en del af naturen på denne klode - i dette solsystem - i denne galakse - i denne galaksehob - i dette univers.
For mig er begrebet "Guds magt over mennesket" et mislykket menneskeligt forsøg på at fatte det for os mennesker ufattelige: Verdens væren - herunder også vi menneskers.

Jeg opfatter dét, at verden er gjort værende som mirakuløs kærlighed - og det giver mig altomfattende kærlighed.
Første gang jeg fornemmede den mirakuløse kærlighed - også til mig - var - som du peger på - foran en græsk-ortodoks Kristus Ikon.
At denne kristendom har denne kærlighed i sig, det ser jeg som en fundamental kvalitet.
Og efterhånden oplevede jeg, at kærligheden er overalt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 22 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk