annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15820860
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394771
Et andet syn 2000374
Åndelig Føde 1576324
Jesu ord 1531253
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 196 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 245 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32238 - 27/05/2021 15:05 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Du må da være en af de yngste ler blinker halvfuld

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-33/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiii/

Måske Paulus i nye klæder...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32239 - 27/05/2021 16:17 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1918

Jeg er ikke til debat, og jeg kan ikke gøre meget ved, du ikke tror/forstår mig, selv om du mener, du kan tro, det du kalder selvbiografisk stof fra mig. Hi hi – lidt spøjst hvad mon du bygger det på.

… men ellers har jeg erfaret det samme som Johannes Møllehave, at der sker noget når troen/kristendommen bliver udsat for analysering. Derved kan man komme i den situation, at man skrotter troen eller man bliver med et ben i hver lejr eller man skubber analyseringens påvirkning væk – hvad der dog ikke er helt muligt.

Johannes Møllehave valgte sin tro, fordi den var så meget en del af ham, at han ikke ønskede at miste den.

Jeg har erfaret at bevidstheden husker det, som den har lært, og da især hvis det lærte er blevet til adfærd …

… man bliver det man har taget til sig og eller har frasagt sig – men som heldigvis også kan justeres –

Så længe der er liv er der håb ler


Der er en talemåde – som stammer fra biblen der lyder:

hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med

– og jo også derfor man ikke kan være et godt menneske, hvis ens adfærd og tale viser noget andet.

Hvorfor og hvordan vi er blevet dem vi er – det er ofte en lang historie, hvor der er ”tråde” der er indfiltret på kryds og tværs uden man selv helt er klar over hvordan ”det hele” hænger sammen, men alt på ens vej i livet får en betydning.

Biblen siger – frit efter hukommelsen - at vi skal stå til regnskab for et hvert ord vi har sagt, og sjovt nok dukker noget jeg har sagt i fortiden pludseligt op i bevidstheden som smerte, og her tænker jeg så på Paulus, der taler om en torn i kødet, for sagte ord kan både gøre stor gavn, men også stor sorg.

Hvad er det der står om tungen

Citat:
Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen er en ild.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Jak/3

Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder både velsignelse og forbandelse.


Nå vi må videre.
Nu kommer solen og varmen – siger ”de” det hjælper altid på mange ting.

***
Top Svar Citer
#32240 - 27/05/2021 16:19 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg respekterer din undren langt hen ad vejen. Og din opfattelse af det store og overvældende. Det fører så til, at du kun føler dig som gæst. Og for dig er dette ydmygt.

Jeg opfatter også virkeligheden som stor og overvældende. Faktisk som det evige og uendelige selv, da jeg opfatter Gud som Det Absolutte - Den Yderste Virkelighed. Men jeg ender ikke med at være gæst. Derimod tror jeg på, at vi mennesker også har et ansvar. Fået et ansvar endda. Nemlig at reflektere Guds væsen ind i skaberværket. Det er sådan, jeg forstår det at være skabt i "Guds billede". Et billede "reflekterer" det, som det portrætterer. Vi er, som Wright siger, God-Reflectors.

For dig synes dette måske at være storhedsvanvid. For mig er det - ydmygt. Og omvendt - hvis jeg ikke mente, at vi mennesker har det ansvar, så ville jeg opfatte det som ansvarsfraskrivelse; altså alt andet end ydmygt.

Men har du ikke også en følelse af ansvar, selv om du kun er gæst?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#32241 - 27/05/2021 16:23 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1918

Info: #32184 - 24/05/2021 22:17 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nå der er ingen farve.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
smiler

PS:

Sjovt med ord.

De første, der dukkede op ved at læse din tekst var: Søg og du skal finde

Det funderede jeg lidt over – altså ordene, for det er jo rigtigt hvis man søger finder man – men hvad?

Ofte søger man efter noget bestemt.

Man ved enten helt præcist hvad man leder efter eller også har man måske bare en ide om hvad man søger.

… men - uanset hvad - finder man noget – kan endda være noget man ikke vidste man søgte, men som dog kan vise sig at være det man virkeligt manglede - eller som leder en i en anden retning. Eksempelvis – hvorfor og hvorfra kom trangen til at søge noget bestemt ect


***



Redigeret af Tikka (27/05/2021 16:51)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#32244 - 27/05/2021 18:21 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Hej Tikka

Hvorfor har vi så svært ved at samarbejde ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 245 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
09/05/2024 15:56
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Lars Løkke advarer mod israelsk landope..
09/05/2024 15:27
Tyrkiet kalder israelske påstande om ha..
09/05/2024 15:09
Svensk politi advarer: Kriminelle rekrut..
09/05/2024 14:32
FN: 80.000 er flygtet fra Rafah de senes..
09/05/2024 13:36
Odense godkender byggeri af Novo Nordisk..
09/05/2024 13:28
Nyheder fra Religion.dk