annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 52 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 122 af 245 < 1 2 ... 120 121 122 123 124 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34372 - 09/01/2022 18:39 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Hej Jan - nu glemmer du lige for en stund at vandre i blændende modlyset.

Citat:
ABC: Hej HansKrist (fred være med dig) og Arne (mester)

Jeg er lidt på begges side ler Men vil hellere tale om dette...



Nu var det ikke et spørgsmål om at være med Arne eller HansKrist (holde med Arne eller HansKrist).


Det var alene et spørgsmål om hvorvidt hvad Arne gennem årene har dogmatiseret omkring, skrevet, om hvorvidt dette flugter med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.

Interessant for Arne, interessant for HansKrist, interessant for Thomas, interessant for os alle. Interessant for Trosfrihed.

Hvorfor er det så interessant for Arne og Trosfrihed og alle os andre? Jo fordi samtidig med at Arne skriver som han gør - så flager han med et JESUS KRISTUS IKON - gjorde Arne ikke det, vil det ikke være brændende aktuelt principielt af den største betydning at få afklaret.

Thomas har belyst tingene på bedste pædagogiske vis som så ofte før og jeg håber sørme at I får læst hvad Thomas har skrevet (også dig Tikka) og hvilke fremragende citater han har bragt der kaster lys over netop hvad Arne og undertegnede vi gang på gang ramler ind.

Det er da vildt interessant også om du Jan ABC kom ud af dine evindelige gentagelser og gad ta stilling til det her.

Hvad med Tikka - også for dig må det da være interessant at besvare et så simpelt spørgsmål, ikke nødvendigvis med et simpelt svar, det er spørgsmålet der er simpel enkelt og ligetil og ikke til at tage fejl af, men derfor kan jeres besvarelse spørgsmålet jo godt være mere avanceret.

Og ja Arne - det må da virkelig også for ham være interessant at besvare det simple spørgsmål.

Jeg håber sørme også Arne læser grundigt hvordan Thomas har kastet lys og afklaring ind på det helt enkle spørgsmål, uden at være fordømmende - og som så ofte før er Thomas en mester i på pædagogisk vis at besvare et spørgsmål indirekte så eleven eller vi læsere selv må tænke. Vi er begavet med et sjældent overblik og stor faglighed vi nyder godt af med Thomas (vi bliver så meget foræret). Jeg håber I alle læser hvad han kommer med. Virkelig kvalificeret debat og højt niveau vi nyder gavn af, års studie der udmønter sig i at vi bliver beriget.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34373 - 09/01/2022 19:01 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Ja men dog Hanskrist. Hvis det virkelig er vigtigt for dig, at jeg svarer på dit spørgsmål:
Citat:
Om det, jeg står for, "flugter hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden".
så gør jeg det da gerne.
Og mit svar er, at i det store og hele fornemmer jeg ikke modsætninger.

Nu er emnet jo ret så omfattende og de forskellige kirker vil måske ikke opfatte det helt på samme måde.
Så jeg foreslår, at du starter med de tre vigtigste hovedpunkter at tage stilling til - kort og klart tak!

Jeg så også gerne, at du forklarede, hvorfor du spørger mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34374 - 09/01/2022 19:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Spørgsmålet er ganske enkelt og klart stillet (der er ikke mere at komme efter så vidt spørgsmålet - hvad dit svar bliver kan og vil jeg ikke blande mig i)

Kig på hvad du har skrevet som jeg citerer dig for.

Dernæst, mener du hvad du hævder igen igen år efter år, flugter hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden?


-0-0-0-

PS:

Arne: Jeg så også gerne, at du forklarede, hvorfor du spørger mig.


Fordi samtidig med at du skriver som du gør (som jeg har taget kopier af og som findes i citations boks i et utal af indlæg i dag) der flager du med et JESUS KRISTUS IKON.

Det er ihvertfald 15 år siden jeg sagde at det var mig umuligt at forstå du kunne skrive som du gør og samtidig flage med et JESUS KRISTUS IKON.

Kort og godt - jeg forstår ikke - har i ihvertfald 15 år stående fuldstændig uforstående overfor at du kunne skrive dogmatisk som du gjorde i årevis og så flage med et JESUS KRISTUS IKON.

Efter min mening hvad du skriver modsiger alt det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden. Det er derfor jeg gerne vil høre din mening om dette forhold.

Mener du at hvad du har skrevet meget bombastisk dogmatisk gennem årene flugter det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34375 - 09/01/2022 19:08 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Hej HansKrist (fred være med dig)

Jeg kan godt følge dig = det skal da flugte med det Jesus Kristus bragte i spil i verden? Eller skal det? Kan man ikke bare kigge et Kristus ikon i øjnene og blive inspireret? Skal man købe hele pakken? Håber Arne vil være med til at gå på vandet heart Godt skrevet Thomas...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34376 - 09/01/2022 19:20 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
ABC: Jeg kan godt følge dig = det skal da flugte med det Jesus Kristus bragte i spil i verden? Eller skal det? Kan man ikke bare kigge et Kristus ikon i øjnene og blive inspireret?

Skal man købe hele pakken?



Kære Jan ABC (tak for din Åndsnærværelse (og at du anerkender og påskønner Thomas arbejde for os)) disse dine overvejelser (i citations boks ovenfor) har jeg også gjort mig.


Dog mener jeg ikke at JESUS KRISTUS (eller Paulus for den sags skyld) præsenterer os for en hel pakke vi skal sluge. Både Jesus og Paulus er udogmatiske og stiller ingen mennesker til regnskab for dogmatiske trosbekendelser - en dogme lære.

Som Erik A Nielsen Margrethe Aukens mand og far til Ida Auken han sagde i P1 Radio idag at kristendommens essens finder vi hos Paulus her 2 Kor 3:

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



Så kristendommen er ikke dogmatisk og fordømmende - så på den måde er der ikke en hel pakke vi skal sige ja og amen til.


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 122 af 245 < 1 2 ... 120 121 122 123 124 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk