annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 59 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32130 - 19/05/2021 22:08 Re: Panteisme [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
For mig siger ordet ER noget om at erkende væren - og tillige noget om "ikke at gramse på det" med nysgerrige spørgsmål smiler
Det er derfor jeg har ordet: ærbødighed i min underskrift.
Glæder mig over, at vi ikke synes at være så langt fra hinanden - selvom vi er nået dertil ad vidt forskellige veje blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32131 - 20/05/2021 08:20 Re: Panteisme [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Gerth:

Citat:
Du skriver ´ER´, så måske du i mine sidste ord der alligevel genkender noget om dette: "At ´være´ uendelig, ´er´ en, som ´eksisterer´ overalt."
Bemærk ordene i den sætning: være - er - eksisterer.
Du ved jo også det med de bibelske profeters ord i GT (Moses) og NT (Jesus) om: "Jeg er" og "Jeg er den, jeg er."

Altså en altomfattende guddom.



- der er tale om Gud der meddeler sig til og åbenbarer sig for mennesker, og som også mennesker gennem bøn kan opnå kontakt med, ikke gennem egen vilje alene og ikke gennem egen ånd alene da det kræver Guds Ånd og Vilje.

At dette møde er tid og sted uafhængig, allestedsnærværende, betyder ikke at der er tale om panteisme, men mere at Gud er Ånd. Og mennesket har ånd men også Guds Ånd, hvilket psykoanalysen og jungiansk psykologi til overmål har demonstreret for os gennem bevidstheden og det ubevidste, hvor bevidstheden er menneskets ånd og Guds Ånd mere gør sig gældende gennem det ubevidste.

Iøvrigt også derfor Jung er så glad for Paulus 1 Kor 2:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32132 - 21/05/2021 16:48 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Det ser ikke ud til, at Gerth vil svare dig. Det frister mig til "en kommentar fra sidelinjen" blinker :
Ingen, der har læst bare nogle af dine indlæg, kan vist være i tvivl om, at du bekender dig til Paulus - selv når han går så langt som til, hvad du citerer:
Citat:
Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder.
Og det er jo fair nok, synes jeg, at lade sig inspirere af ordene fra Paulus.
Dét, der imidlertid undrer mig lidt, er, når egen åbenbaring/inspiration/tro/overbevisning også skal være andres.

Hvorfor er det ikke nok, at man selv tror på dét, men nu engang selv tror på?
Hvor skal andre påvirkes til at tro det samme?
Hvorfor ikke give plads til trosfrihed?
Intolerance overfor andres anderledes tro har i århundreder kostet enorm i menneskeliv og lidelser.
Hvad er det i tro, der kræver andres omvendelse til den samme tro?

Jeg mener godt, jeg kan påstå, at jeg har en ærbødig pan"teistisk" tro/overbevisning/oplevelse, men jeg mærker ingen trang til at overbevise andre - skriver blot om det for at afklare mig selv - men hører selvfølgelig gerne andres meninger herom.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32133 - 22/05/2021 14:30 Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Når vi taler om Paulus skal man huske hans baggrund.

Bibelen fortæller han var født jøde … altså - han tilhørte guds udvalgte folk, som havde en Messias forventning grundet deres skrifter – og som var særlig stor på daværende tidspunkt, da Jesus forkyndte guds rige på jord.

Paulus var så nidkær for sine forfædres tro, at han forfulgte de mennesker som skilte sig ud fra jødedommen, så de blev fængslet og dræbt.


Nå, man opvokser og bliver indført i kulturen som et must så udleves troen i handling, og i jødernes tilfælde var der jo mega mange regler der skulle overholdes i løbet af året. Regler der var til for at ære den eneste sande gud, men også for at holde sammen på gruppen af mennesker, så de var/forblev en nation.


Når vi så vender tilbage til Paulus, som blev jødekristen, og der tales om ånden, den ånd som kaldte ham til en Jesu kristi tjener, så er der jo tale om sandhedens ånd.
Gud kan ikke lyve. Han er kærlighed og dette repræsenterede Jesu i sit virke på jord i den gad, at han mente, at kendte man ham havde man set faderen … og vi ved jo, han om sig selv sagde, han var vejen sandheden og livet.

… Når man tilmed sammenholder guds udvalgte folks historie med, at de var besat af romerne, var der vel specielt grobund for en messias trådte frem – men for de som kan udlægge profetierne kan de nok berette, at Jesus som guds udsendte søn fremtrådte på rette tid ifølge skrifterne.


Nu er tro jo en sag mellem gud og den enkelte – altid

… men er man i et trosfællesskab hvor rammerne for gudsdyrkelsen er fastsat retter man enten ind og eller holder mund, da man jo ikke ønsker at blive smidt ud, hvad der jo også var gældende hos jøderne da de blev nægtet adgang til synagogerne, hvis de bekendte Jesus som frelser og guds søn.

Jeg vil tro det i dag er langt sværere at forblive i et trossamfund, med al den verdslige påvirkning; for tro er jo også at være trofast, og som kristen skal man jo elske gud først i taknemmelighed, fordi han elskede os først.
Denne kærlighed skulle gerne vise sig i handling til medmennesket og skaberværket som mennesket ifølge bibelen er sat til at forvalte til alles bedste så gud stadig kan se ”det hele” som godt.

Jo en ”opgave” man påtager sig i kærlighed, fordi man ikke kan andet.


*

Nu er Paulus jo ikke en hr. hvem som helst.

Han udnævnte sigselv som apostel til at forkynde evangeliet.

En meget sammensat personlighed, der trods sin jødisk og fanatiske holdning kunne skifte trosretning, der også blev fanatisk til døden.



Så sørger du om: Hvor skal andre påvirkes til at tro det samme?

Regner med du mener: Hvorfor

I forhold til evangeliet handler det om liv og død – både for den som forkynder, og den som der forkyndes for, som nu efter Jesu opstandelse og ifølge Paulus gælder alle folkeslag.

Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, som Gud forud har lovet ved sine profeter i De hellige Skrifter, evangeliet om hans søn, Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde. Af ham har vi fået nåde og apostelkald til at føre mennesker i alle folkeslag til troslydighed, hans navn til ære. Blandt dem er også I, som er kaldet til at tilhøre Jesus Kristus.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/1

***
Top Svar Citer
#32134 - 22/05/2021 15:47 Re: Sandhedens ånd [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Smukt indlæg Tikka

Meget modent indlæg der viser du virkelig har haft din forstand på de her ting i mange år

og at du efter modne overvejelser (godt gennemtænkte overvejelser) virkelig er nået frem til som kun ganske få i kongeriget Danmark at kunne skrive et mesterligt indlæg - så du har fået rigtig meget ud af dine mange års beskæftigelse med kristendommen - som bestemt ikke har været spildte forgæves anstrengelser

Og tak for at du gav TROSFRIHED dette dit indlæg af så høj kvalitet

KH HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 59 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk