1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#31990 - 25/04/2021 16:34
Re: Tilgivelse
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
HK: Korrekt nok er at kunne tilgive sig selv vigtigt. Nogle gange også andre hvis de angre deres fejl, #31984 - 24/04/2021 14:23
################### HK: Jeg går ikke rundt og bærer nag, men når jeg engagerer mig - er jeg engageret Hvis ikke du kan tilgive en anden, uden denne har angret, kan du ikke tilgive - Hvad vil du gøre hvis "han" er død? Når man tilgiver er det udelukkende for ens egen skyld som ikke troende. At angre er når man selv indser egen fejl og fortryder den, og måske beslutter det ikke skal gentage sig, men i gudsforholdet er det jo gud, som er dommeren, og den troende skal jo selv passe på ikke at begå en fejl ved ikke ubetinget at kunne tilgi. HK: Vis nu det mod Jesus og Paulus og de første kristne var kendt for Hvad - mener du jeg skal blive hellig og sætte guds rige først? - - Iøvrigt dem – de hellige - der ifølge skrifterne skal dømme verden. Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold? https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6… men betinger jo jeg bliver udvalgt af gud og derved får af hans ånd. Hvordan får jeg den. Det ved du ***
|
|
Svar
|
|
|
#31991 - 25/04/2021 17:48
Re: Panteisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
#31985 - 24/04/2021 15:47 i denne tråd citerede jeg fra Præsters natursyn:
Det første kristne natursyn opstod i antikken som et modsvar til den gældende opfattelse af, at naturen var guddommelig. Med kristendommens indtog blev denne ophøjelse anset som hedensk, og det gamle natursyn blev erstattet af et antropocentrisk natursyn, hvor mennesket betragtes som hersker over naturen i kraft af sin særlige plads som ‘kronen på skaberværket’. Det fører jo til spørgsmålet: Hvordan var antikkens natursyn?
Det fandt jeg lidt om her :
Men hvad så mennesker i forskellige kulturer egentlig for 2000 år siden, når de kiggede mod himlen? Ligesom i dag var mennesker dengang fascineret af synet. Det fortæller lektor i filosofi på Roskilde Universitet Aksel Haaning, som forsker i religiøse natursyn. I antikkens græsk-romerske kultur var det en dominerende opfattelse, at alt i verden var et sammenhængende kosmos. Man mente, at alt liv kom fra en gud eller en guddom, der også omfattede naturen, og som i flere tekster beskrives i femininum – altså en slags ”Moder Jord”. I sit værk ”Om verdens natur” skriver den romerske filosof Lukrets blandt andet, hvordan guddommen lever og ånder gennem naturen selv og samtidig knytter mennesket til helheden. og samme steds:
”Det var en ret polemisk, intellektuel debat i antikken mellem de græske og romerske filosoffer og de første kristne forfattere. Sidstnævnte skrev blandt andet et sted, at ’hedningenes store fejl er, at de tror, naturen er moder til alle ting. De tror, at mennesket er skabt af naturen.’” Min kommentar: Ja - kristendommen er sandelig antropocentrisk
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|