annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 59 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31848 - 09/04/2021 16:58 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Jeg har ikke nogen interesse i et midlertidigt liv, så hvorfor give mig noget, som jeg ikke vil have? Kan du sortere alle dem fra, som ikke ønsker et midlertidigt liv? Det kan du ikke, og derfor må du undlade, at sætte børn i verden...
Mit svar:
Hvad midlertidigt eller evigt liv betyder for at sætte børn i verden kan jeg ikke se nogen sammenhæng i.

I øvrigt har du vel så alene to muligheder:
1. Tro/håbe på et evigt lov.
2. Stoppe med at leve.
Er du klar til det sidste?
Eller er du klar til alle de fantastiske muligheder, du har - her og nu - i et midlertidigt liv.

Endelig kunne en tredje mulighed vel være at lægge spekulationerne - og kravene - til side, for i stedet at gribe de mange fantastiske muligheder - også for at gøre noget godt for andre - du har hvert øjeblik, du stadig lever blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31849 - 09/04/2021 18:31 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvor har du fået den tanke fra, at alle ønsker et midlertidigt liv? Kan du forstå, at alle ikke ønsker et midlertidigt liv, og at du ikke kan sortere dem fra? Hvilke muligheder har du? Har du bare gjort som alle andre...

https://www.youtube.com/watch?v=IRmzaMbzjSM

Hvad skal vi bruge tiden på...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31850 - 09/04/2021 21:45 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvor har du fået den tanke fra, at alle ønsker et midlertidigt liv?
Mit svar:
Den tanke, du nævner her, er ikke min.
Jeg gætter, at stort set alle ønsker en eller anden form for evigt liv.
Men jeg gætter også at vi ikke får det ønske opfyldt - og at vi derfor skal leve livet bedst muligt - mens vi har det.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31851 - 09/04/2021 23:28 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne og Jan

Hørte i denne debatudsendelse i påsken?
Jeg synes, den giver tanke til eftertanke og er værd at lytte til ...

https://www.dr.dk/radio/p1/p1-debat/p1-debat-2021-04-02

Bedste hilsner her på vej ind i forårets genopstandelse :))
RoseMarie
Top Svar Citer
#31852 - 10/04/2021 00:26 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg prøver igen.

Du skrev:
Citat:
Min mistanke her er imidlertid, at evigt liv er en illusion, som blot svækker nuets livskraft.


Hvad du forstår ved nu'ets livskraft, forstår jeg ikke. Ej heller at en illusion skulle kunne svække livskraften.

Livskraften – egen livskraft er vel hvad du taler om i dit indlæg er fremadrettet, og den drives af tro håb og kærlighed mm. For at nævne det som opfattes som positivt. Kunne også være had og vrede som giver livskraften - men - det er klart, der er liv i nu'et, også når du gribes i biografen.

##

Kroppen lever i nuet, men bevidstheden lever skiftevis i fortiden og fremtiden, og jo derfor alt det der med gud er svært at opleve, da livet med gud opleves i nuet hvor der hele tiden kommer et nyt nu …

##

Illusioner svækker som skrevet ikke livskraften.
Det er noget vrøvl.

Mange lever på en løgn og eller i deres drømme/begær, fordi de giver dem kraft til det liv, som skal leves.

Og hvad der skal fylde ens liv, bestemmer man jo selv. Sandheden er ens egen, hvad illusionen sagtens kan blive ...

##

Nu'et kan kun opleves glimtvis, men man kan træne sig til længere perioder, og det handler her om, at ”glemme sig selv.” Sine drømme, håb og smerte mm.

Det sjove er, at det først er bagefter man kan sætte ord på, for gør man det i nu'et forsvinder oplevelsen straks tanken forholder sig til hændelsen.

Min erfaring er, at forholder jeg mig til nu'et hvor jeg er ét med det, som jeg nu er i, brister det som en sæbeboble, og tankerne tager over.

##

Hvis man fanges og fastholdes ved at se film, så er der jo ikke tale om nu'ets livskraft, men om at filmen vækker dine egne følelser, du har med fra før nuet hvori filmen ses.

Filmen vækker nogle genkendelige følelser i dig og har ikke noget med nuets livskraft at gøre

Nå pyt.

Da du skrev dit indlæg, jeg reagerede på, tænkte jeg, før jeg skrev, på dit Rumi citat, at verden er en illusion og sandheden er bag et slør … Så dér, er der tale om alle menneskets levede nu'er er illusion, og det kan din mistanke* om evig liv også være, da du ikke har været der …

*Min mistanke her er imidlertid, at evigt liv er en illusion, som blot svækker nuets livskraft.

… men så kom citatet: ”Livet forstås baglæns, men må leves forlæns” og det er jo rigtigt, så derfor skrev jeg som jeg gjorde, fordi det er det levede liv – bevidstheden om det som ikke er mere, der giver livskraft, fordi man måske ønsker det gentaget og eller stræber efter det. Hvad det så måtte være.

Citat:
Min fornemmelse er, at det er Nu'et, det hele handler om,

Korrekt, men dette bygger jo netop på erfaren/erindring og derfor er der ingen nu'ets livskraft. Den kommer jo fra fortiden.

Måske du vil forklare hvilken nu'ets livskraft der svækkes, hvis man tror på illusionen om evigt liv?

***
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 59 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk