annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 59 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32143 - 23/05/2021 14:43 Re: Panteisme [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Hvis du skal have en chance for at fornemme det guddommelige i fløde og i kaffe, så må du - efter min mening - starte med at forestille dig, at fløde og kaffe ikke eksisterer - slet ikke - absolut ikke - intetsteds.

Jo mere du evner dét, jo mere guddommelige oplever du dem herefter - fløden og kaffen blinker

Det er i hvert fald sådan, det er gået for mig smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32144 - 23/05/2021 15:05 Re: Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Udbredelsen af kristendommen

Tro, håb og kærlighed og den eftertragtede Helligånd er klart ingredienser, der taler til mange.

*

Jeg vil tro, at udbredelsen af kristendommen først og fremmest udspringer af påbuddet i missionsbefalingen – gå ud og gør disciple - og så troen på den frigivne hellige ånd på pinsedagen, men også de enkelte menigheders fællesskab ikke at glemme, hvor det siges ånden er tilstede, når der er minimum 2 forsamlet i Jesu navn, hvor vi skal huske der er tale om frelseren fra synd og død - og om håbet om en ny og bedre verden.

hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/18

Man skal ikke ta fejl af troen på Helligåndens drivkraft - og som en motivation til og oplevelsen af guds nærhed i sit liv. Blot er den som gud selv svær at bevise … med mindre man ser efter og godtager det som bibelen kalder åndens frugt … og - man har en forestilling - overbevisning om hvad der er guds vilje ...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5


Også troen på Helligånden gjorde, Paulus blev anerkendt som en bror af troen trods sin tilligere fremfærd mod de kristne.

… Men - når vi taler om udbredelsen af kristendommen, skal vi nok også se på romerrigets indførelse af religionen som statsreligion.

https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/kristendommen-bliver-statsreligion
Citat:
At Konstantin frigav kristendommen udsprang således både af personlig religiøs overbevisning og politisk snilde.
Konstantins efterfølgere fortsatte denne religionspolitik, og da der stadigvæk var religionsfrihed i Romerriget fortsatte mange med at dyrke de romerske guder. Imidlertid blev tilhængerne af de romerske guder en trussel for staten, fordi de skabte uro i befolkningen, så i 391 forbød kejser Theodosius (378-95) dyrkelse af de hedenske guder. Tre år efter gjorde han kristendommen til Det Romerske Imperiums eneste tilladte religion.


Så Paulus, der benyttede sig af den hellig ånd som vejleder og som garant for sin omvendelse er i mine øjne ”en dråbe i havet” - selv om han antages for den som har forårsaget kristendommens tidlige udbredelse

… men -

… man kan ikke stille meget op mod troen på Helligånden …

… og så er der jo det med forfølgelsen, at når man forfølges på grund af Jesu navn er man på guds vej …

og - der er jo det med forfølgelse, at det automatisk tilmed styrker fællesskabet i gruppen.

I det hele taget er det kun når mennesket er svagt, at gud kan vise sin styrke gennem det, og her menneskets ægthed i forhold til kærligheden ”vejes”

At sige gud er alt og i alt er vrøvl, for gud forstås som ånd/en ånd som man gennem bøn kan henvende sig til - og ånden derfra arbejder kun til guds ære.

Udover, panteismen ikke giver håb, er den efter min mening noget vrøvl når man mener, gud er i min pc og man bruger argument fra Thomas evangeliet, hvor der siges: Løft en sten, og I vil finde mig der. Thomas evangeliet der tilmed ikke er med i den autoriserede bibel
Citat:
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der.
http://www.sangreal.dk/Sangreal_Ordenen/Thomasevangeliet.html
Min fremhævelse

Det er ikke uden grund: ” … tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.” taler til menneskets hjerter,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/13

- og Paulus var bestemt en der havde ordet i sin magt og brugte det til egen fordel og til at retlede menighederne, men han var knap så god til at citere korrekt fra skrifterne, selv om GT jo var oversat til græsk på Paulus tid.

Underligt han som jøde, hebræer og oplært skriftklog farisæer, citerede fra den græske oversættelse af de hebræiske skrifter - det vi kalder GT - men - måske han ikke kunne hebræisk. Troede jeg bare de skriftkloge beherskede, også som diaspora jøde.


***
Top Svar Citer
#32145 - 23/05/2021 16:20 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne (fred være med dig)

Du lader til at sige, at hvis noget eksisterer, så er det guddommeligt? Det er jeg ikke sikker på er tilfældet...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvad dækker begrebet over blinker



Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32146 - 23/05/2021 17:12 Re: Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?


Ja det er fuldstændig meningsløs vrøvl

Du kunne lige så vel skrive "Uden Jesus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?"

Der er intet, INTET, hos Paulus der opfordrer til noget der ligner.

Det gir overhovedet ingen mening når det er det stik modsatte du finder hos Paulus.

Har du aldrig læst Paulus???


Og at tale om trostvang hos Paulus er så langt fra virkeligheden, hvordan pokker kan du få den idé, han er kendt for det modsatte. Alle religioner og enhver form for tro er velkommen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32147 - 23/05/2021 19:50 Re: Sandhedens ånd [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Ja, hvor mange mennesker rundt om i verden, der i de sidste ca. 2000 år, er blevet tvangs-krístnet, har jeg ikke styr på, men Harald Blåtand spurgte vist ikke danerne, inden han kristnede dem.

Dette jo blot et enkelt eksempel på, hvad der i tidens løb er sket rundt om på kloden.
Og at der tidligt i kristendommen blev krævet missionsvirksomhed, har du jo selv her bevidnet.
Jeg ser da heller ikke noget galt i, når nogle mennesker søger at overbevise andre om deres egen tro - forudsat at det sker i frihed.

Det er så her, jeg finder dit seneste indlæg her lidt kritisabelt, idet du skriver:
Citat:
At sige gud er alt og i alt er vrøvl, for gud forstås som ånd/en ånd som man gennem bøn kan henvende sig til - og ånden derfra arbejder kun til guds ære.
Min kommentar:
Påstanden: "gud er alt og i alt" er ikke min.
Min oplevelse, fornemmelse er: Det guddommelige er i alt.
Men bortset fra dét, så finder jeg, at din ikke underbyggede påstand: "Vrøvl" ikke hører hjemme i en gensidigt respekterende dialog.

I øvrigt undrer det mig, at du åbenbart ikke finder, hvad kristne kalder "Skaberværket", guddommeligt.

For mig at se er påstanden: "Vrøvl" om andres tro - som du jo benytter - et første skridt i retning af tvang, kætterfordømmelse, og religionskrig såsom Trediveårskrigen.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 59 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk