annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 59 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31977 - 24/04/2021 03:56 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hvis ordene og navnene var nok så skulle vi kunne blive mætte af at læse kogebøger.

På samme måde med din bibelfundamentalisme Tikka den mætter ej heller (se nederst (1)) - kun GUD i virkeligheden, i dit liv, vil kunne HELBREDE dig (være et guddommeligt værk i dig, som forvandler og føder dig på ny ud af Gud) og give dig alle Gud Helligåndens mange velsignende frugter og karismatiske Åndsgaver, der ifølge Paulus igangsætter en individuation eller en Maslowsk selvaktualisering ud fra dine medfødte anlæg og endda er der eksempler på at Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed kan udstyre os med kræfter og energier og evner vi slet ikke har gode medfødte anlæg for. Ja Gud Helligånden øger menneskets kreativitet gennem de intuitive åbenbaringer visioner og inspirationer der vælter ned over os.

Som Paulus fx skriver om det i 1 Kor 2 og Joels bog kapitel 3:

Citat:
Jeres sønner og døtre skal profetere,

jeres gamle skal have drømme,

jeres unge skal se syner.

Selv over jeres trælle og trælkvinder

vil jeg udgyde min ånd i de dage.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2



Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31978 - 24/04/2021 04:09 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Fåg det er grineren, jo du gjorde, det at du så jordbær rørte ved dem og spiste og smagte jordbær 🍓🍓🍓 (og måske endda selv var med til at plukke af jordbær planterne i haven) ALENE og KUN det er årsagen til at du ved hvad jordbær er.

Joee det kan du há ret i, men det forholder sig sådan for mig, at ved mit første møde med jordbær blev det oplyst, det var jordbær, før jeg smagte dem – og det samme gjorde sig gældende med begrebet gud – anede ikke noget om denne inden jeg kom i skole.

Det er jo det som også kendetegner opdragelsen af små børn, man får fortalt hvad alting kaldes.
Græsset er grønt, solen skinner, du er en pige og alt muligt som for det meste ruster en til at indgå i fællesskabet med de samme normer og ideer som flertallet.

***
Top Svar Citer
#31979 - 24/04/2021 04:21 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Erfaringer erfaringer erfaringer

Livet kommer før ordene og betegnelserne

Det du får at vide eller formidlet sprogligt er andres erfaringer erfaringer erfaringer

Skoling skulle nødigt være hjernevask og hjernespind som du har oplevet det, erfaret det, men en måde at komme virkeligheden nærmere og og og ja åbne op for at vi øger vores erfaringer med virkeligheden - så vi kommer til at stå stærkere i vores psykiske og sjælelige liv såvel som vores i verden værens eksistens.

Vi skal blive duelige og dygtige til at begå os i verden samtidigt med at vores sjæleliv det psykiske såvel som vores sundhed og vitalitet styrkes


Skolen skulle nødigt være hjernespind som vi skal bruge år på at kæmpe os fri af og ud af igen


PS:

Citat:
Joee det kan du há ret i, men det forholder sig sådan for mig, at ved mit første møde med jordbær blev det oplyst, det var jordbær, før jeg smagte dem – og det samme gjorde sig gældende med begrebet gud – anede ikke noget om denne inden jeg kom i skole.


Den oplysning at det var "jordbær" den lyd, det hørte ord, har ikke gjort dig nogen stor gavn tjeneste hvis du ikke endnu havde smagt og spist 🍓

Men det har været nyttigt at få at vide at 🍓🍓🍓🍓 jordbær'erne dem kan du spise trygt da de ikke er giftige, og især de røde smager godt og er sunde for dig


Se hvordan det at vi er talende sprogbrugende væsner gør mange ting lettere for os i livet, da vi nu ikke behøver være så usikre og bange mere overfor noget nyt om vi da stoler på dem der vejleder os på livets vej, at de er dygtige og kompetente


Men de der har lært dig om kristendommen har bestemt ikke kunnet fortælle eller vejlede dig i hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET var

De har bildt dig ind at det var et spørgsmål om at læse Bibelen og kunne den forfra og bagfra og at det teoretiske forsøg på at begribe og få en hukommelse om hvad der står fra side 1 til sidste side tusinder sider senere var lig med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET

Men det passer selvfølgelig ikke - og det har ifølge Paulus og Jesus aldrig, ALDRIG, forholdt sig sådan - men det er et kætteri, falsk lære



Det jeg ikke forstår er at du nu med de bitre erfaringer du har gjort dig, vil forsætte med at lyve om hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er????

Dette dit ærinde sammen med Simon, der jo har nydt dig fordi du lyver og ringeagter og laver en karikeret modbydelig utiltalende fremstilling af kristendommen, det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET ---- ja det har jeg ikke og kan jeg ikke tilgive dig for Tikka

Og var det ikke for HansKrist så ville det være lykkedes dig og Simon at "svine" kristendommen til - ihvertfald at fremstille kristendommen piv falsk. Arne gør det også og Bjørn gjorde det også. Så hvis ikke "sandheden" HansKrist havde været her det ville have set skidt ud for kristendommen på trosfrihed, det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.


Men der er en STEMME iblandt os - ja vi må i den grad takke for HansKrist tilstedeværelse såvidt det religiøse spirituelle, og specifikt det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Og igen specifikt den urkristne paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY - KRISTUS MYSTIK SPIRITUALITET.


Jeg læser jo af og til gamle debatter, debat tråde, og her hvor Simon virkelig "sviner" mig til allermest, der ser vi at RoseMarie går ind og bifalder og hylder Simon, og vi så i sin tid Esther og Zenia gøre det samme og vi ser nogle anonyme gøre det samme ----- nu kommer det sjove eller mistænkelige - alle I der bifalder og hylder Simon for uretmæssigt og ude af proportioner at "svine" mig til - I bruger sjovt nok samme tegnsætning fx de her ...

...

...

***


Og i dag er jeg da godt klar over at jeg har været oppe imod en samlet allieret flok, hvor mange er svært at sige, da nogle af jer benytter jer af at være anonyme og derfor benytter en eller flere af jer med al sandsynlighed forskellige profil navne, selv om det er samme person bagved. Det forklarer også samme brug af tegnsætning og samme begejstring og støtte til Simon når han "sviner" uretmæssigt og helt ude af proportioner HansKrist til. Såvel som jeres dagsorden, agenda, om at karikere og latterliggøre kristendommen som blot hjernespind og overtro. Noget den kultur radikale nestor og ateist fra forrige århundrede Simon jo elsker, det er vand på hans missionske religiøse form for ateisme begejstring og fanatisme. Han og jer, dig Tikka, og de andre I har været, I har jo ikke en sober og væsentlig interessant religionskritik og forståelse for det religiøse spirituelle og da slet slet ikke det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Det er jo så kommet frem langt om længe at du er New Age "Nu religiøs" dogmatiker, hvor NU'ET er et begreb der skal bære alt hvad det religiøse spirituelle dækker over og det imponerer ikke mig, med alle de dogmer om NU'et - ja jeg har sagt det ikke virker overbevisende at der dogmatiseres mere end der forklares med tværvidenskabelig hjælp hvordan vi kan forstå det religiøse spirituelle og dermed også det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31980 - 24/04/2021 05:02 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Skolen skulle nødigt være hjernespind som vi skal bruge år på at kæmpe os fri af og ud af igen

Skolen her til lands blev en virkelighed, så befolkningen kunne blive kristnet og opdraget til god moral ect.
og kvinden skulle kende sin plads, og ingen rødstrømpe ideer. Kvinder skulle giftes.

Så opvækst og opdragelse i skole og hjem har da bestemt været undertrykkende og indoktrinerende.

Jeg blev ikke kristen i skolen, men min indre missionske lærer, troede på det han sagde, og han troede bibelens ord var sandhed.


***
Top Svar Citer
#31981 - 24/04/2021 05:09 Re: Tilgivelse [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
ja det har jeg ikke og kan jeg ikke tilgive dig for Tikka

Det at kunne tilgive er temmelig vigtigt for ens gudsforhold, men også vigtigt for en selv.
Faktisk kan man blive syg, hvis ikke man kan tilgive

***
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 59 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk