annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638257
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378724
Et andet syn 1988058
Jesu ord 1521601
Åndelig Føde 1507163
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 111 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 59 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31516 - 08/02/2021 01:57 Re: Panteisme [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1885
Når Jesus så ondskaben - og i kærlighed bad faderen tilgive dem, fordi han så, de ikke vidste hvad de gjorde – de slog jo frelseren ihjel - så er der ikke tale om en illusion for Jesus, men hans virkelighed, som han ikke fordømte - og det gjorde han ikke fordi, det er faderen som er dommeren på det tidspunkt.

***

Top Svar Citer
#31519 - 08/02/2021 12:25 Re: Panteisme [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1885
Indsendt af: Gerth
Du ser ikke virkeligheden i mørket, der kan vildlede dig til slavebinderi. ´Jeg´ er ikke en illusion, fordi ligesom lyset på dagen er jeg det´ guddommelige billede, som kærlighed handler om. Døm således sammen med mig fornuftigt og det er faktisk den ægte frie vilje med Helligånden om meningen med viden og visdom i livet.

Biblen siger, visdommen kommer ovenfra.
For at kunne bruge den, må man først har kundskab.

Når denne visdom bruges tjener man gud, og derigennem ser man virkeligheden.

Hvis jeg´et af fri vilje vælger denne vej af kærlighed til gud, er det at dømme andre udelukket, da man som dommer ville gøre sigselv til gud, men - det udelukker jo ikke man tager afstand fra ugudelig adfærd – hvad man jo skal for at tjene gud …

Derfor kan man også elske sin fjende - mennesket - og samtidig tage afstand fra hans gerninger - og bede om helligåndens kraft og ledelse så man bliver på vejen med lyset … men den er jo smal og få finder den … og det kan jo også være fristende til tider at angribe den som angriber, men så bliver man jo selv en fjende af gud, men - så må man ”op på hesten igen” - for kærligheden til gud modtages kun når man elsker sin næste som sigselv … og næsten er jo den man møder på sin vej –

og så kan man spørge om fjenden der angriber er nødlidende. Ja - det er han bibelsk, da han jo ikke er på vejen som fører til evigt liv.

***
Top Svar Citer
#31520 - 08/02/2021 15:08 Re: Panteisme [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Hvorfor er det ikke muligt for Gud at frelse alle? Dårlig frelsesplan? Hvad skal der til for at blive frelst? Bliver børn der dør i en tidlig alder frelst? Er det bedre at fødes om 1000 år? Har Adam og Eva eksisteret...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Hvad er sandheden...

https://www.closertotruth.com/

Bare noget som jeg lige er faldet over...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31521 - 08/02/2021 15:39 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg fornemmer, at du er fast forankret i tro på Bibelens ord.
Det er din gode ret, og det respekterer jeg - naturligvis.

Min tillid til Bibelen er betydeligt mere begrænset, nok primært logisk begrundet i dét, at indholdet i den kristne dels mange, mange ord, i mange år alene eksisterede som mundtlige fortællinger mennesker imellem (mytologisk).
Her kan man så undtage Paulus, der imidlertid aldrig har mødt den levende Jesus, men alene kender Jesus Kristus gennem en åbenbaring længe efter korsfæstelsen - "på vejen til Damaskus".

Dertil kommer, at Bibelen synes alene at tale til menneskets fri vilje, og ikke interesserer sig for vanskeligheder i menneskers sind.
Det ser jeg som en alvorlig mangel, som primitivt - sammenholdt med nutidens viden om menneskers psyke.

Endelig ser jeg det som et problem, at kristendommen lader Gud skabe det onde (Har en anden skabt det onde er Gud jo ikke almægtig).

Når alt dét er nævnt, står dog stadig kristendommens helt dybe kærlighed - som jeg mener, at jeg selv har oplevet - som jeg ikke kan fornægte - som har været afgørende for mit liv - som jeg er dybt taknemmelig for - og som lidt efter lidt har født kærlighed i mig.

Når jeg også finder noget godt i buddhismen, er det nok meget, fordi den tager det op, som kristendommen efter min mening forsømmer: Sindet.

Nirvana-idéen overbeviser mig - om end jeg jo ikke fuldt ud fatter den blinker :
Citat:
Buddhismens frelsesbegreb der i modsætning til andre religioners frelsesbegreb drejer sig om at miste jeg-bevidstheden, eller eksistensen om man vil.
Udtrykt med andre ord er nirvana det samme som at nå til en erkendelse af, at verden er relativ, og alt hvad der er i den, er betinget af hinanden, også selvet, som ingen instans er i sig selv. Således opløses alting ved hjælp af selv-erkendelse, og frelsestilstanden er opnået.

Så du og jeg oplever verden på hver sin måde - og det er jo ikke just usædvanligt blinker
Men jeg synes, det er godt, at vi kan møde hinandens opfattelser/meninger/overbevisninger/tro her på Trosfrihed.dk.

For mig har vores dialog her i hvert fald hjulpet mig til lidt mere klarhed over, hvor jeg selv står.

Lige et svar på din bemærkning:
Citat:
I følge skrifterne kan vi kun elske hvis vi kender gud, men det jo ikke dit problem, når du mener, gud er alt og i alt, trods det dette ikke er bibelsk.
Jeg er - som i min underskrift - agnostisk panteist. Jeg kender ikke Gud, men fornemmer klart Guds eksistens i alt, og jeg finder det uerbødigt at bruge ordet Gud - men kan ikke finde et egnet. Det er derfor jeg kalder mig pan"teist" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31524 - 08/02/2021 20:40 Re: Panteisme [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Hvorfor er det ikke muligt for Gud at frelse alle...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Bliver børn der dør i en tidlig alder frelst? Er det bedre at fødes om 1000 år? Har Adam og Eva eksisteret...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Hvad er sandheden...

https://www.closertotruth.com/

Bare noget som jeg lige er faldet over...

https://www.closertotruth.com/episodes/salvation-philosophical-inquiry

Måske det har interesse...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 59 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
16/04/2024 20:33
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Amsterdams borgmester åbner for salg af..
16/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk