annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15829484
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395236
Et andet syn 2000546
Åndelig Føde 1583185
Jesu ord 1531974
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 210 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 51 af 59 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32160 - 24/05/2021 13:33 Re: Panteisme??? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen

Du citerer mig for:
Citat:
Alt er Gud. Gud er Alt – og nok også mere end Alt.
Jo, det skrev jeg januar i år, men har siden ændret til:
Alt er guddommeligt,
idet jeg ikke "kloger" mig på "Gud" - og heller ikke finder det rigtigt, at gøre det - og dermed falder jo alle vi menneskers dogmer derom.

Tilbage står oplevelsen af guddommelighed i alt - altså noget, jeg oplever, men som jeg ikke kan forklare - og heller ikke tror jeg skal forsøge at forklare, men i stedet leve efter - så godt og så længe jeg kan smiler

syntes så ordet guddommeligt er upassende, når du ikke vil kloge dig på gud – og spørgsmålet er vel også om du så kan betegne dit ståsted som repræsenterende panteismen

***
Top Svar Citer
#32161 - 24/05/2021 13:37 Re: Sandhedens ånd [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3684
Sted: Nørresundby
"""det lyder jo logisk nok, når bibelen er guds ord"""


Du får aldrig, ALDRIG - Paulus med til at Bibelen (eller skrifterne er Guds Ord)

Men hvor kommer også den idé fra??? At fx Bibelen skulle være Guds Ord. Hvem kan have interesse i at sætte Guds Ånd ud af funktion?

Nå jeg synes bare nu hvor din Paulus forståelse nærmer sig noget der aftvinger min respekt og anerkendelse at det ville klæ dig at gå det sidste stykke med Paulus for endelig langt om længe at sige fra overfor den bibelfundamentalisme der har forfulgt dig i årevis. Og som du jo ikke gi'r en skid for når det kommer til stykket, men som du med djævlens vold og magt vil have at ingen kristne kan komme fri af, som du med djævlens vold og magt vil have påklistret eller identificeret med kristendommen, det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Men nej Paulus har ikke levet forgæves, hvorfor kristendommen aldrig kan blive funderet på Bibelen men på den Guds Hellige Ånd der altid er Livets Ånd også.

PINSE LÆNGE LEVE

KIRKEN LÆNGE LEVE

Lad os mindes Gud Helligåndens Apostel pr se - PAULUS - meget kan vi takke manden for og hans betydning og hvad der stadig gemmer sig af guddommelig inspiration for os at forstå og lære af og blive klogere på er på ingen måder udtømt endnu.

Uden HELLIGÅNDEN kan ingen religiøse skrifter læses - vi kan ikke bare sætte os og læse og terpe - det kræver at vi er i besiddelse af åndelig forståelse.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32162 - 24/05/2021 13:43 Re: Sandhedens ånd [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Religionskrige kommer jo fra, at troende mener, at netop deres tro er den rette, samt at alle andre former for tro er forkerte.
Her kan hverken jødedommen, kristendommen eller islam sige sig fri - og hvad dét har koster af drab og lidelser, er da rædselsfuldt.
Det er derfor, jeg hævder, at vi bør give hinanden trosfrihed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32163 - 24/05/2021 13:55 Re: Panteisme??? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
syntes så ordet guddommeligt er upassende, når du ikke vil kloge dig på gud – og spørgsmålet er vel også om du så kan betegne dit ståsted som repræsenterende panteismen
Mit svar:
Jeg kan ikke finde et mere rigtigt ord end: guddommeligt - og mener, at ingen kan "tage patent" på det udtryk.

Og angående panteismen: Den tager jeg heller ikke "patent" på blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32164 - 24/05/2021 13:57 Re: Sandhedens ånd [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Tanken er jo, som du selv fremhæver, at skriften er nedskrevet af mennesker, der var under inspiration af guds ånd, og kun ved helligåndens virke lukkes teksten op for den der læser.

Derfor er helligånden også eftertragtet.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 51 af 59 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
09/05/2024 23:27
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
SABA til DR efter Eurovision: Det er sv..
10/05/2024 01:32
UNRWA lukker midlertidigt kontor i Østj..
10/05/2024 00:05
Radikale: Danske instruktører skal træ..
09/05/2024 22:11
Korrespondent i Israel: 'Det er alt samm..
09/05/2024 21:50
Propalæstinensiske demonstranter samler..
09/05/2024 21:18
Nyheder fra Religion.dk