annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 97 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31002 - 15/11/2020 18:20 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Fortællingerne i de fire evangelier kan hermed ses som konstruerede historielignende beretninger, forkyndelser, lignelser og undervisning, der kunne udfylde de behov, der for eksempel var opstået i forfatternes menigheder.


Arne svarer til ovennævnte tekst, tanke, følgende:

Det er jo faktisk noget nær en kassation af de fire evangelier i Bibelen - og vel dermed også af den almindelige kristendom.

Nej kun hvis man har en så dogmatisk naiv Bibelfundamentalistisk opfattelse af tingene som du har.

Og havde du læst mine indlæg (hvilket du desværre ikke gør) så ville du vide at det ikke er det du kalder en kassation af de fire evangelier, som jo for ind i helvede er teologiske biografier - de har aldrig ALDRIG, været tænkt at skulle være alene historiske dokumentariske biografier, men teologiske biografier og altså ikke biografier der skulle være historiske korrekte såvidt Jesus (han er lidt langt væk i tid). Disse biografier er teologiske biografier da det er KIRKENS Jesus der er Kristus der ønskes portrætteret.

Hvordan vil du egentlig forklare jomfru fødsel, gå på vandet, vand til vin, himmelfart???? Hvorfor tror du sådan teologisk stof er med? Det er jo teologisk tænkning og har aldrig, ALDRIG, været tænkt som at være historisk empirisk korrekt.

Du har virkelig en dårlig forståelse tingene Arne.

Og stadig er det ikke en kassation, som du kalder det, og det hverken af evangelierne eller kristendommen, men det er en kassation af din uåndelige, ikke spirituelle, forståelse kristendommen, andet er det ikke der står til kassation.

I øvrigt er det vel ikke meningen at jeg skal bruge så meget tid på dig der:

1):

Ikke gider læse mine indlæg hvorfor jeg igen igen skal forklare dig hvad allerede har skrevet

2):

Dig der har en ondskabsfuld dagsorden imod mig.

Havde det været en anden debattør eller Wikipedia hvor du var blevet oplyst om hvad jeg har fremført om evangelierne så havde du vimset og logret med halen omkring disse oplysninger som katten den fløde man hælder op til den.


-0-0-0-0-

Hvorfor kan du ikke være fair overfor mig, hvad har jeg gjort dig?

-0-0-0-0-

Du er trættende og ødelægger og forhindrer en interessant debat når du ikke læser hvad jeg skriver og responderer på intelligent vis herpå, afslører at du er et tænkende forstandig menneske der kan læse en tekst


Indimellem bliver jeg bekymret for dig Arne, og faktisk håber jeg det er udtryk for at du er små ondskabsfuld og vil æres og vil personfnidder overfor mig fordi du ikke bryder dig om mig, faktisk hellere dette end at det skulle være dine kognitive evner der er noget galt med
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31003 - 15/11/2020 19:41 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du nævner ikke, hvor du har dit citat fra, men jeg kan vel gå ud fra, at det er fra: Vandrer mod Lyset.

Hvordan de første århundreder var i kristendommen, får vi nok aldrig helt klar viden om, men ordene i dit citat:
Citat:
I den mellemliggende Tid vandrede Jesu Ord og Beretninger om hans Liv og Undergerninger fra Mund til Mund. Hist blev noget lagt til, her noget taget fra; man kan derfor let forstaa, at en fyldestgørende og i alle Enkeltheder nøjagtig Gengivelse saaledes maatte blive umulig.
lyder i hvert fald umiddelbart - for mig - meget sandsynlige.

Desværre vil Hanskrist ikke oplyse de ord, der gik lige forud for det citat han bragte af den teologiske professor - hvad denne professor nok ellers gerne oplyste - for så ville der jo også her være en tilsvarende mulighed for at forstå hans konklusioner.

Tilbage står jo imidlertid stadig spørgsmålet: Hvordan skal vi forstå Bibelens fire evangelier?
Er de løgn, som dit citat antyder: "Mørkets magt"?
Eller er de blot unøjagtige pga. de mange mundtlige overleveringer?
Eller er de konstrueret med henblik på at opfylde et menighedsbehov (som professoren synes at påstå)?

Ét er i hvert fald sikkert - vil jeg mene: De fire evangelier skaber i mange menneskers sind oplevelser og inspirationer om "det guddommelige" i forhold til os mennesker mens resten af verden desværre ignoreres blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31004 - 15/11/2020 20:21 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31005 - 15/11/2020 21:25 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5424
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Citat:
Hvordan vil du egentlig forklare jomfru fødsel, gå på vandet, vand til vin, himmelfart???? Hvorfor tror du sådan teologisk stof er med? Det er jo teologisk tænkning og har aldrig, ALDRIG, været tænkt som at være historisk empirisk korrekt.

Kunne forklaringen være at de var overtroiske mennesker ler blinker heart

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-15/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xv/

Som du kan læse er det ikke lige sådan at udtale sig om tingene...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31006 - 15/11/2020 21:35 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Nej de var ikke på den måde overtroiske


Det er en måde at tale teologisk Jan
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 97 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk