annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 59 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31508 - 07/02/2021 18:03 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når jeg - panteistisk set - skrev:
Citat:
Når alt er Gud, så er et misfoster, et sind med stærke indre konflikter og Covid-19 jo også Gud.
så svarede du:
Citat:
Vrøvl!
og
Citat:
- gud er ikke det skabte.
og du henviser i øvrigt til Bibelen.
Min kommentar:
Du er naturligvis i din gode ret til at afvise panteisme - og så er den sag vel ikke længere.

Men du henviser til Bibelen, hvor evangelierne jo er skrevet mange årtier efter korsfæstelsen, og hvor Markus-evangeliet anses for at være det ældste.
Har dette evangelium mon bevaret sit oprindelige indhold uændret i de mange år, hvor det alene var mundtlige beretninger?
Jeg fristes af dine ord til at rejse spørgsmålet: Er der mon kommet noget "vrøvl" med i de mange år, hvor det alene var en mundtlig fortælling?

Jeg skrev:
Citat:
Gud kan jo ikke have en ond modstander - i så fald er Gud jo ikke almægtig.
og du svarer:
Citat:
Vrøvl!
Almægtighed udelukker da ikke modstand udefra.
Mit svar:
Nu er det da vist dig, der "vrøvler":
Almægtig betyder jo iflg. Den Danske Ordbog:
Citat:
som kan alt og har uindskrænket magt over alt og alle
Det udelukker da enhver "modstand udefra"! "Udefra" er jo en del af "alt"!

Angående Nirvana så tyder dine kommentarer da vist på, at du ikke rigtig har sat dig ind i, hvad det er:
Citat:
Buddhismens frelsesbegreb der i modsætning til andre religioners frelsesbegreb drejer sig om at miste jeg-bevidstheden, eller eksistensen om man vil. Udtrykt med andre ord er nirvana det samme som at nå til en erkendelse af, at verden er relativ, og alt hvad der er i den, er betinget af hinanden, også selvet, som ingen instans er i sig selv. Således opløses alting ved hjælp af selv-erkendelse, og frelsestilstanden er opnået.
og
Citat:
Der skelnes almindeligvis mellem to nirvana-tilstande. Nirvana som man kan opnå i livet, sådan som Gautama Buddha gjorde det efter sin endelige Oplysning under Bo-træet, og parinirvana som den endelige og afsluttende tilstand, som Gautama Buddha indgik i efter sin død. Således er det muligt at opnå nirvana-tilstand og at blive i verden, sådan som bodhisattvaerne gør det i mahayanabuddhismen.
Det behøver jo ikke at være løgn, bare fordi det ikke står i Bibelen.

Hvad ville Jesus mon have svaret?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31509 - 07/02/2021 19:10 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Du er naturligvis i din gode ret til at afvise panteisme - og så er den sag vel ikke længere.
Ja jeg afviser panteismen

Citat:
Men du henviser til Bibelen, hvor evangelierne jo er skrevet mange årtier efter korsfæstelsen, og hvor Markus-evangeliet anses for at være det ældste.
Har dette evangelium mon bevaret sit oprindelige indhold uændret i de mange år, hvor det alene var mundtlige beretninger?
Jeg fristes af dine ord til at rejse spørgsmålet: Er der mon kommet noget "vrøvl" med i de mange år, hvor det alene var en mundtlig fortælling?

Romerbrevet jeg citerede anses for ægte.

Citat:
Jeg skrev:
Citat:
Gud kan jo ikke have en ond modstander - i så fald er Gud jo ikke almægtig.
og du svarer:
Citat:
Vrøvl!
Almægtighed udelukker da ikke modstand udefra.
Mit svar:
Nu er det da vist dig, der "vrøvler":
Almægtig betyder jo iflg. Den Danske Ordbog:
Citat:
som kan alt og har uindskrænket magt over alt og alle
Det udelukker da enhver "modstand udefra"! "Udefra" er jo en del af "alt"!

At den almægtige gud har magten betyder jo netop han kan bruge den når han vil … og der var vel ikke brug for magt, hvis ikke der var modstand.

Bibelens gud vil jo også ifølge skrifterne gribe ind og fjerne de ugudelige - når tid er. er man almægtig - ellers ville gud jo være en diktator, men gud er kærlig og ønsker at flest muligt frelses smiler

Citat:
Angående Nirvana så tyder dine kommentarer da vist på, at du ikke rigtig har sat dig ind i, hvad det er:
Citat:
Buddhismens frelsesbegreb der i modsætning til andre religioners frelsesbegreb drejer sig om at miste jeg-bevidstheden, eller eksistensen om man vil. Udtrykt med andre ord er nirvana det samme som at nå til en erkendelse af, at verden er relativ, og alt hvad der er i den, er betinget af hinanden, også selvet, som ingen instans er i sig selv. Således opløses alting ved hjælp af selv-erkendelse, og frelsestilstanden er opnået.
og
Citat:
Der skelnes almindeligvis mellem to nirvana-tilstande. Nirvana som man kan opnå i livet, sådan som Gautama Buddha gjorde det efter sin endelige Oplysning under Bo-træet, og parinirvana som den endelige og afsluttende tilstand, som Gautama Buddha indgik i efter sin død. Således er det muligt at opnå nirvana-tilstand og at blive i verden, sådan som bodhisattvaerne gør det i mahayanabuddhismen.
Det behøver jo ikke at være løgn, bare fordi det ikke står i Bibelen.

Mister man jegbevidstheden – er man ikke mere et selvstændigt tænkende og handlende individ.

Jegbevidsthed = bevidsthed om at være et selvstændigt tænkende og handlende individ
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=jegbevidsthed

Derfor kan man jo heller ikke gøre øvelser der fjerner jegbevidsheden.
Den fri vilje er ikke eksisterende.


***

Top Svar Citer
#31510 - 07/02/2021 21:57 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Bibelens gud vil jo også ifølge skrifterne gribe ind og fjerne de ugudelige - når tid er. Så er man almægtig - ellers ville gud jo være en diktator, men gud er kærlig og ønsker at flest muligt frelses smiler
Mit svar:
Det er jo det gamle teodicé-problem, som jeg endnu ikke har set noget for mig rimeligt svar på - heller ikke i svaret fra dig.
Ufatteligt for mig at så mange troende blot bøjer nakken her.

Din Nirvana-logik ser ud for mig, som om du ikke rigtig har søgt at sætte dig ind i emnet.

Jeg er ikke kristen, men kristendommens kærlighed er for mig den helt store inspiration i mit liv.
Den fandtes i øvrigt også i konfucianismen før kristendommen eksisterede.

Og jeg er heller ikke buddhist, men nirvana forekommer mig mere troværdig end kristendommens "himmel" og "helvede".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31512 - 08/02/2021 00:12 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
Bibelens gud vil jo også ifølge skrifterne gribe ind og fjerne de ugudelige - når tid er. Så er man almægtig - ellers ville gud jo være en diktator, men gud er kærlig og ønsker at flest muligt frelses smiler
Mit svar:
Det er jo det gamle teodicé-problem, som jeg endnu ikke har set noget for mig rimeligt svar på - heller ikke i svaret fra dig.
Ufatteligt for mig at så mange troende blot bøjer nakken her.

Bøjer nakken??? hjælp

Gud ønsker udelt tilbedelse af hjertet, og det giver den fri vilje mulighed for.

Han kunne jo selvfølgeligt ha skabt og programmeret menneskene på jord uden en selvstændig mening – skabt dem uden selvbevidsthed, men så var det jo ikke skabt i guds billede og tilbedelsen ville ikke være frivillig fra hjertet.

Ondskaben/modstanden mod gud startede jo i Edens have, som jo både Jesus og Paulus henviser til som en virkelig årsag til, at mennesket er født som syndere – og jo også årsagen til at Jesus skulle give sit liv til frelse.

Citat:
Jeg er ikke kristen, men kristendommens kærlighed er for mig den helt store inspiration i mit liv.

??? hjælp
Kristendommens kærlighed er jo, at gud sendte sin søn til jorden/verden for at vi kunne blive frelst fra synd og død, som kom ind i verden ved et menneske i Edens have.

og kærligheden - den kommer jo fra skaberen - og sønnen, som døde for vor skyld …

… og det gjorde han jo, fordi han som den eneste kunne genoprette forholdet mellem mennesket og gud.

Så er du vel kristen. For uden Jesu død og opstandelse er der ingen tro. Dette skriver Paulus jo om, og da også det, at Adam forstås som en virkelighed hvorigennem synden kom ind i verden.

LÆS: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/5
Adam og Kristus
Derfor: Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker, fordi alle syndede.


og så stødte jeg på en artikel fra jesunet om lidt det samme.
https://jesusnet.dk/svar/hvilken-synd-doede-jesus-for/



… og det med kærligheden.

I følge skrifterne kan vi kun elske hvis vi kender gud, men det jo ikke dit problem, når du mener, gud er alt og i alt, trods det dette ikke er bibelsk.

Egenligt lidt svært for mig at forstå, at du mener dette. Du har da ellers tidligere oplyst, at gud ikke er noget mennesket kan forstå – kan ikke huske dine egne ord - og det skulle da være lige til, hvis han er her, der og allevegne.

Citat:
Og jeg er heller ikke buddhist, men nirvana forekommer mig mere troværdig end kristendommens "himmel" og "helvede".

Det er vel de færreste der i dag tror på helvede.
Som jeg forstår det, er der fremkommet ved en forkert oversættelse … men lad os sige det findes, hvor i alverden skulle dette sted så befinde sig.

Der er det jo lidt nemmere at forholde sig til himlen …

Ang. nirvarna:
Der findes et hav af diverse teknikker og øvelser der sammen med overbevisning kan påvirke et menneske både positivt og negativt, men jeg ser ingen mening i at isolere sig fra verden for at opnår et formodet bestemt resultat, som jo både er asocialt og egoistisk og i mine øje temmelig meningsløst.


***

Top Svar Citer
#31514 - 08/02/2021 01:15 Re: Panteisme [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Ondskab er ikke en illusion, men en virkelighed for den som oplever den, jo det Jesus gjorde, ellers var der jo ingen grund til at han sagde: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.«

***
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 59 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk