annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 59 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31823 - 05/04/2021 12:28 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Mere bræk fra Hanskrist - som ikke fortjener et svar.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31824 - 05/04/2021 14:20 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hvorfor fortjener jeg ikke et svar, samtale???

Hvorfor kører du rundt i udtryk som bræk?

Hvorfor angriber du med sådanne gloser de spørgsmål vi drøfter, gloser i forbindelse med personfnidder, der jo er så fuldstændig ligegyldige mht sagen selv, bolden.

Hvad er du bange for???

Hvilke fordomme har du om mig og ja kristendommen og ja Paulus og dermed den ortodokse kirke siden du skaber dig som et barn med skældsord og forherliger dig selv og dine egne standpunkter, mens du konstant rakker alt andet ned, ting og forhold du ikke engang har anstrengt dig med at forstå,

Hvorfor hvad du skriver er opdigt og fri fantasi.

Kalder du det samtale, dialog, nej det er dit eget one man show som altid der hver gang afslutter med at du er så glad for dig selv og hvad du har plukket, og så glad for at du ikke ligner dine opdigtede fjendebilleder

-0-0-0-0-0-

Go bedring, og håber for dig at du får en dag snart det rigtige ben ud af sengen

Og du opgiver din selvforherligelse, ihvertfald i perioder så du formår at tilegne dig hvad der står i en tekst, hvad der skrives til dig, hvad du bliver præsenteret for

Du har jo og finder Arne Arne Arne Arne Arne dig selv overalt - dig selv - dig selv - dig selv - dig selv -

Aldrig forsøg på en kritisk forståelse, aldrig forsøg på samtale og dialog hvor du afslører at have læst hvad din modpart skriver

Men hele tiden hvor glad du er for dig selv (og at du ikke er som visse andre) og dine på skrømt fremstillinger af dig selv som ham der har uddraget essensen af fandeme alt, islam, ortodokse kirke, buddhismen etc etc - hvor sandheden er at du ikke rigtig udviser nogen god forståelse de fjer, den spraglede fjerdragt du iklæder dig og som du har fået øje på i spejlet og er blevet så glad for, tryllebundet af at du ikke magter føre samtaler, en dialog med andre

Hvor selvoptaget og glad kan et menneske tillade sig at være?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31835 - 08/04/2021 17:45 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg glæder mig over, at Trosfrihed.dk giver enhver mulighed for at udtrykke egne standpunkter indenfor det rummelige begreb: Tro.

At læse om andres standpunkter har ofte været spændende og inspirerende, og at søge selv at udtrykke egne standpunkter har – i hvert fald for mig – ofte været udviklende.

Hvordan hver enkelt af os forholder sig til andres tro har derimod ikke altid just været opløftende – tværtimod – det har ofte bevæget sig i retning af ”Dumme svin!” / ”Det kan du selv være!” – som det jo også ofte er religioner imellem.

Men bortset fra denne sædvanlige ”skønhedsplet” er det – i hvert fald for mig – især inspirationen, der er denne hjemmesides store og nok ret unikke kvalitet.

Hvordan det – efter adskillige år – gik til for mig, har jeg ikke rigtig klarhed over, men nok et eller andet indlæg inspirerede mig til at søge at se ind i intetheden: Situationen at alt omkring mig ikke er – helt frem til at jeg heller ikke selv eksisterer.
Det sidste er jo umuligt at opleve, for i den situation er der jo ikke noget ”jeg”, der kan opleve.
På vejen tilbage fra dette intethedens svimlende og altfortærende ”sorte hul” blev altings væren
verden omkring mig – nu et fantastisk vidunder – ja, en selv også
yeah
Dét tænker jeg jo ikke over til daglig. Der er tingene – alting – jo bare noget, der er der.

Men ingen – heller ikke videnskaben – kan jo sige, hvor verden kommer fra – og det er jo så dér, de fleste af vore religioner byder på en skaber (Buddhismen hævder vist at den verden, vi oplever, er en illusion, samt at evighedens Nirvana er sandheden).

Efter nogen tid er det gået op for mig, at vidunderet, miraklet, altings ufattelige væren, ligger meget tæt op ad idéen om panteisme: at alt er guddommeligt.
Jeg skriver bevidst ”guddommeligt” og ikke ”Gud”, et ord som religionerne efter min mening har nedgraderet til en menneskelignende person – som Abraham og Moses kunne forhandle med, som de kristne kan bede til, og som muslimerne kan underkaste sig.

Det næste, der er gået op for mig, er, at når alt er guddommeligt, så kan mennesket ikke hæve sig over alt andet værende, sådan som vist alle religioner gør.
Så er alt andet lige så guddommeligt værende, som vi selv er, og så er der ikke noget evigt liv efter døden for mennesker – i hvert fald ikke mere end der er for f.eks. græsplanter.

Men med de evner, vi guddommelige mennesker har fået, skal vi selvfølgelig bruge dem guddommeligt, og her synes jeg, det ligger lige for, at det er evner som medfølelse, harmoni og kærlighed til alt værende, der må være ledetråden – og som er dét, jeg ser, der giver livet mening.

Og lader jeg dét synke ind, kan det ske, at det guddommeliges nærvær fornemmes.
Det styrker min oplevelse af at være på rette spor.

Og en gang imellem fantaserer jeg om en verden hvor medfølelse, harmoni og kærlighed til alt værende var menneskers primære holdning.
Det ville sandelig være en anden verden end den nuværende blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31837 - 08/04/2021 19:32 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Et midlertidigt liv giver ikke mening for mig...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=37798&p=1035893#p1035893

Hvorfor vil du ikke leve videre...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Jeg kunne godt tænke mig en tv-kanal, som beskæftigede sig med alt mellem himmel og jord...også dine tanker/oplevelser...og i denne ånd...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31838 - 08/04/2021 23:35 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Når du skriver:
Citat:
Et midlertidigt liv giver ikke mening for mig...
så siger det mig, at du ikke har været åben for muligheden af egen ikke-væren, og derfor ikke har oplevet den ydmyge taknemmelighed - og den energi, det giver - at du faktisk er - her og nu - med alle de muligheder, du er blevet givet.

Man hvis du absolut vil have et evigt liv efter døden, så er der jo mange religioner, der lokker med netop dét.

Min mistanke her er imidlertid, at evigt liv er en illusion, som blot svækker nuets livskraft.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 59 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk