annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 95 af 97 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31273 - 26/12/2020 22:35 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Du responderer positivt på kærligheden til mennesker, men du synes at ignorere kærligheden til alt andet levende, og ligeså synes du at ignorere kærlighed til kloden.
Det er efter min mening en utilstrækkelig "forvaltning på vegne af Gud".
Og det er tillige - som jeg ser det - en mangel i den herskende kristendom.


Ifølge kristendommen er Gud Kærlighed. Den kærlige skaber af alt. Og Han giver mennesket den rolle at reflektere Hans lys ind i verden og få den til at blomstre.

Din opfattelse, at kristendommen synes at ignorere verden og alt dens liv, kan jeg derfor ikke bekræfte.

Citat:
Et træ står med rødderne godt nede i jorden, med grenene mod himlen, "drikker" energi fra solens stråler og suger næring med rødderne. Det æder ikke andet levende - som vi gør.


Den vilde natur, inklusiv planteliv, er faktisk i kamp. Træer kæmper indbyrdes og mod andre planter om at få mest mulig lys (for blot at nævne ét eksempel).

Jeg synes, at du er meget hurtig til at nå nogle nedvurderende konklusioner om kristendommen, når du taler om "bånd og stjerner og fine uniformer", og om hvordan kristendommen "ignorerer kærligheden til alt andet levende" end mennesker. Det lyder spydigt på mig. Og det ærgrer mig. Skal vi ikke gå stille og roligt frem og lytte til hinanden i en åben og ærlig samtale? Du har en flot alder og masser af livserfaring. Jeg ved en del om kristendommen. Lad os lære af hinanden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31275 - 26/12/2020 23:36 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Ofte har du "truet" eller luftet tanken om at stoppe med at debattere her, jeg har altid givet udtryk for at jeg synes du skulle forsætte, men som tingene står idag ville det være godt for stedet om du stoppede, fordi du er den eneste af os debattører der ikke er ærlig med hensyn til hvem du er og hvad du står for


Ville være godt for stedet? stortchock

Jamen, du undlader da bare at kommentere mine eventuelle indlæg, med mindre du ejer sitet, for så har du jo den mulighed at blokere min tilgang til siden tommelop

Troede ellers hjemmesidens navn Trosfrihed betød man havde frihed til at tro som man ville, men det skal måske forstås sådan, at det er en side hvor man kan blive fri fra at tro.
Det ville nu også forklare din dårlige/ondskabsfulde opførelse/adfærd - hvor du i samme åndedrag dog fortæller, du er født af helligånden som driver dig –


At du mener:

Citat:
gennem årene er det lykkedes mig at få dig til at være så glad for Gud Helligånden. Dette er lidt morsomt når jeg tænker på hvor meget du afviste og latteliggjorde den tanke, begrebet, størrelsen Gud Helligånden, eller Helligånden i almindelig tale


- det genkender jeg ikke.

...
Top Svar Citer
#31276 - 27/12/2020 00:09 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Først dét med træerne.
Du har jo ret i at alt levende kæmper om et habitat, et levested. Jeg pegede blot på, at træer ikke æder noget andet levende.
Det får mig til at holde ekstra meget af træer.

Og så dét med kristendommens kærlighed til mennesker, til alt levende og til kloden.
Jeg har søgt efter noget, der viser kristendommens kærlighed til alt andet levende end mennesker, men ikke fundet det.
Det samme gælder kærlighed til kloden (for nu ikke at nævne universet/universerne)

Jeg har indtil nu haft den formodning, at den af mig savnede kærlighed enten er gået tabt i kristendommen undervejs i overleveringerne i mange år fra mund til mund - eller at den aldrig har været der.
Men hvilken af de to muligheder, der er sandheden, ved jeg ikke.

Men nu er jeg nok ikke så meget hjemme i kristendommen, som du er, så hvis du kender til sider af kristendommen, der indeholder den kærlighed, jeg ikke har kunnet finde, da er jeg meget interesseret.

Når du skriver:
Citat:
Ifølge kristendommen er Gud Kærlighed. Den kærlige skaber af alt. Og Han giver mennesket den rolle at reflektere Hans lys ind i verden og få den til at blomstre.
Så er mit spørgsmål: Kan du underbygge den påstand?
For det sidste mener jeg ikke før at have hørt om i kristendommen: "at få verden til at blomstre".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
P.S.: Det er ikke min hensigt at være spydig. Beklager, hvis det har set sådan ud.


Redigeret af Arne Thomsen (27/12/2020 00:29)
Top Svar Citer
#31277 - 27/12/2020 01:12 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Okay da, du læser ikke hvad jeg skriver

Men så kort,

Jeg og vi andre der er her på stedet vi er dem vi er, vi har ingen skjulte dagsorden og enhver kan kontakte os in real life, og det skaber troværdighed og er grundlaget for at vi kan skabe en relation der ikke konstant trues af at man ikke ved hvem vi har foran os og hvem vi snakker med

Sådan er du ikke, du har fyldt mig med usandheder konstant på chatten og straks du havde skrevet noget blev det slettet, måske du var bange for at Simon eller andre skulle kigge over, ja jeg ved ikke hvad, men det var forvirrende at du konstant talte i øst og vest og de oplysninger du gav var usande,,,, så mister man tilliden og muligheden for at kunne relatere, fordi man ikke aner hvem man taler med og hvilke af de modstridende oplysninger der var sande og hvilke falske, det kostede for meget psykisk energi

På samme måde ude på debatten hvor Arne nok er den du har drøftet mest med, og han har efterlyst og efterlyst hvad du selv mener når du messer din bibelfundamentalisme der i den grad ligner Jehovas Vidners.

Du vil med djævlens vold og magt ha at kristendommen skal og kun kan være JV bibelfundamentalisme, du vil ikke engang lægge øre til at der er andre opfattelser, du vil ikke søge information hos fagfolk teologer og dermed få udvidet din forståelse,,,,, okay okay da, alt det tror jeg vi kunne lære at leve med, men det slutter jo ikke her, for den bibelfundamentalisme du med djævlens vold og magt vil have er eneste måde kristendommen kan forstås på, det kalder du Gud døde mig latterlig hjernespind hvorfor du er ateist og du tar afstand fra hvad du konstant prædiker og slår os alle i hovedet med,

Dette skjuler du for folk, ja hvis nogle kom og læste dig ville de ikke ane at du er ateist og kalder hvad du selv prædiker for hjernespind (åbenbart kan du godt se der er noget galt med bibelfundamentalisme og det at få påduttet noget udefra uden at må stille sig kritisk til det og vende om på hælen og gå sin vej og sige nej tak)

Dette med at straks du dukkede op havde du en alliance med Simon virkede meget underligt og som Gerth skrev, hvorfor forfølger Simon ikke Tikka, og ja det har vi andre også tænkt utallige gange, hvad er det for noget og hvem er du, ihvertfald er du ikke kommet udefra og pludselig hertil, da du starter her har du tydeligvis en relation til nogen på stedet, måske fordi du har en anden profil her,,,

Men ihvertfald er der noget der er forkert

Men bestemt har jeg ingen interesse i at bestemme noget, blot forsøger jeg om vi da ikke bare kan være dem vi er, ærlighed, redelighed og synlighed og tydelighed om hvem vi er (derfor kan man jo godt være anonym, som fx Simon og Bjørn, der til trods deres anonymitet vi vidste præcist hvem de var, selv om vi ikke kendte dem civilt in real life, som vi gør med Arne HansKrist, Thomas, Gerth og ABC og tidligere Kræn-p og ALH med flere andre,,,, jeg har ikke noget imod anonymitet men noget imod at der er skjult dagsorden og du på ingen måde vil bidrage med hvad du selv mener om tingene, hvor du selv står,,, men blot jagter folk og slår dem konstant i hovedet med Bibelen, ovenikøbet Gud døde mig hvad du kalder hjernespind og ikke selv vil vide af hvorfor du er ateist, men det siger du gerne ikke noget hvorfor du forvirrer folk,,, denne din adfærd er så absurd og psykisk energi krævende for os andre som dine mærkværdige påstande i fuld alvor om at ingen mennesker er dem de er, jeg er ABC, og Arne er ikke Arne Thomsen og HansKrist ikke Hans-Kristian Hindkjær - med disse påstande du ikke vil holde inde med du ligner en psykiatrisk patient med alvorlige problemer i din tillid og omgang med andre mennesker, der er simpelthen noget galt, husker i begyndelsen jeg tænkte det var din spøg, men det var det ikke

Nogle gange skifter du væremåde og adfærd så det løber en kold ned af nakken, ryggen, gir kuldegysninger og jeg får tydelige mindelser om Bjørn og Simon - og man tænker det er for sygt og langt ude hvis du skulle være en af dem,

Men der er noget uldent suspekt - du er ikke bare den du er - du skjuler tydeligvis noget for os alle.

Det er virkelig mærkelig hvorfor du med djævlens vold og magt vil ha at kristendommen kun kan være din version af bibelfundamentalisme, men det bliver endnu mere mærkeligt når du bagefter tar afstand herfra og kalder det hjernespind uden rødder eller forbindelse til nogen former for virkelighed og sandhed, hvis vi ser bort fra hvordan hjernespind fungerer og virker

Der er ingen tvivl om at det glædede Simon at du latterliggjorde den kristendom du prædikede som hjernespind, det var jo vand på hans mølle at fremstille kristendommen så karikeret og i så dårligt barnligt naivt lys,,,,

Du har sagt til mig at du har lært meget af Simon, og det sagde du kort efter du var begyndt her som Tikka, og I havde ikke haft den store debat samtale jer to, så på mig virkede det underligt hvornår det lige var at Simon havde lært dig så meget, så enten har I kendt hinanden før du begyndte som Tikka eller også var/er du RoseMarie, for så gir det jo mening at du har lært meget af Simon, for de to har sgu da godt nok hængt ud sammen. Igen om du er RoseMarie så har vi forklaringen på hvorfor I to kom til at kløjs i det da den ene kom til at svare for den anden og det bliver også forståeligt I bruger samme tegnsætning, og igen forståeligt at Simon ikke jagter dig og gør grin med dig som han jo gør med alle, sjovt nok bare ikke dig

Jeg synes du skylder en forklaring - der er noget fordækt og min opfordring få det afsluttet, fordi med ærlighed kommer mennesker længst

Du virker også jaloux i forhold til mig, ihvertfald var det jalousi der var bag at skoen trykkede igår, at du pludselig blev voldsom aggressiv overfor mig og forlod den røde tråd i vores debat,

Måske jeg ikke skulle ha oplyst der var kommet tilkendegivelse fra nogle yngre ret kendte dygtige mennesker at de satte stor pris på mine skriverier - ihvertfald kunne du slet ikke tåle at høre om dette, og det gør selvfølgelig at jeg tænker, hvorfor skulle det ramme dig så hårdt, har du en horn i siden på mig, eller en særlig nær ømtålelig relation til mig, og i fald du har, hvem pokker er du så???? Nogle gange får jeg fornemmelsen af at jeg måske burde kende dig, også nu du udviste denne sårbarhed og voldsomme jalousi udbrud,,, hvad er det der gør at du slet ikke kan modtage den oplysning i fattethed, hvad går der af dig når du får den oplysning?

Nå jeg ville sige tingene kort men det blev længere

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31278 - 27/12/2020 12:21 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg har søgt efter noget, der viser kristendommens kærlighed til alt andet levende end mennesker, men ikke fundet det.
Det samme gælder kærlighed til kloden


Først og fremmest har vi det allerførste kapitel i Bibelen. Her hører vi, at Gud skaber hele verden og alt livet i den. Det hele sprudler frem i skønhed, og Gud erklærer det for godt.

Måden han skaber på er ved at skabe orden i kaos. Og herefter giver han mennesket at være partnere med ham og forvaltere af verden, så de kan fortsætte med at skabe orden og skønhed.

Vi hører også, at mennesket og alle de vilde dyr skal leve af planteføde. Som du siger: Harmoni og kærlighed.

I Bibelens sidste bog, kap. 5, v. 13, hører vi, at alle skabninger priser Gud:

Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet, med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige:

Ham, der sidder på tronen, og Lammet,

være pris og ære og lov og magt

i evighedernes evigheder.


Undervejs i Bibelen hører vi om hele skabelsens befrielse til fryd.

Paulus, Romerbrevet, kap. 8, v. 18-21, her hører vi igen, at hele skabelsen skal blomstre:

Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os. For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden.

Hos Esajas, kap. 11, v. 6-9, hører vi om den harmoni og kærlighed mellem alle levende væsner og i selve skabelsen, som skal blive:

Ulven skal bo sammen med lammet,

panteren ligge sammen med kiddet;

kalv og ungløve græsser sammen,

en lille dreng vogter dem.

Koen og bjørnen bliver venner,

deres unger ligger sammen,

og løven æder strå som oksen.

Spædbarnet leger ved slangens hule,

det lille barn stikker sin hånd

ind i hugormens hul.

Ingen volder ondt eller ødelæggelse

på hele mit hellige bjerg;

for landet er fyldt med kundskab om Herren,

som vandet dækker havets bund.


Bibelen giver løbende billeder på, at hele skabelsen er Guds kære ejendom, og at vi er sat til at passe på den. Men ud over smukke billeder i korte vers hist og her, så er dette flowet i hele den overordnede fortælling.

Og de kristne beder: ... ske din vilje - som i himlen, således også på jorden.

Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den.

Uddybende om skabelsen og dens temaer:

Top Svar Citer
annonce
Side 95 af 97 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk