1
registreret Arne Thomsen
22
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#31248 - 25/12/2020 15:10
Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Thomas, Du skriver #31236 - 24/12/2020 15:41:
For dig er det ydmygt at erkende, at vi ingen værdi har. At vi blot er ligegyldige fnug i et kæmpe univers. At erkende dette, for dig, "sætter dig fri" ... egoet opløses, og du kan elske mere ægte.
For mig er det ydmygt at erkende, at vi skabt i Guds billede, ment til at reflektere Gud ind i Guds skabelse. At vi er sat til at forvalte verden og gøre den til et vidunderligt sted. Mit svar: Jeg må have udtrykt mig misvisende, siden du kan få den opfattelse af, hvor jeg står her og nu. Mit standpunkt er, at ikke blot vi mennesker, men alt andet levende - og alt andet værende - tilhører den samme guddommelighed. Jeg kan godt gå med til, som du skriver, at vi er "fnug" i et kæmpestort univers (hvoraf der muligvis er flere), men vi er - som jeg oplever det - ikke ligegyldige - tværtimod - vi er en del af det guddommelige! Det er for mig meget enkelt blot en fornemmelse, jeg intuitivt oplever.
Jeg finder meget godt i kristendommen - især kærligheden - men som jeg ser den, ignorerer den alt andet end Gud og mennesker. Det giver mig mistanke om, at den oprindelige kristendom er er blevet forvredet af "nærsynede" mennesker, der har svært ved at få øje på ret meget andet end sig selv og Gud Mener at huske, at jeg har fundet udtryk, der peger mod panteisme både i et af evangelierne og i Thomas-evangeliet.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#31253 - 25/12/2020 19:16
Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
|
|
Svar
|