annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 85 af 97 < 1 2 ... 83 84 85 86 87 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31210 - 20/12/2020 03:50 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Anonym
Uregistreret


Ja, guds hellige ånd forstås som evig.

Den er som gud hverken født eller skabt … som eksempelvis guds enbårne søn.

Den hellige ånd er guds ånd.

...
Top Svar Citer
#31211 - 20/12/2020 20:31 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Det overrasker mig, at de kristne troende Tikka, Jørgen P og Hans K ikke blander sig her - også den multireligiøse Thomas? Citat Gerth


Anonym er Tikka og hun er tidligere Jehovas Vidner der nu er ateist, men stadig gerne vil fortælle os andre at den Jehovas Vidner hun har forladt at de dog har med deres bibelfundamentalisme ret i hvordan kristendommen skal forstås.

At bruge tid på en tidligere Jehovas Vidner der nu er ateist men stadig mener Jehovas Vidner har ret, gider jeg ikke bruge min tid mit liv på.



Jeg deltager ikke fordi jeres skriverier, debat, er det rene non sense, det er en gang pladder.

Rystende lavt niveau I drøfter på.

Der er ikke en af jer der har begreb om hvordan det religiøse spirituelle skal forstås.

Ufatteligt at I gider drøfte noget I ikke forstår

-0-0-0-0-

Der er en smule interessant i Gerths Helligånds fanatisme - men stadig har Paulus sagt meget meget mere interessante og præcise ting om Helligånden - så lyt dog til ham HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se der var så fortrolig med Helligåndens frugter og karismatiske nådegaver som ingen andre.

Uden begivenheden KRISTUS - Guds fødsel i menneskets liv og menneskets fødsel i Gud - inkarnationen, tanken om Guds Søn (Gud far Gud søn) og vi også Guds børn - ville Gud Helligånden være abstrakt - men det er ikke abstrakt:

ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel er helligt, og det tempel er I.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31213 - 21/12/2020 18:07 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5422
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Du har nok ikke læst denne artikel...

https://www.bbc.co.uk/religion/religions/christianity/beliefs/whydidjesusdie_1.shtml

Er du enig i noget af det...

https://www.youtube.com/watch?v=5VzprYCxPBQ

Håber du får en god jul med masser af den syndige rødvin ler 🍺 heart

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Lad os samle nogle mennesker med forstand på tingene...

http://lydkunsten.dk/

Hvad er vi blevet sendt ned på jorden for...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31214 - 21/12/2020 18:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Anonym
Uregistreret


At tilgive
andre er en forudsætning for at kunne stå i et godkendt forhold til gud.

Man kan ikke tjene gud og hade sin næste samtidig … ens tjeneste/tilbedelse vil ikke blive godtaget – som fortællingen om Kain og Abel er et eksempel på

Det er jo også de 2 første og største bud som loven er bygget op på – man skal elske gud og næsten.

Ånden i loven er kærlighed, da den forstås som kommende fra gud, som ER kærlighed - derfor skal man også agte andre højere end end selv som kristen og være klar til evt. at ofre sit liv for denne.

At agte andre højere end sig selv er fortællingen om den barmhjertige samaritaner et godt eksempel på.

*

Jesus var jøde og tilhørte guds udvalgte folk.

Han var ifølge skrifterne guds udsendte søn, der skulle frelse de fortabte får af Israels hus … dette stivnakkede folk.

Da ”de” ikke ville det, blev ”Vejen” - som hans lære blev kaldt - og hans død ved hans blod til en ny religion/pagt mellem gud og mennesket, så guds hellige ånd kom til disciplene på pinsedagen, som tegn på Kristi opstandelse og som en hjælper - Talsmanden

Derefter forstås det udvalgte folk/Israels hus, som dem Jesus godkender med sin fars ånd. En bemyndigelse han har fra faderen.

Da Kristus som opstanden gav disciplene en befaling, gælder invitationen alle som hører og handler derpå indtil verdens ende … altså før dommedag = guds den almægtiges store dag.

Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/28


Når man er døbt er det sket i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, som jo indbefatter man skal holde alt det som er befalet. Derved får man en god samvittighed og tilkendegiver ens tilhørsforhold offentligt.

Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, han, som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Pet/3

*

Mennesket Jesus
eksisterer ikke, han er død - han ofrede sit liv, og ifølge skrifterne er han opstået til himlen - hvor det så måtte være – som konge*.

Derfra vil han dømme menneskene sammen med de udvalgte, så som Paulus*, indtil han overgiver riget til sin far ... eller tager jeg fejl?

*Paulus
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6

* konge
Og jeg så troner og nogle, der tog sæde på dem; de fik givet domsmagt. Og jeg så sjælene af dem, som var blevet halshugget på grund af Jesu vidnesbyrd og Guds ord, og alle, som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og ikke sat mærket på deres pande og hånd. De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år. De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/20

De udvalgte = dem som faderen har taget ud af verden og givet Jesus, er dem som Jesus ville berede en plads til i himlen.

*

Ifølge Johannes dømmer mennesket dog sigselv, ud fra guds definition af, hvad der er ondt – her omtalt som mørket.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

... men der er jo også et før dommedag og så tiden efter ... som jo også er en slags domstid, hvis ikke man er som gud det vil.

*

Når vi taler om dommedag og trængselstid, er det ikke det samme.
Trængselstiden i de sidste tider vil blive afkortet på grund af de udvalgte/hellige og kommer før dommedag = guds den almægtiges store dag.

Dagen før guds store dag - den yderste dag - som Martha talte om i forbindelse med Lazarus´s død, er opstandelses dagen for guds udvalgte ...


...
Top Svar Citer
#31215 - 21/12/2020 20:31 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Uanset hvad jeg mener om jeres niveau så passer det mig fint at I uanfægtet og ufortrødent bare forsætter derudad - sådan skal det være og så har jeg også en grund til at brokke mig fra tid til anden


Men Tikka er morsom - hun/han fastlåser kristendommen til bibelfundamentalistisk udenadslære - menneskers SPIRITUALITET - vores liv og eksistens med Gud Helligånden betyder intet - altså hvad der sker med hver enkelt af os betyder intet, for kun hvad der står i bibelen betyder noget - bibelen har det hele og Gud og menneskets Guds liv spiritualitet er blot en uvæsentlig og ja ligegyldig detalje i det store billede - som kun findes i et storstilet forsøg på at læse bibelen bogstaveligt fra a til z i den tro at så har man afkodet hvad kristendommen er, står for.

Men dette er vanvid og dette er at sætte Gud ud af spillet, det er en skræmmende Guds fornægtelse i samme grad som bibelen gøres til autoritet og bestemmelse over menneskers spiritualitet, liv i og med ved Gud Helligånden.

Gud og mennesker kan aldrig, ALDRIG, være udtænkt og bestemt af menneskers tilfældige fortolkninger og bogstavelige læsninger bibelen.

Det er Gud (vores Gudsliv) og ikke bibelen der er altafgørende.

Gud er rettet imod vi mennesker og ikke imod bibelen. Gud har overhovedet ingen ambitioner såvidt bibelen, men såvidt vi mennesker og det hver enkelt af os.

Den store historie er KIRKEN mere end det er bibelen. Bibelen har ikke svaret på alt - det er Gud - vores liv med Gud der er vigtig og ikke bibelen, bibelen vil slet ikke kunne rumme hvad der sker mellem Gud og mennesker.

Vores horisont er ikke stærkt begrænset og deterministisk fastlåst til bibelen - nej for der hvor Ånden er (Guds Ånd råder) der er også Friheden.

Ikke så mærkeligt at ateisten Tikka benævner det hun/han prædiker som hjernespind. Og at det hun/han skriver skal blindt troes og så virker det rigtig godt som hjernespind (noget psykotisk (illusioner)) der kan noget i menneskers liv fordi man er ligeglad med virkeligheden. Tikka påstår selv at den bibelfundamentalistisk udenadslære der er hjernespind og indbildt overtroiskhed kan udrette rigtig meget i menneskets liv. Ja hjernespind psykisk sygdom og blind tro og overtroiskhed er ikke at spøge med.

Det er VANVID og det er LØGNEN

Som vi altid straks bør afvise og gøre kort proces overfor når vi bliver præsenteret herfor

Forstår simpelthen ikke at folk gider dette vanvid - hopper på denne udbredte løgn og løgnehistorie

Det er så langt væk fra virkeligheden vi overhovedet kan komme - det er så langt væk fra virkelig ægte SPIRITUALITET som vi kan komme - der er overhovedet ikke ÅND og SANDHED her at finde - DET ER STIK DET MODSATTE AF ALT JESUS og PAULUS STOD FOR.


GO JUL og husk I altid har ret til at gøre kort proces i forhold til LØGNEN (det Tikka selv kalder hjernespind) og man behøver ikke ende op i ateisme som konsekvens, der er den mulighed at Tikka lyver og det hun/han prædiker faktisk ikke er og aldrig har været lig med kristendommen - ihvertfald er der nærmest ingen teologer der er Bibelfundamentalister.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 85 af 97 < 1 2 ... 83 84 85 86 87 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk