annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 82 af 97 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31190 - 17/12/2020 14:22 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Når jeg bekender mig til ordene: Gud er Alt. Alt er Gud., så er det ikke noget, jeg logisk er nået frem til, men en følelse, fornemmelse eller intuition, der siger mig, at det er sandt.
Det gik så op for mig, at de ord kan indeholde en begrænsning af, hvad Gud er, en begrænsning til hvad vi mennesker kan rumme i ordet: Alt.
Det var derfor jeg tilføjede: - og mere.

Hvordan det er gået til at Alt eksisterer, tror jeg ikke, vi mennesker har mulighed for at gøre os kloge på.
Det eneste, jeg kan forestille mig er, at Alt er gået fra ikke-væren til væren, men - som sagt - det er ikke noget, jeg vil søge at gøre mig klog på.
Jeg vil også lige tilføje, at jeg ikke er glad for at bruge ordet Gud om, hvad jeg tror er bag - og i - verdens væren, fordi det ord er så forslidt og misbrugt - set med mine øjne.

Du - derimod - holder dig ikke tilbage, synes jeg, angående det at gøre sig klog på Gud, når du skriver:
Citat:
Man kan intet skabe ud af intet..
En sådan "klogskab på Gud" overbeviser ikke mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31191 - 17/12/2020 18:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Længe leve intuitionen!

Er den mere sand end ”klogskaben på Gud”


*

Citat:
Man kan intet skabe ud af intet, men man kan skabe med det man har … hvordan skaberkraften virker kan jeg ikke forklare, men eksistere den må den være evig, skabende og livs opretholdende …

Mig bekendt omtaler man ikke gud som man, men det er klart, at når der også siges, alt er muligt for gud, så må det også indbefatte dette, at skabe ud af intet ... dette tror jeg så ikke på.

*

Skaberkraften forbindes med ordet gud, og da denne forstås som uskabt og evig må denne nødvendigvis skabe ud fra sin egen kraft

… det er vel også tanken bag helligåndens virke (?)


Problemet med ordet gud for mig er, at kristendommen personificere og omtaler gud som han, så altid en god ide at få på plads hvad ordet gud betyder, i den sammenhæng det bruges.


...
Top Svar Citer
#31192 - 17/12/2020 23:44 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Min fornemmelse er, at vores dialog ikke rigtig fører til noget.
Jeg tror, at vore muligheder her - angående det guddommelige - nogenlunde er på samme niveau, som hvis en myre forsøgte at magte en computer blinker

Hvorfor jeg - indtil videre - er endt med, at Gud er Alt - og nok mere end Alt - samt at Alt er Gud kan jeg jo faktisk ikke forklare, men det er altså bare dér, jeg er nu smiler

En konsekvens heraf er, at Satan - som Guds modstander - forsvinder.
Og en anden konsekvens er, at vi mennesker bliver meget ubetydelige i forhold til Alt (Kosmos)
Det er i hvert fald i den ånd, jeg fornemmer harmoni - og føler kærlighed blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31193 - 18/12/2020 00:18 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Min fornemmelse er, at vores dialog ikke rigtig fører til noget.

Ja, sådan kan det gå smiler

*
*
*

Citat:
En konsekvens heraf er, at Satan - som Guds modstander – forsvinder.

Så modstand mod skaberguden findes ikke fordi: at Gud er Alt - og nok mere end Alt - samt at Alt er Gud

Så vil du måske forklare ondskabens tilstedeværelse.

Citat:
Og en anden konsekvens er, at vi mennesker bliver meget ubetydelige i forhold til Alt (Kosmos)

Vrøvl hvis: Gud er Alt - og nok mere end Alt - samt at Alt er Gud - gud er vel ikke ubetydelig

...
Top Svar Citer
#31194 - 18/12/2020 17:01 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Dine sidste ord først:
Jeg skrev:
Citat:
Og en anden konsekvens er, at vi mennesker bliver meget ubetydelige i forhold til Alt (Kosmos)
Din kommentar:
Citat:
Vrøvl hvis: Gud er Alt - og nok mere end Alt - samt at Alt er Gud - gud er vel ikke ubetydelig
Her er min replik:
Er du nu ikke lidt "gumpetung", eller misforstår du bevidst? blinker
At vi menneskers rolle i Alt måske er væsentlig mindre - altså at vi overvurderer vor egen betydning i helheden, det ændrer da ikke Gud! blinker

Og så til ondskaben:
Hvad er ondskab: Er det en tsunami? Er det mennesker, der skader andre mennesker? Er det mennesker, der skader naturen?
Hvis vi begrænser os til menneskers ondskab mod andre mennesker, så er ondskaben vel resultatet af menneskets arveegenskaber samt de miljøpåvirkninger, det har været udsat for.
Det ville da være absurd at gøre mennesket ansvarlig for hverken arv eller miljø.

Tilbage bliver så den såkaldte fri vilje, og spørgsmålet bliver vel så, hvor meget råderum, der egentlig er her - midt i arv, miljø, underbevidsthed og bevidsthed.
Dét tør jeg ikke gøre mig klog på - og mon ikke det også er svært for psykologer? - men jeg tror ikke, der er meget råderum.
Men selv hvis der er, finder jeg det usselt at skyde skylden over på en bekvemt opfundet Satan.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 82 af 97 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Nyheder fra Religion.dk