annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 81 af 97 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31182 - 16/12/2020 17:38 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Gud er Alt - og mere. Alt er Gud.


"og mere" ??? ... Hvad mere end alt kan man/Gud være?

Måske du vil forklare dit brug af ordet Alt

...
Top Svar Citer
#31183 - 16/12/2020 19:44 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Hvad mere end alt kan man/Gud være?
Mit svar:
Udrykket: "Alt" betyder for mig, alt hvad vi mennesker magter at opfatte, altså verden (universet/universerne) og alt, hvad der er i den.

Udover dette er der jo så, hvad vi mennesker ikke magter at opfatte af Alt, og herudover er det nærmeste vel: Skabelsen af Alt ud af intet - og hvis der ikke er sket en skabelse: Altets evighed - i det mindste frem til nu - og måske fortsat evighed.

Og herudover...sikkert meget...ufatteligt og guddommeligt - som vi kalder det smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31184 - 16/12/2020 20:23 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Når/hvis verdensaltet er underlagt en kraft/gud ... en skabende og evig gud ... er skabelse ud af intet vrøvl, da det vel er denne kraft, der skaber, udfra den kraft den besidder.

Desforuden mener jeg, at alt må inkludere både det kendete og ukendte, for ellers er det jo ikke alt.

...
Top Svar Citer
#31186 - 16/12/2020 23:22 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Når/hvis verdensaltet er underlagt en kraft/gud ... en skabende og evig gud ... er skabelse ud af intet vrøvl, da det vel er denne kraft, der skaber, udfra den kraft den besidder.
Mit svar:
Hvis ikke denne skaberkraft skaber ud af intet, hvordan anvender den da sin skaberkraft? Er der andre muligheder?

Du skriver også:
Citat:
Desforuden mener jeg, at alt må inkludere både det kendete og ukendte, for ellers er det jo ikke alt.
Mit svar:
Jo, det kan du da have ret i, men hvis ordet Alt alene skal bruges på den måde, så er det jo umuligt at have med at gøre for os mennesker.
Jeg har brugt udtrykket, som dét vi mennesker er i stand til at opfatte, men det ville da også give mening, hvis du medtager det for os mennesker ukendte i sætningerne:
Gud er Alt - og mere. Alt er Gud.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31189 - 17/12/2020 11:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Jeg mener som tidligere skrevet, at sætningen Gud er Alt og Alt er Gud er noget vrøvl.

At udvide denne sætning med: og mere skaber en vist usikkerhed om ordet alt, for hvad mere kan der være end alt.

At man ikke kender alt, betyder jo ikke det ikke eksisterer.

Citat:
Hvis ikke denne skaberkraft skaber ud af intet, hvordan anvender den da sin skaberkraft? Er der andre muligheder?


Man kan intet skabe ud af intet, men man kan skabe med det man har … hvordan skaberkraften virker kan jeg ikke forklare, men eksistere den må den være evig, skabende og livs opretholdende.

Altså - den er en livgivende skaberkraft, der altid har været tilstede.

Der kommer ikke skabt liv af intet!

Når/hvis denne kraft altid har været tilstede i rummet, før det vi kalder det skabte - har denne kraft været hvilende indtil den har manifesteret sig i - og i samspil med rummet … for tomrummet var jo tilstede der hvor kraften/gud var/er, ikke sandt?


Hvad, hvornår, hvordan denne kraft er blevet igangsat ved jeg ikke, dog ved vi, at store kræfter/information kan lagres på meget lidt plads …

… men - jeg forestiller mig - en opvågning/eksplosion/udvidelse – en kraft der ikke kunne/kan ses … andet end virkningerne af den, og som der er visse regler/naturlove for …

… måske rummet har påvirket den indkapslede kraft (?)



At verdensaltet er underlagt denne kraft betyder ikke, mennesket ikke har en fri vilje.

Den frie vilje er kun fri i forhold til de til en hver tid mulige valgmuligheder.

Altså … mennesket må til en vis grad underlægge sig kraften/gud da vi ældes og dør, men den frie vilje er tilstede i forhold til menneskets mulige valg ... herunder troen på og tilbedelse af gud.

...
Top Svar Citer
annonce
Side 81 af 97 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk