annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 69 af 97 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31110 - 06/12/2020 00:15 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Desværre har du omgjort kristendommen til logik

Men det er det ikke

SPIRITUALITET har intet at gøre med logik

Luther: Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting


Direkte hentet fra Paulus - essensen af den urkristne Paulinske SPIRITUALITET


Det er ikke at overtro noget logisk - en menneskelig læsning bibelen (Bibelfundamentalisters læsning) og så at uddrage en logik og så tro trip trap træsko det og dernæst det og så det

Ikke så mærkeligt du kalder det hjernespind for det er hjernespind det du overtror dig blind i - og resultatet er ateisme, altså forkastelse det hele som hjernespind og så tilbage til logik og hjernespind og så ateisme og så en ny karrusel tur i logik og hjernespind - det er denne triste fortvivlelse der hviler over alle dine indlæg - præget som de er af din pinefulde bevidsthed om at det du står for og præsenterer os for er hjernespind - jamen så STOP dog og bliv lykkelig eller tilfreds med at hjernespind er godt nok for dig


Men du burde tænke på dit liv for alene her finder du Gud - ikke i forbindelse et logisk fortænkt system, her er Gud ikke

Og din definition TRO er forkert -

Ifølge Paulus og Luther og Tillich og alle tænkende mennesker er TROEN:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself -


Nå vi kommer det ikke nærmere, for dig er det logik, noget du har læst og lært mere eller mindre udenad

For mig er det LIV = "a Spiritual reality in itself"

Tros-Begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus er Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden - "a Spiritual reality in itself"


-0-0-0-0-0-

Vi kommer ikke videre -

Og det er bedst vi ikke taler mere om det når vores to vidt forskellige positioner er så tydeligt beskrevet

Ingen kan ta fejl af min position

Og ej heller din hvis nogen gider høre din udenadslære som skal troes

Men troen er Gud selv, det er Gud der virker troen gennem at vi gribes af Guds Ånd og mægtige gerninger med os - andet er det ikke men det er fandeme også så rigeligt - der er liv og det liv til overflod
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31111 - 06/12/2020 12:08 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Men troen er Gud selv, det er Gud der virker troen gennem at vi gribes af Guds Ånd og mægtige gerninger med os - andet er det ikke men det er fandeme også så rigeligt - der er liv og det liv til overflod

Jamen det er jo da logik, og hvad jeg skriver.

Tanken er, at gud drager dem han vil, og hans ånd får troen til at gro … og - når troen kommer af det som høres i kraft af Jesu kristi ord – som jo er guds ord – så vil man jo ikke være upåvirket af denne indflydelse på sit liv, hvis man tror det er sandheden, som Jesus jo påstod han repræsenterede, og som profilen Arne mente, ingen kendte til
Citat:
Hvad er sandheden...
Det er der - mig bekendt - ingen, der ved.


… men det er der så nogle, som gør, og Arne må jo også et eller andet sted vide besked om sandheden siden han kan sige som ovenfor citeret.

Spørgsmålet er blot, som Pilatus fra bibelen spurgte om: Hvad er sandhed ... og det er jo blot en fastlåst tanke … som enhver kan gøre til sin egen sandhed, hvis gud det vil cool ... og ja, det giver liv i overflod, og tilmed menig med livet.

***
Top Svar Citer
#31112 - 06/12/2020 15:18 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka (går ud fra, at det er dig jeg svarer, selv om du her står som "Anonym").
Du har betvivlet at Saulus/Paukus var skatteinddriver for romerne.
Jeg mener at have læst det et sted på internettet, men kan ikke lige nu finde det, så jeg trækker det tilbage. Det er vel heller ikke så vigtigt - set i forhold til at han forfulgte de ny kristne (beskrevet mange steder).

Du skriver #31109 - 05/12/2020 23:54, at panteisme er "noget vrøvl", men heller ikke Den Store Danske giver dig ret.

Jeg kan ikke give dig nogen logisk forklaring på, hvorfor: "Gud er Alt. Alt er Gud" giver "resonans" i mig.
Jeg kan blot konstatere, at jeg oplever det som det nærmeste, jeg endnu har været sandheden.
Sandheden, som vi mennesker har haft idéer om i mindst de sidste 40.000 år (shamanisme - gud-religioner - buddhisme) - men som jeg ikke tror, vi evner at rumme.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvordan forestiller du dig alt er gud? chockeret - gælder det også min pc?
Mit svar: Ja!

Og du skriver:
Citat:
... men jeg forstår du kobler gud og sandheden sammen. Hvorfor?
Mit svar:
Gud, der ikke er sandhed er - for mig - spild af tid!
Som jeg før har skrevet, er jeg ked af at bruge ordet "Gud", fordi det er så forslidt og misbrugt. Jeg bruger det alligevel her for ikke at gøre det for kompliceret.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31113 - 06/12/2020 16:54 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Først må jeg lige sige, at der ikke er tale om spiritister, men om psykiske forskere...

https://vandrermodlyset.dk/erklaering/

Du kan læse mere om det i bogen - Nogle psykiske Oplevelser...

https://vandrermodlyset.dk/indledning/

Hvad er det for et budskab vi har modtaget fra den oversanselige verden...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

For mig giver det mening at virkeligheden er på denne måde...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Har meget svært ved at se, at tingene skulle kunne hænge anderledes sammen, så har du noget der giver bedre mening?

Hvis jeg skal forholde mig til Paulus, eller andre, så må du komme med noget som de sagde...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-32/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxii/

Blot til inspiration og fortsat samtale...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31114 - 06/12/2020 18:44 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Først må jeg lige sige, at der ikke er tale om spiritister, men om psykiske forskere...
Men Den Store Danske siger:
Citat:
Vandrer mod Lyset, dansk etisk-religiøs bevægelse, der hævder at fuldstændiggøre kristendommen med nytolkninger og tilføjelser, fx Guds tilgivelse af Ardor (Djævelen), iblandet læren om reinkarnation og karma. Bevægelsen har sit udspring i spiritistiske kredse; dens centrale værk, Michael Agerskovs Vandrer mod Lyset (1920), blev angiveligt dikteret fra åndeverdenen gennem hans kone, Johanne Agerskov. Bevægelsen har hverken medlemmer eller menigheder, men dens publikationer, især titelbogen, er stadig populære og udgives på adskillige sprog.

Du skriver:
Citat:
For mig giver det mening at virkeligheden er på denne måde...
og
Citat:
Har meget svært ved at se, at tingene skulle kunne hænge anderledes sammen, så har du noget der giver bedre mening?
Mit svar:
Det er da fair nok, at du føler dig overbevist om det rigtige i denne kristendoms-korrektion kan man vel kalde det?
For mig er det blot sådan, at jeg ikke fornemmer sandheden - hverken her eller i kristendommen.
Der er uden tvivl meget godt i dem begge, men på mig virker de begge noget "hjemmestrikkede" i forhold til den fulde sandhed, som jeg ganske vist ikke kender, men som jeg er overbevist om må være langt langt større end, hvad der her bydes på.

Og dét er vel netop det spændende - og måske endda inspirerende - at vi, der udtaler os om, hvor vi står, at vi står så forskelligt.

Vi kan så vælge at angribe hinanden - på god gammeldags korstogsmanér - men vi kan jo også vælge at respektere hinandens opfattelser.

Jeg foretrækker jo det sidste - og i den ånd kunne jeg have lyst at spørge dig:
Hvad du synes er det allermest væsentlige, som Vandrer mod Lyset vil korrigere kristendommen med?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 69 af 97 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk