annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 97 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30892 - 04/11/2020 23:33 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Nå da - Hanskrist hævder åbenbart, at han har omvendt mig til sin særlige "Hanskrist-kristendom" blinker
Gad vide, om han selv tror på det.
Gad vide, om han ved hvor jeg faktisk står.
Er ret sikker på, at hvis han vidste det, ville han have mig "brændt på bålet" smiler

Men jeg har det godt med min anelse om noget bag - og i - verdens væren - og min oplevelse af af være på lige fod med alt andet levende på denne klode smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30893 - 04/11/2020 23:57 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg skrev om dig Arne:


Citat:
Du benægter Gud og Guds Åndens nærværelse, tilstedeværelse og manifestationer i menneskets liv.


Herom skrev du LØGN


Ergo godkender du åbenbart nu pludselig Gud og Guds Åndens nærværelse, tilstedeværelse og manifestationer i menneskets liv


Dette er jo ellers hvad du i årevis ellers har benægtet, kaldt storhedsvanvid og ringeagtet, gjort tykt grin med

Det bliver spændende om vi skal høre mere herom i fremtiden eller det var en svipser, en fortalelse.

Jeg er virkelig spændt på hvor meget du i fremtiden vil berette og fortælle herom, da det strider imod alt hvad du hidtil har sagt


Og nu med din nye indtagne position kan følgende af Paulus jo overhovedet ikke volde dig problemer at forstå:

Citat:
hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30894 - 05/11/2020 01:03 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.
Tak for dit link til "Brinkmanns briks", som jeg omsider fik taget mig sammen til at ofre en time på.
Jo, der var pointer, synes jeg, især hvor de kommer ind på "mening med livet" - og jeg fik set min situation i et glad perspektiv blinker .
Vi kunne godt bruge mere af den slags i medierne, vil jeg mene.

Tænker på om du har kommentarer til udsendelsen?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30895 - 05/11/2020 02:19 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg har også lige hørt Brinkmann's briks udsendelse om Ånd og her afslører han at han arbejder med det religiøse, hvilket han havde afsløret for mig i en ordveksling.

Jeg slog udsendelsen op på min Facebook væg, som status opdatering og skrev følgende tekst dertil:

Interessant Brinkmanns briks udsendelse om begrebet eller størrelsen Ånd

Jeg er dog ikke enig med Hans Jørgen og Sørine i at Casper Christensen var åndløs før sin "omvendelse" eller dåb, liv med Gud. Tværtimod vil jeg sige.

Ånd vid intelligens begavelse og spirit (godt humør) lyser jo ud af Casper hvilket vi ikke ligefrem kan sige om Sørine. Paulus fx ville være noget mere bekymret for Sørine end Casper's gudsliv, entusiasme og begejstring, kreative ekstatiske begejstring. Sørine er lidt for selvretfærdig og fanatisk til en Paulus og Casper ville have nemmere ved at følge med i de paulinske urkristne meningheder såvidt humør gejst, begejstring og entusiasme og forklaret ansigt og karisma. Paulus ville kunne se at Casper har Guds Ånd over sig mens han ville være noget mere usikker på om dette var tilfældet med Sørine. Nå det er en længere historie som jeg ikke her vil gå i dybden med. Kun lige kort nævne at der hvor Ånden er, råder, der er og råder friheden (spontanitet) også.

Hvordan de to kloge hoveder kunne tale om Ånd uden overhovedet at komme ind på "Ecstacy" (1)* er tegn på at de har en flad (intellektuel fornuftig fortænkt) forståelse af det med Ånd og Ånden, de åndelige religiøse forhold. Nemlig mangler åbenbaringsdimensionen i deres betragtninger over Ånd. Hvorfor det er svært at skelne hvad de siger om Ånd fra sind og fornuft, ja den religiøse åbenbaringsdimension nævnes ikke med et ord, som der ikke skelnes mellem menneskets ånd (fornuft) og Guds Ånd (ekstatisk fornuft). (2)*


(1)*:

Tillich:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction (3)* --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.

(2)*:

hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2


(3)*:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

"there is no loss of self but an enriching of it"


De der er fortrolige med mine skriverier vil jo virkelig være klædt på til at kunne få rigtig meget ud af den Brinkmann's briks udsendelse om Ånd, ja de vil endda kunne have en større tværvidenskabelig forståelse de åndelige forhold, og forstå hvor vigtigt det er at kunne skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd.


-0-0-0-0-0-

Arne det stakkels menneske gemt væk i verdens væren, der aldrig med et ord har nævnt noget om det åndelige og endda har benægtet og ringeagtet dets eksistens, han må godt nok når vi tar debatten med mig idag og lytningen til Brinkmann's briks ha lagt øren til rigtig meget nyt stof til eftertanke.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30896 - 05/11/2020 12:18 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Det kan godt være at du ikke taler om en jomfrufødsel, men det er der altså mange andre som gør, så blev Jesus født af en jomfru? Fortæl gerne om de første kristne og Jesu liv og lære...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvorfor blev han korsfæstet...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 97 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk