annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15865008
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397656
Et andet syn 2002639
Åndelig Føde 1597839
Jesu ord 1533879
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 297 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 36 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3075 - 17/08/2008 14:10 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Onceinalifetime]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Ahh, heller ikke det citat beviser noget som helst. Som jeg før har nævnt er forudsigelser til underbygning af "overnaturlig indsigt" kun interessante hvis de er både præcise, detaljerede, entydige og overraskende (dvs. at de ikke kan beregnes via samtidens kendte kausalitet eller almindelig sandsynlighedsberegning) - både i tid og rum. F.eks. er en forudsigelse af, at solen ikke brænder mere fra i morgen kl 12 og alt liv på jorden derfor ophører indenfor 8 minutter, både overraskende, detaljeret, entydig og præcis i tid og rum.

Overraskelsesmomentet, består i, at det er stik mod vor tids videnskabelige beregninger (og "naturlige" forudsigelser/forklaringer). Det detaljerede/præcise/entydige består i at solen skal ophøre med at brænde - og at alt liv vil ophøre indenfor X antal minutter. Dertil er tidsangivelsen eksakt - i morgen betyder i vores tilfælde d. 18-8-2008 kl. 12. Det er med andre ord, alt i alt, et vældig dristigt påstulat.

At "forudsige" at mennesket "ødelægger jorden" er langt fra detaljeret nok - hverken i tid eller rum. Formuleringen er altså alt for vag og generel . Den "forudsigelse" er sand så snart et menneske stikker en spade i jorden - UHA, de ødelægger jorden. Næ, uden tidsangivelse og detaljerede beskrivelser af hvad der vil ske engang i fremtiden - uden den slags grundighed, er der ingen hæder at hente (og det ville en almægtig og omniscient gud selvfølgelig vide).
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#3076 - 17/08/2008 14:29 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Indsendt af: Zilent
Som jeg før har nævnt er forudsigelser til underbygning af "overnaturlig indsigt" kun interessante hvis de er både præcise, detaljerede, entydige og overraskende (dvs. at de ikke kan beregnes via samtidens kendte kausalitet eller almindelig sandsynlighedsberegning) - både i tid og rum.


Kære Jakob.

Prøv at klikke på dette link.


Med venlig hilsen

Kristian


Top Svar Citer
#3077 - 17/08/2008 14:29 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
At "forudsige" at mennesket "ødelægger jorden" er langt fra detaljeret nok - hverken i tid eller rum. Formuleringen er altså alt for vag og generel


Kan kun karakteriseres som bortforklarende udenoms-snak. Gud og hvermand, menigmand, samt alverdens forskere og politikere, véd, at den accelererende og konstante ødelæggelse af Jorden, er et uomtvisteligt faktum, som er specifikt og enestående, alene for vor tid, og som alene har kunnet lade sig gøre i vor tid, ved menneskers gøren og laden, bl.a. ved ´hjælp´(hjælp) af teknologi og kemi.

Men som sagt, når en blind leder en blind, så...


Redigeret af Onceinalifetime (17/08/2008 14:32)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#3078 - 17/08/2008 14:40 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Onceinalifetime]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Indsendt af: Onceinalifetime
Citat:
At "forudsige" at mennesket "ødelægger jorden" er langt fra detaljeret nok - hverken i tid eller rum. Formuleringen er altså alt for vag og generel


Kan kun karakteriseres som bortforklarende udenoms-snak. Gud og hvermand, menigmand, samt alverdens forskere og politikere, véd, at den accelererende og konstante ødelæggelse af Jorden, er et uomtvisteligt faktum, som er specifikt og enestående, alene for vor tid, og som alene har kunnet lade sig gøre i vor tid, ved menneskers gøren og laden, bl.a. ved ´hjælp´(hjælp) af teknologi og kemi.

Men som sagt, når en blind leder en blind, så...


Jeg betvivler ikke, at der finder ødelæggelse sted som har indflydelse på vor fælles fremtid, og efterfølgende generationer. Jeg siger blot, at dit bibelcitat ikke kan betragtes som en forudsigelse - til det er den for generel.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#3079 - 17/08/2008 14:55 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Kræn-P]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Indsendt af: Kræn-P

Kære Jakob.

Prøv at klikke på dette link.

Med venlig hilsen
Kristian


Kære Kristian,

Det er vældig rørende - omend jeg som gode gamle James Randi (og mange andre) ikke har i sinde at give kald på min sunde fornuft til fordel for overleverede historier og påstede evner (som ved sober afprøvelse viser sig at være "fake"). Hvis nogle ville demonstrere det, og bevise det for mine øjne, da ville jeg med glæde hoppe på den populære vogn mod "den magiske verden". Indtil da tager jeg tingene oppe fra og ned - holder fødderne på jorden og tungen lige i munden - man falder så let for ens egen eventyrlyst og trang til løssluppen fantasi.

Og så var der den om ure der er i gået i stå som også går rigtigt to gange i døgnet - og de blinde høns der også finder korn. Tag alverdens "forudsigelser" og sammenlign med antallet af "succeshistorier" (altså "forudsigelser" der viste sig at være sande - uden at der er tale om hverken selvopfyldende profetier eller svindelnumre), hvad man vil se er ikke en bedre "hitrate" en tilfældighed og rent gætteri.

Så må jeg spørge dig Kristian, argumenterer du for det modsatte?
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 36 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 13:21
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Statsministeren frygter russiske hybrida..
13/05/2024 16:16
26-årig får otte års fængsel og udvi..
13/05/2024 16:09
To afdøde havnede i de forkerte kister
13/05/2024 16:00
Childish Gambino kommer til Danmark
13/05/2024 15:29
20 jægere sat ind i kampen mod larmende..
13/05/2024 15:00
Nyheder fra Religion.dk