annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 97 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30980 - 13/11/2020 02:21 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg har svært ved at se hvad kristendom.dk artiklen skriver der skulle være uforenelig med hvad jeg har beskrevet og som langt langt de fleste teologer idag er enige om i store træk.

Du må gerne redegøre overfor mig hvor hvad jeg har beskrevet og hvad der står i kristendom.dk artiklen er i så stor uoverensstemmelse at det ene udelukker det andet.

Jeg kan ikke finde hvor?

Kristendom.dk artiklen går jo slet slet ikke i dybden med tingene, den artikel redegør jo fx ikke for hvorfor evangelierne ser ud, er udformet som de er, det gør hvad jeg har beskrevet, her får man en forståelse på fx jomfru fødsel og andet teologisk om Jesus.

Dét er jo ikke evangelierne der kommer først. Og det påstår jo ej heller kristendom.dk artiklen, men sådan læser du det Arne, dog uden at du eksplicit påstår det. Og det skyldes at vi ubevidst gennem opdragelse opfatter tingene sådan.

Vi tænker skal vi forstå Jesus må vi læse evangelierne for her findes han. Men nej, det har de sidste mange års forskning opgivet, også fordi vi får nogle mærkelige telogiske uforståelige ting smidt i hovedet som jomfru fødsel.



it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

Jesus er ikke vigtig som sådan, det er Gud i Jesus der er vigtig, afgørende, som Jesus i Gud. Sådan er det også med dig Arne og mig og alle andre. Det er ikke Arne som sådan der er afgørende, det er Gud i Arne og ja Arne i Gud der er det afgørende og springende punkt.

Dette er indimellem svært at forstå når man læser evangelierne, men ikke når man læser Paulus. Evangelierne bliver let til Jesustheologi. Folk går vildt op i Jesus og de får ingenting selv ud af det hele men bliver bare Jesus tossede i hovedet,

Som jeg finder det er det vigtigste vi har fra evangelierne Jesus far søn eller jeg-du - ego-self vertikale SPIRITUALITET - glødende religiøs er Jesus og han bruger sig selv til at kanalisere Guds Ånds store virkekraft i spil når han møder mennesker, derfor alle helbredelserne først og fremmest og de store omvendelser når Guds Kraft og Gud Helligånden griber folk.

Begivenheden Kristus, er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, der også er/bliver KIRKEN (kirkerne) og det ved vi jo er korrekt, vi kan bare kigge os omkring.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30981 - 13/11/2020 08:46 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Du må gerne redegøre overfor mig hvor hvad jeg har beskrevet og hvad der står i kristendom.dk artiklen er i så stor uoverensstemmelse at det ene udelukker det andet.
Mit svar:
Hvis du ikke kan se, at din påstand: at evangeliet er "bestilt" og "konstrueret", er en aggressiv konspirationsteori, som du ikke har belæg for, så er du vist ret alene - for ikke at sige helt alene - og så er du - for mig - spild af tid cool

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30982 - 13/11/2020 10:30 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Ja du kan ikke påpege hvor det stort set alle forskere er enige om, som jeg har beskrevet, ikke ud fra mig selv men ud fra de bøger og teologiske tidsskrifter jeg har læst, hvor det afviger så radikalt fra kristendom.dk artiklen at det ene udelukker det andet.

Alle er enige om at evangelierne er en genre og at de skal leve op til, i deres biografi, portræt af Jesus, først og fremmest at være i overensstemmelse med de ideer KIRKEN har om Jesus der er Kristus for os. Vi er på afstand af Jesus i tid, noget længere væk end vi er hos Paulus.


Pludselig bliver evangelierne nemmere at læse og forstå og Nye Testamente også nemmere at læse og forstå når man har kronologien i orden, altså at vi hos Paulus er meget tæt på i tid Jesus og hans virkningshistorie.

En kirke der er etableret og som ønsker før det er for sent stærke portrætter af den Jesus der var mennesket bag begivenheden Kristus (Kirke i verden), de nye skabninger vi er i og med Gudsbegivenheden Kristus ind i verden, hvor GUD er kommet os nær igennem Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden, og det altsammen, denne inkarnation, der skete, emergent manifesterede sig var ved mennesket Jesus.

Kirken ønsker biografierne er i overensstemmelse med deres teologiske tænkning om Jesus. Altså evangelierne skal portrættere Kirkens de kristnes Jesus, den Jesus der er Kristus for os, den Jesus der betyder KRISTUS for os, og dermed en ny æon, tidsepoke i menneskehedens historie, og historie med Gud.

Når man godt ved hvad der skal være slutresultatet, eller ihvertfald har nogle kriterier der skal være opfyldt (Jesus guddommelige oprindelse fx, derfor jomfru fødsel, som der ikke er spor af i de paulinske urkristne menigheder), til det kreative forfatter produkt evangelierne er, så er ordet bestilt ikke misvisende, men for min skyld hvis du har et andet ord du synes bedre dækker så kom med det Arne.

Jeg er bekymret for din evne til at læse en tekst Arne, fx hvad jeg skriver og hvad andre skriver,fx hvad der står i Nye Testamente som du slet ikke formår at læse, men hvor du indrømmer, jeg blev så træt så træt da jeg begyndte på Romerbrevet. Jamen med så beskedne åndsevner og sult og motivation på at forstå hvad der er på tale, når vi snakker kristendom så er du jo slet ikke kvalificeret til at drøfte og debattere kristendom med, nok også derfor du konstant bruger Wikipedia, som tydeligvis er din bibel, derfra du lærer tingene og ikke ved at læse fagbøger og tidsskrifter og i Nye Testamente.

Jeg har taget dig i flere store alvorlige fejlvurderinger tingene, som fx eksemplet med Matthæus. Og med så lidt fundamental grundviden i hus hos dig tror jeg lige du skal stikke piben ind. Ej heller formår du at følge en argumentation og så respondere forstandigt herpå i næste indlæg, hvilket besværliggør en seriøs debat med dig Arne. Hvorfor jeg ikke får fornemmelsen af at være i debat med et tænkende intelligent menneske, skarp er du ihvertfald ikke længere, måske du aldrig har været det. Du vrøvler og vil æres vildt meget (hvilket er trættende), som her med ordet "bestilt" og som med Matthæus. Der er efterhånden for meget sludder og blot snak fra din mund, det mangler struktur. Din tænkning er ikke skarp og struktureret.

Tænk at jeg skal slås med en mand der hele tiden vil æres, det er godt nok inerverende og hvor trættekær er du ikke indimellem, men jeg må håbe der sidder bare et eller to intelligente mennesker på sidelinjen der læser hvad jeg skriver, for ellers er det meget at smide perler for svin.

Nå måske jeg lær lidt pædagogisk når jeg skal forsøge at forklare en lidt "fatsvag" mand som dig tingene.

PS:

Er det din naive barnetro jeg rokker ved Arne? Så er du jo som Simon siger en sød skabskristen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30983 - 13/11/2020 11:16 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Arne (og HansKrist)

Hvordan forstår du evangeliernes fremkomst? Hvorfor satte de sig ned og skrev dem? Kan der være andre grunde end erindringstab?

I Lukasevangeliet står der dette:

Citat:
V1 Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, V2 sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, V3 har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, V4 for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i.

Hvad er der tale om her...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30984 - 13/11/2020 14:35 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Tak for Lukas citatet Jan ABC

Skøn læsning

Teologi og forsøg på ærlighed overfor mundtlige beretninger er der uden tvivl tale om,

Lykkelig det menneske der forstår at skille tingene ad og ikke render rundt og tvinger sig selv ind i overtroiskhed,,,

Hvor mægtig Gud virker i vores liv ind i vores humør og gejst og begejstring med stærke energier og sjælskræfter er det vi har fra Jesus og Paulus, vi er heldige, vi må spise flæskesteg,drikke vin med måde, og vi skal synge og spille, juble og danse og glædes - sådan har Paulus iklædt os KRISTUS - derfor er vores kulturkreds meget forskelligt fra Østens religiøsitet og fra muslimernes der mangler spontanitet og frihed - billedrigdommen og det musikalske sangen og musikken

Vores gudstjenester er stemningsfyldte musikalske mesterværker så fyldt med sang, syngende saligprisning og bøn

Der er så meget glæde rørthed, bevægethed, og TAK - taknemmelighed

Der er knald på hos os

Vi råder over klart den mest livsbekræftende vitale og kreative SPIRITUALITET uden at mangle følelserne, KÆRLIGHED

Ja ud over det ovenfor nævnte kraftige virkende og livsbekræftende og vilde kreative har vi også

Guds Kærlighed KRISTUS ind i verden - der er KIRKE - denne mildhed og godhed ind i verden - hvor vi ikke bliver fundamentalister, fundamentalistisk og fanatiske -

Paulus denne Frihedens og ÅNDENS og KÆRLIGHEDENS og Glædens Apostel - hvor er vi heldige med at det er ham der er blevet far til os i KRISTUS, at det er ham der har iklædt os KRISTUS = ÅNDEN = den Hellige Guds Livgivende Ånd

Hvad er et menneske uden GUD - uden ÅNDEN - Den Hellige Guds Livgivende Ånd - HELLIGÅNDEN - der er så fyldt med HEALING POWER omvendelse og RECOVERY

Sandelig Gud er kommet nær - er os ofte nærmere end vi er os selv nær
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 97 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk