annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 97 < 1 2 3 4 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30651 - 22/09/2020 18:48 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Endnu en tilføjelse:
At slappe af, være lysvågen, lade tankerne fare - og bare være, dét er jo ikke så let og ligetil, som det lyder, og det er jo her begrebet meditation kommer ind i billedet.

I en meget vestlig form kan man læse om det hos Netdoktor, mens Wikipedia har en mere omfattende artikel, hvor også det spirituelle er med.

Mine erfaringer er små og spinkle - stort set alene med hjælp fra åndedrættet - men alligevel fornemmer jeg lidt indre harmoni og sommetider også en anelse af det ufattelige guddommeliges evige nærvær smiler

M.v.h. Arne smiler Indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke. heart
Top Svar Citer
#30654 - 23/09/2020 22:28 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
I mit link til Netdoktor var der en advarsel:
Citat:
Stort set alle kan have glæde af at meditere. Du skal dog ikke meditere, hvis du har en behandlingskrævende psykisk sygdom eller ubalance, for det kan i sjældne tilfælde forværre din tilstand. Hvis du er i tvivl, om du kan begynde at meditere, så spørg din læge.
og i mit link til Wikipedia kan man se, at meditation ikke er fremmed for kristendommen:
Citat:
Meditation har været anvendt i den tidlige kristne tradition. Kristen meditation handler om igennem stilhed og bøn at blive opmærksom på Kristi nærvær og bringe Kristus i centrum. Det vil sige, at modsat de østlige religioner hvor de meditative teknikker skal hjælpe den enkelte med at tømme sit sind, er formålet med den kristne meditation at få fyldt sit sind med evangeliets budskab. Mystikeren Teresa af Ávila beskriver en kristen mediativ praksis i "Sjælens Slot".
Men at der kan være skyggesider i visse former for meditation i nogles sind, tror jeg da gerne.
Jeg kender imidlertid ikke dertil blinker

Hvor står du selv?
Her i denne tråd er der jo en oplagt mulighed for kort og klart at fortælle om dit personlige ståsted - og der gælder jo enhver, som føler sig motiveret.

M.v.h. Arne smiler Indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke. heart


Redigeret af Arne Thomsen (23/09/2020 22:29)
Top Svar Citer
#30655 - 25/09/2020 11:58 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Meditation har været anvendt i den tidlige kristne tradition. Kristen meditation handler om igennem stilhed og bøn at blive opmærksom på Kristi nærvær og bringe Kristus i centrum. Det vil sige, at modsat de østlige religioner hvor de meditative teknikker skal hjælpe den enkelte med at tømme sit sind, er formålet med den kristne meditation at få fyldt sit sind med evangeliets budskab. Mystikeren Teresa af Ávila beskriver en kristen mediativ praksis i "Sjælens Slot".


"Kristen meditation handler om igennem stilhed og bøn at blive opmærksom på Kristi nærvær og bringe Kristus i centrum".

Ja at KRISTUS vinder skikkelse i os, over os, at vi iklæder os KRISTUS, vores "i Kristus væren", Gud i os og vi i Gud (Guds fødsel i os der også altid bliver til vores fødsel som nye mennesker i Gud), begivenheden KRISTUS: den Gud HelligÅndens ny væren og virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, der også er eller altid bliver KIRKE i verden.

Siden 2003 har jeg drøftet de her forhold med jmp, KrænP, og Anne (ALH) til hudløshed og ønsker en og anden at forstå tingene dybt så er det bedre at studere mine indlæg end at læse overfladisk kun Wikipedia artikler. Læs fx "lidt løbefilosofi og metafysik" og "den kristne tros essens og dynamiske væsen" og "her begynder og finder I min tro".

Christfulness eller Christheartbeautyfulness som jeg har sagt i mange år, frem for mindfulness. Mindfulness er fokuseret på sindet og på hypotone sindsstemninger hvilket aldrig vil kunne iklæde os Kristus, give os hele guddomsfylden i kød og blod, fordi der mangler den guddommelige åbenbaringens voldsomme lyksaligheds katastrofe affekt og ekstase og entusiasme og begejstring som begivenheden Kristus afhænger af: ”en guddommelig gerning i os, som forvandler os og føder os på ny af Gud” Luther
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus. 2 Kor 5, 17 - 18.

Den religiøse åbenbaring, Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hanskrist).

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus som en historisk indstiftende sandheds begivenhedsproces som vi idag kender som KIRKEN i verden.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Det sidste er så altafgørende vigtigt at forstå fordi vi ikke bliver "ego løse" eller "ego svækkede" indenfor det kristne bønsliv og gudstjeneste liv. Ej heller kan den hypotone (afspændte) new age mindfulness praksis forenes med den kristologiske antropologi hvor der er tale om en hvidglødende entusiasme, ekstatisk begejstrings struktur, høj og intens eksistentiel spænding og ekstatisk affekt der alene er på det grundlag åbenbaringer (1)* formår at sætte sig igennem,manifestere sig hos os mennesker, endvidere kræver det samme stræben og kamp for at KRISTUS må blive alt i alle som vi finder hos Apostlen Paulus.


-0-0-0-

(1)*:

Fornuft og Ekstatisk Fornuft (Ekstatisk Fornuft = her vi finder de religiøse åbenbaringer).

the prominent ontological role of “Christ event” because, for Tillich, divine revelation is never derived from human experience but it “is given to experience and not derived from it. Therefore, experience receives and does not produce.”

is exactly the meaning of what Tillich said, “Theology is necessarily existential.”

Therefore, to be existential is to be experiential.





Åbenbaringsdimensionen over vores liv, som også er det forhold Jungs psykologi er grundlagt på, her beskrevet af Paulus 1 Kor 2:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

-0-0-0-0-

Viktor Frankl har som nervelæge og psykiater en bemærkelsesværdig kritik af den new age mindfulness praksis der idag er så udbredt, følger her:

“To be sure, man's search for meaning may arouse inner tension rather than inner equilibrium. However, precisely such tension is an indispensable prerequisite of mental health.

“What man actually needs is not a tensionless state but rather the striving and struggling for some goal worthy of him. What he needs is not the discharge of tension at any cost, but the call of a potential meaning waiting to be fulfilled by him.”
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30656 - 25/09/2020 19:04 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg får - nu igen - det indtryk, at du oplever dig selv som noget storslået i din Kristus-inspiration.

Min oplevelse er næsten diametralt modsat, når jeg oplever, ikke mig selv, men verden som noget grænseløst storslået - og endda sommetider aner det ufattelige guddommeliges evige nærvær smiler

Hvad man oplever, det oplever man jo blinker

M.v.h. Arne smiler Indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
#30657 - 25/09/2020 20:30 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hverken jeg eller Paulus eller Luther eller Albert Schwitzer prædiker os selv, peger på os selv men på:

begivenheden KRISTUS: den Gud HelligÅndens ny væren og virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Men det gør ikke mig eller Paulus eller Luther eller Albert Schwitzer fattigere som mennesker, nej Gud Helligåndens ny væren og virkelighed i Kristus er bevidnet (og uden disse vidnesbyrd ingen kristendom) i millioner af millioner af mennesker i hver generation igennem 2000 år at kunne genrejse mennesker til et nyt og rigere liv med helbredelse og vitalitet og med masse af karismatiske kreative Gud Helligåndens nådegaver til følge. Paulus beskriver forholdet detaljeret. Evangelierne vidner herom, de underfulde helbredelses gerninger gennem Guds Ånds Kraft med ind over et menneskes liv.

Nye Testamente er et stort vidnesbyrd herom, Jesu liv og Paulus liv vidner herom.

Hvorfor skulle livet med Gud dog være sølle fattigt og ikke rigt, det er jo nonsens og stemmer ikke overens med Nye Testamente og de erfaringer mennesker har med det religiøse, menneskets religiøse erfaringer gennem alle tider og steder overalt på jorden.

Det er ikke Gud (den religiøse dimension spiritualitet - det religiøse åndelige spirituelle) der ringeagter og devaluerer mennesket, men mennesker, ofte et fundamentalistisk dogmatisk præsteskab og som jeg har sagt så ofte før, jeg kender ingen så dogmatisk tænkende som dig Arne, ingen der som dig frarøver og fraskriver mennesket dets religiøse storslået værdige liv.

Men heldigvis står det religiøse spirituelle stærkere i dag end nogensinde måske, og næsten ingen underkaster sig din gennemførte dogmatisme om at vi intet kan vide og dermed at mennesket intet gudsliv skulle have kendskab til. Det du står for Arne er det stik modsatte af hvad vi finder i Nye Testamente, hos Jesus og Paulus, der konstant hævder det modsatte af hvad du hårdnakket gennem årene her på debatten dogmatisk har skrevet Arne.

Når jeg læser hvad du dogmatisk gentager år efter år i tusindvis af indlæg så kan jeg opsummere at du konstant repræsenterer og præsenterer os for det stik modsatte af hvad Jesus stod for, og ja Paulus. Længere væk fra Nye Testamente og kristendom kan man ikke komme.

-0-0-0-0-

Du gør et forfærdeligt stort nummer ud af dig selv Arne, jeg tror vi alle har forstået dit ståsted, så ingen grund til at gentage dette konstant, det var bedre og meget mere konstruktivt om du forsøgte at forstå hvad andre skriver, hvad jeg fx skrev, eller ignorere det, bare lade det stå, hvis du ikke magter at forstå og sætte dig ind i hvad der står og hvordan moderne naturvidenskab bakker min kristendomsforståelse op.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 97 < 1 2 3 4 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk