annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 97 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30810 - 28/10/2020 12:36 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Tikka:

Citat:
ja, det var/er med/ved ordet/sproget gud erfares.

Vores bevidsthed skaber gennem ord billeder og jo derfor jeg kalder det hjernespind



Nej og atter nej, jeg siger nej igen igen, og det gør Jung (jungiansk psykologi) og Edgar Morin og neurovidenskab også.

Men at vi kan tale med hinanden om disse suveræne størrelser i vores liv, som vi kan tænke over via vores sproglighed, vores begreber, evner for begrebsdannelse, og via skriftsproget ligefrem lave universitets uddannelser for vores klogeste hoveder, gør at vi kan trænge dybere til bunds i disse forhold, gør at vi kan hjælpe andre til bedre at forstå sig selv og de suveræne religiøse spirituelle oplevelser de fra tid til anden erfarer.


Rent faktisk er vores sproglige bevidsthed ikke kun en fordel, men også et problem, der snyder os og giver os vanskeligheder, fordi det er gennem vores sproglighed at folk har fået den vanvittige ide at Gud og guder skulle eksistere uafhængig mennesket, men sådan er det jo ikke, for kun mennesket kan fx erfare Gud, have Gudserfaringer, og religiøse åbenbaringer, visioner, syner mmm.


Det betyder på ingen måder at Gud ikke er virkelighed, endda den mest afgørende virkelige størrelse i et menneskeliv:

Citat:
Selvet er Jungs vigtigste ARKETYPE og har fat i begrebet og størrelsen Gud:

The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.

an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.


se fx denne dokumentar film om Anthony Stevens hvor vi netop lærer at det ikke er hjernespind Anthony Stevens liv og forskning




Det er bibelfundamentalismen der er hjernespind, ikke menneskets virkelighed med Gud, ikke menneskets religiøse spirituelle liv og erfaringer, disse er suveræne og findes, også derfor Casper Christensen brugte stoffet MDMA for kunstigt af erfare disse "religiøse" ekstatiske åbenbarings oplevelser.

hvad der sker i hjernen er ikke mindre virkeligt end hvad der sker andre steder, fx i benet og i hjertet, eller ude foran næsen på os, ude i vores indkørsel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30811 - 28/10/2020 12:48 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Rent faktisk er vores sproglige bevidsthed ikke kun en fordel, men også et problem, der snyder os og giver os vanskeligheder, fordi det er gennem vores sproglighed at folk har fået den vanvittige ide at Gud og guder skulle eksistere uafhængig mennesket, men sådan er det jo ikke, for kun mennesket kan fx erfare Gud, have Gudserfaringer, og religiøse åbenbaringer, visioner, syner mmm.


Korrekt.
Gud er skabt i menneskets billede.
Havde jeg ikke hørt ordet gud eller hørt historier om denne, ville det ikke eksistere i min bevidsthed

***
Top Svar Citer
#30812 - 28/10/2020 12:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
hvad der sker i hjernen er ikke mindre virkeligt end hvad der sker andre steder, fx i benet og i hjertet, eller ude foran næsen på os, ude i vores indkørsel.


Korrekt.

Også derfor troen kan komme af det som høres

***
Top Svar Citer
#30813 - 28/10/2020 12:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Det betyder på ingen måder at Gud ikke er virkelighed, endda den mest afgørende virkelige størrelse i et menneskeliv:


Man bestemmer selv sin virkelighed i forhold til hvordan man vil forholde sig til det som er i bevidstheden

***
Top Svar Citer
#30814 - 28/10/2020 12:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Tikka:

Citat:
Gud er skabt i menneskets billede.
Havde jeg ikke hørt ordet gud eller hørt historier om denne, ville det ikke eksistere i min bevidsthed



jeg skal ikke kunne sige om det virkelig vender sådan i dit liv, men det strider imod al forskning og svarer til at du skriver

Havde jeg ikke hørt ordet KÆRLIGHED og FORELSKELSE eller historier om disse to størrelser, ville jeg ikke erfare KÆRLIGHED og FORELSKELSE.


jo du ville, og alle mennesker ville og har før historisk tid, skriftsprogets tid, haft disse erfaringer som vi har nedarvet med os ind i livet og som er en del af vores arkaiske fylogenetiske arvemateriale, også derfor at mennesket ikke fødes som en tabula rasa, tom tavle, som også neurovidenskab og jungiansk psykologi forlængst har opdaget det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 97 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk