annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 45 af 97 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30953 - 11/11/2020 22:01 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg spurgte dig, hvorfra du har din påstand: at evangelierne er bestilte konstruerede teologiske biografier.
Du henviser til Anders Klostergaard.
Er det professor i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet Anders Klostergaard Petersen, du mener?
Hvor har han fremsat denne påstand om evangelierne?

Hvem er det, du påstår, der har bestilt "konstruerede teologiske biografier"?

Dit Paul Tillich-citat underbygger jo ikke din skarpe påstand.

Det hænger vel ikke sådan sammen, at du er alene om denne nedrakning af Bibelens evangelier?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30954 - 11/11/2020 22:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hebræerbrevet er ikke et ægte Paulus brev
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30955 - 11/11/2020 23:09 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
"Paul Tillich-citat underbygger jo ikke din skarpe påstand."

Nej skulle det det? Det citat af Tillich er bragt for at få Paulus syn på Jesus frem, da jeg lige havde nævnt evangeliernes guddommelige og lidt uvirkelige opfattelse af Jesus - så det var derfor jeg bragte Tillich citatet


Evangelierne er teologiske biografier - fremstillingen af Jesus er gjort ud fra at man har udviklet en teologisk opfattelse af Jesus, det er de kristnes Jesus,,,, det er ikke historiske dokumentariske biografier der er tænkt at skulle opfattes troværdige, der foregår alt muligt vi ikke kan have tillid til hvis vi tror tanken er en virkelighedstro beskrivelse af Jesus og Jesu liv,,,, nogle ting kan være korrekt nok, ihvertfald korsfæstelsen er uomgængelig, han er tydeligvis blevet henrettet hvilket jo også stemmer overens med den ærlige ædruelige sandfærdige Paulus

Vil du forstå Jesus må du begynde med Paulus - dette lyder paradoksalt da Paulus ikke har skrevet meget om Jesus, men du skal begynde med den gejst temperament og spiritualitet, og politiske samfundsmæssige engagement der er tale om i de urkristne samfund, menigheder, hvorfor Jesus også må ha været en sådan figur ellers ville de urkristne menighederne ikke være gennemsyret heraf

Også helbredelser og dette at tage sig af de syge og fattige og udstødte findes både hos Paulus og evangelierne ----- de ting der findes begge steder må ha noget på sig, fordi der ikke findes noget usandt hos Paulus. Paulus ville aldrig tillade sig selv at skrive noget usandt, han kan ikke lyve den mand, måske han er lidt asperger siden han er alt alt for ærlig, selvbiografisk ærlig fx

Hos Paulus spiller kvinderne en helt central rolle på lige fod med mænd,,,, hos Paulus vrimler det med kvinder, dette mangler i så udtalt grad i evangelierne (12 mandlige disciple) selv om der dog er nogle beretninger der vidner om at Jesus kom rigtig godt ud af det med kvinder og uden problemer omgikkes dem

Så de 12 mandlige discipler er uden tvivl en teologisk konstruktion, så her er det nok Paulus der har ret, og at Jesus som hos Paulus omgikkes mindst lige så meget kvinder som er tilfældet i de paulinske urkristne menigheder hvor kvinder spiller en helt afgørende rolle

Men igen der er mange sympatiske kvinde portrætter i evangelierne, og da det stemmer overens med Paulus breve må Jesus altså ha haft en god og ligeværdig samvær med kvinder

-0-0-0-0-

Lad os slutte med Pauls Spirit Christology

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30956 - 11/11/2020 23:38 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg forstår så, at dine ord om, at "evangelierne er bestilte konstruerede teologiske biografier", alene er din påstand - og altså ikke noget, du citerer andre for.

Det er jo klart, at det er din gode ret at mene sådan, men det er væsentligt - synes jeg - at det er afklaret, at det her alene er din påstand.

Og det kan vel ikke forstås anderledes end, at du kasserer Bibelens fire evangelister.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30957 - 11/11/2020 23:59 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg forstår så, at dine ord om, at "evangelierne er bestilte konstruerede teologiske biografier", alene er din påstand - og altså ikke noget, du citerer andre for.



Nej nej det er en udbredt dominerende opfattelse af tingene

Og jeg har mødt dette eneste rigtige synspunkt mange steder, men eksplicit så husker jeg det tydeligst fra Anders Klostergaard

Hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver Arne

Prøv at læse om Matthæus hos bibel info
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 45 af 97 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk