annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 63 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30380 - 01/08/2020 13:29 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Men mig giver det i hvert fald inspiration til at deltage i miraklet - bedst muligt - og så længe det varer - for mig blinker

Forhåbentlig stiller du ikke træskoene før du har forholdt dig til dette ler

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=31602&p=1018334#p1018334

Jeg vil desuden gerne høre om jeg har forklaret tingene godt nok for jer andre = (hvordan) kan vi allesammen begynde som Brahmaer? Osv...

Your friend forever

Jan

Ps. Måske denne hjemmeside kunne have interesse:

https://hinduismen.dk/index.php

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bruger/794

https://hinduismen.dk/index.php/kategorier/guder/brahman
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30381 - 01/08/2020 14:09 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Advarsel!
De to hjemmesider, du nævner, der begynder med "https://hinduismen.dk" advarer min Norton-virusbeskyttelse imod, da de kan skade din computer!

Wikipedia siger helt kort dette om hinduisme.
Du kan også se mere her.

Dit spørgsmål:
Citat:
- kan vi allesammen begynde som Brahmaer?
forstår jeg ikke.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30383 - 01/08/2020 15:59 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Hej Jan.
Advarsel!
De to hjemmesider, du nævner, der begynder med "https://hinduismen.dk" advarer min Norton-virusbeskyttelse imod, da de kan skade din computer!

Wikipedia siger helt kort dette om hinduisme.
Du kan også se mere her.

Dit spørgsmål:
Citat:
- kan vi allesammen begynde som Brahmaer?
forstår jeg ikke.

Det var jeg ikke klar over...jeg skrev bare Brahman i (google) søgefeltet og så fandt jeg hans hjemmeside (på hans hjemmeside stod hans navn og så fandt jeg denne korte beskrivelse):

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bruger/794

Måske dit virus program bare er meget følsomt...

Men lad mig kopier fra hans hjemmeside i stedet for så:

Citat:
Brahman - the Unmanifest Almighty. Brahman er den egentlige Gud i hinduismen. Han har ingen form, og alle de andre guder i hinduismen såsom Brahma, Visnhu og Shiva er kun denne krafts egenskaber i manifesterede former. Brahma er derfor Brahmans skabende kraft, Vishnu er den opretholdende kraft, Shiva er den ødelæggende kraft, Saraswati er symbolet på Brahmans viden etc.



Brahman er fundamentet for al eksistens. Han er den Absolutte, den ene, udelelig, uforanderlig, hinsides det gode og det onde, hinsides handling og uvirksomhed etc. Han bliver kaldt for Purushottoma (den Højeste Ånd), Parameshvara (den højeste Herre), Bhagvan (Gud) og mange andre navne.

Men skjult i Brahman findes livets kraft. Når denne kraft manifesterer sig ved universets skabelse, tager den form som maya - den materielle verden.

Her er der nogle uddrag fra bl.a. de hellige tekster om Brahman og hans egenskaber;

"Vedic Invocations, which are deemed animistic and crudely pagan by many scholars, merely invoke God through his attributes and functions. He is the Force behind all of nature's mighty forces, the Light behind the light; the Terror behind the terror; the Delight behind delights; the Ultimate Activity behind all activities. Similarly, God's various names in the Vedas are the one God viewed in terms of his attributes, functions, and nature. There is no real suggestion of anything besides the One." "Hardly polytheism. Long before the burgeoning Hindu pantheon; long before Siva, Vishnu, Rama, Ganesh, Parvati, Saraswati, Laxmi, and the 35,999,993 others, this is the God of the Vedas, and religion in its most pristine form."

Uddrag fra: "Empire of the Soul: Some journeys in India"
by Paul William Roberts.

He is without any form, yet dwells inside and outside all things
With form and shape,
Yet He is entirely free of error, faultless and pure.
He is far beyond anything a human body can comprehend.
And being the Divine Poet. He is inspiration itself.
He maintains peace and harmony because He is both peace and
Harmony made manifest.
-- Yajur Veda


The Supreme Lord is not two. To me belongs the glory of meditating that I, His devoted servant, am He. As one imagines, so one becomes. Therefore, practice the meditation of "I am He." Then all your actions will become His action.
-- Natchintanai


He is present in all places and rules everywhere.
His power controls utterly all the three regions:
Earth, the Middle-Air, and the highest heavens.
One foot is rooted in things we understand:
But the other rests in a realm of deep, dark mystery,
A place far beyond the knowledge of mankind.
-- Artharva Veda


He is substance of every great eternal law,
And He can be perceived in the universal forces of life.
His presence is there in the vast seas,
Across the teeming earth,
And in the soaring mountain peaks.
-- Rig Veda


He is the Supreme Brahman, the Self of all, the chief foundation of this world, subtler than the subtle, eternal. That thou art; thou art That.
-- Atharva Veda


Whatever exists and wherever it exists is permeated by the same divine power and force.
-- Yajur Veda


Fire is His head, the sun and moon His eyes, space His ears, the Vedas His speech, the wind His breath, the universe His heart. From His feet the earth has originated. Verily, He is the inner Self of all beings.
-- Yajur Veda


He the Self, is not this, not that. He is ungraspable, for He is not grasped. He is indestructible, for He cannot be destroyed, He is unattached, for He does not cling to anything. He is unbound, He does not suffer, nor is He injured.
-- Yajur Veda


God is, in truth, the whole universe: what was, what is and what beyond shall ever be. He is the God of life immortal and of all life that lives by food. His hands and feet are everywhere. He has heads and mouths everywhere. He sees all, He hears all. He is in all, and He is.
-- Yajur Veda


He is the never-created creator of all: He knows all. He is pure consciousness, the creator of time, all-powerful, all knowing. He is the Lord of the soul and of nature and of the three conditions of nature. From Him comes the transmigration of life and liberation, bondage in time and freedom in eternity.
-- Yajur Veda


Brahman er uskabt, evig, uendelig lille og altomfattende. Det er den ultimative grund og mål for al eksisterende. Det er den Ene og det er Alt. Alt levende udtsråler fra Brahman, og alt levende vil vende tilbage til det igen. Brahman er i alt, og det er den sande "Selv" (atman) hos alt levende.


He is the eternal Reality, sing the scriptures,
And the ground of existence.
Those who perceive him in every creature
Merge in him and are released from
The wheel of birth and death.
-- Shvetashvatara Upanishad


Sjælen er identisk med den udødelige Brahman, som består af hele universet. Bhagavad Gita siger at "dem der kender sjælen, er udødelige";


I shall tell you of the soul. The soul is God who is immortal and infinite, who has no beginning and will have no end, and who both exists and does not exist. Those who know the soul, are immortal. The soul dwells in every living being, and in every part of every living being; it dwells in the hand and the foot, the skull and the mouth, the eye and the ear. Although it does not itself have senses, it shines through every sense. It is completely independent, yet all beings depend on it. The soul is both near every living being, and far from every being. The soul is both inside and outside every living being. The soul is the cause of movement, but does not itself move. The soul is one, yet has innumerable forms. The soul creates, preserves, and destroys. The soul is the light of every light; and its light transcends the duality of brightness and darkness. The soul is the light of knowledge; and its light is also the goal of knowledge. In the soul the subject and object of knowledge are one.
-- Bhagavad Gita 13.12-17


En person som indser identiteten og enigheden af atman og Brahman vil opnå frihed af Moksha (genfødslernes kredsløb). Når dette sker, vil han eller hun blive fri for sindets og kroppens tvang, og derved overskride alle forskelle. Både Upanishaderne og de senere filosofiske tekster understreger vigtigheden af jnana (viden) hvis man skal opnå moksha.
Det kan være svært at forstå at Brahman og atman (sjælen) er den samme. En person skal meditere på "Selvets natur" for at erkende Brahman. Brahman kan ikke defineres i følge hinduerne, da det dette vil betyde at man skal indskrænke hvad Brahman er, og det kan man ikke, da Brahman er alt.




Kilde: http://1stholistic.com/Prayer/Hindu/hol_Hindu-brahman.htm



Du forstår ikke spørgsmålet = (hvordan) kan vi allesammen begynde som Brahmaer?

Jeg vil forsøge at forklare det bedre for dig, så giv mig lige lidt tid og så vender jeg tilbage med noget...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30384 - 01/08/2020 18:04 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Lad os starte med begyndelsen, og så må du ellers bare spørge ind til tingene, hvis der er noget som du ikke forstår.

Ifølge Krishna bevægelsen er vi evige væsner som levede i den åndelige verden, men så var der én, eller flere, som faldt ( = gjorde oprør mod Krishna).

Hvad skete der så?

Her henholder jeg mig til det deres grundlægger sagde her:

https://iskcondesiretree.com/profiles/blogs/brahma-loka-vs-vaikuntha-loka-by-romapada-swami

Citat:
But not all of them go back to Godhead. Even Lord Brahma himself doesn’t always go back to Godhead. In the 9th canto Srila Prabhupada says: “Both the Lord and the living entity, being qualitatively spirit soul, have the tendency for peaceful enjoyment, but when the part of the Supreme Personality of Godhead unfortunately wants to enjoy independently, without Krsna, he is put into the material world, where he begins his life as Brahma and is gradually degraded to the status of an ant or a worm in stool.” (SB 9.24.58 ppt) So it appears we have all been Brahmas, but have fallen down.

Vi skulle altså allesammen begynde som Brahmaer:

http://www.krishna.com/topic-term/brahma

For at gøre det hele nemmere at forstå, så lad os sige, at der kun var 10 faldne sjæle, og så se, hvad det betyder.

Det betyder at der opstår 10 universer, hvor der er 10 Brahmaer...altså 1 Brahma i hvert univers.

Spørgsmålet er nu, hvad disse Brahmaer kan foretage sig, for de har jo brug for faldne sjæle til planter, dyr og mennesker. Men der er ikke andre faldne sjæle til deres forehavende, så hvad kan de skabe? Intet på den baggrund.

Her kommer ham jeg talte med så og siger, at Krishna bare kan udfylde alle de andre roller i de enkelte universer.

Krishna skulle altså lege planter, dyr og mennesker...

Det stiller jeg selvfølgelig spørgsmålstegn ved og har bedt ham om at forklare et sådan forløb for mig.

Håber du bedre kan forstå tingene nu?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30387 - 01/08/2020 21:32 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Beklager at jeg synes at irritere dig - eller udtrykke mig for uklart.
Men det er jo vigtigt at være mest muligt ærlig, vil jeg mene smiler
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 63 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk