annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733159
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386511
Et andet syn 1994866
Åndelig Føde 1534792
Jesu ord 1526866
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 223 gæster og 66 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 52 af 97 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30991 - 14/11/2020 13:35 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Hej HansKrist

Tænkte bare at citatet var relevant at have med i samtalen, så...

Noget helt andet...

For jeg vil gerne spørge ind til din forståelse af tingene. Som sådan er det ikke klart for mig, hvor du står henne i forhold til Jesu død på et kors? Skulle han have levet til han døde af naturlige årsager? Hvad er mennesket for en størrelse...

https://vandrermodlyset.dk/25-fosteret/

Nu vil jeg læse om Kristologi...

https://da.wikipedia.org/wiki/Kristologi

Så kan jeg nok bedre forstå dette...

Citat:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

Har fået printet det ud til løbende læsning...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30992 - 14/11/2020 14:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Tak for din redegørelse...

Jeg vil følge med i jeres samtale om evangeliernes fremkomst...

Kan I begge have ret i noget...

Citat:
V1 Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, V2 sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, V3 har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, V4 for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i.

Hvad er der tale om her...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30993 - 14/11/2020 15:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Arne:


Citat:
Så forklaringen her på, at man på denne tid vil fastholde de mundtlige overleveringer vha. skriftsproget, forekommer mig troværdig.


Skal det forstås sådan at du mener at der er mundtlige troværdige øjenvidner beretninger om jomfru fødsel, himmelfart, gå på vandet og vand til vin, 12 disciple etc?

Hvis ikke så må du vel give mig og forskerne ret i at der er lagt teologiske kriterier ned over forfatter skabelsen (kreativ teologisk konstruktion) og at disse teologiske kriterier er at evangelierne skal være portræt biografier af KIRKENS Jesus de erklærer værende KRISTUS, og ikke nødvendigvis af den historiske Jesus og hans liv.


For 12 år siden skrev du Arne:

Citat:
Om Anne så har belæg for at tro på, at fortællingerne i de fire evangelier i Bibelen er øjenvidneberetninger, trods det at de ser ud til først at være nedskrevet ca. 70-100 år efter, at Jesus skal være blevet født - altså formodentlig 40-70 år efter at Jesus skal være blevet korsfæstet (hvilket dog alt sammen, mig bekendt, ikke bekræftes af historiske kilder) - om Anne - og andre - har belæg for alt dét, det ved jeg jo ikke, men foreløbig synes jeg ikke, at øjenvidne-påstanden virker synderlig troværdig - og i øvrigt heller ikke særlig pålidelig - så lang tid efter.


-0-0-0-0-

Citat:
At Paulus i høj grad benyttede skriftsproget skyldtes jo ikke sikring af mundtlige overleveringer, men derimod konsekvenser af hans dramatiske "omvendelse" "på vejen til Damaskus".


At Paulus benytter skriftsproget skyldes at han er hvad der idag svarer til "akademiker" og endda en særdeles bemærkelsesværdig højt begavet en af slagsen, de fleste er enige om at han er religionshistorisk set en geni, hvis lige ikke findes når det gælder hans Gudsmystik der er KRISTUSMYSTIK hvis lige som sagt af Albert Schweitzer aldrig er set nogen andre steder i religionens historie.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Nå tilbage til hvad du skrev om Paulus. Paulus er tro imod Jesus impact eller virkningshistorie - hvad Jesus har udrettet og sat igang i verden, han er meget mere i overensstemmelse med hvad Jesus har tænkt sig og hvad vigtigere er hvilken form for Gudsliv og SPIRITUALITET og ENTUSIASME og Gud Helligånds Karisma med dens HEALING POWER potentiale end nødvendigvis evangelierne og det skyldes Paulus er tættere på Jesus og ja omgås flere af de vigtigste mennesker der omgikkes den historiske Jesus.

Paulus opfinder ikke noget nyt ud fra sin Damaskus erfaring, Paulus bygger videre på den klippe og de GRUNDSTEN (samfund menigheder) Jesus Kristus allerede har fået skabt eller sat i værk via sit Gudsliv, SPIRITUALITET, via den han var i kraft af Gud og Guds Ånd.

I den sammenhæng er Paulus en videreudvikler og opbyggelig og højst en reformator, men ikke revolutionær så han omstyrter og skaber ikke en ny "religion" ny anderledes SPIRITUALITET end hvad Jesus stod for.

Der hvor Paulus er revolutionær er i hvor godt det lykkes ham i al fremtid op til idag, vor nutid, at sikre den SPIRITUALITET Jesus bragte i spil og ind i verden.

Derfor siger alle forskere at uden Paulus ville Jesus mission og gerninger være gået i historiens glemsel. Så hvis ikke Gud stadig er den levende Gud efter Jesus død, så var der ingen kristendom, da kristendom bygger på at Gud forsat er med os og på spil i vores liv nøjagtig som i Jesus liv.

Vi kristne gør som Jesus (og ja Paulus) vi gir Gud æren og ikke fx Bibelen, en bog, æren også derfor Bibelfundamentalisme er utænkeligt i kristendommen, for vi kan ikke uden Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30994 - 14/11/2020 16:08 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
"Samtalen" mellem Hanskrist og mig om dette emne er slut.
Det har flere årsager, men primært skyldes det, at Hanskrist påstår, at et evangelium er "bestilt" og "konstrueret", og at flere har dette synspunkt, hvilket han ikke har kunnet vise.

Sekundært skyldes det, at Hanskrist igen og igen angriber mig som person i stedet for at holde sig til emnet - "manden i stedet for bolden" - og f.eks. kalder mig "idiot" blinker
Det er en debatkultur - ja - som - set med mine øjne - end ikke kan kaldes "kultur" blinker
Sådant vil jeg ikke spilde min tid på cool

Hvad dit citat angår, synes jeg, det meget godt udtrykker den vanskelige situation de kristne formentlig har oplevet: Ingen Jesus genkomst og et samfund mere eller mindre i nedbrud.
Og at skulle overføre, hvad der er oplevet og siden er gået fra mund til mund, til skriftsprog, dét har ikke været nemt.
Her forstår jeg egentlig godt de ortodoks kristne, der priser en ubrudt linje fra Jesus og frem til nu - direkte fra menneske til menneske smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30995 - 14/11/2020 16:36 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Det er dig der går efter manden (HansKrist) og ikke bolden hver gang vi to drøfter noget og det er ved at gøre mig tosset i hovedet at du nægter at læse mine indlæg og give disse en begavet forstandig respons. Jeg aner ikke engang om du har forstået hvad jeg skriver og oftest kan jeg se du ikke læser hvad jeg skriver ud fra de spørgsmål du stiller mig. STOP DET PJAT



Egentlig passer det mig udmærket Arne for din holdning til mig er så negativt at hvis du ser en fordel i at skifte mening fordi du derigennem bedre kan få skovlen under mig så gør du dette, hvilket den efterfølgende 12 år gammel citat viser såvel som da du på få uger skiftede mening om Matthæus, da din argumentation overfor mig ville være go hvis Matthæus havde levet med Jesus som discipel skrev du det sort på hvidt, da du på internettet fandt ud af at dette ikke havde hold i virkeligheden påstod du overfor mig at det havde du ALDRIG sagt om Matthæus (men heldigvis fandt jeg det indlæg hvor du endda to gange sort på hvidt slog dette fast).

Du har alle dage jagtet mig, og hvorfor har jeg aldrig helt forstået. Men Simon har gjort det samme og da I har samme alder og har læst de samme aviser i over 50 år jeg tror det skyldes at mine ideer strider imod jeres Gud er død kultur radikale opdragelse.


2008 skrev Arne Thomsen:

Citat:
Om Anne så har belæg for at tro på, at fortællingerne i de fire evangelier i Bibelen er øjenvidneberetninger, trods det at de ser ud til først at være nedskrevet ca. 70-100 år efter, at Jesus skal være blevet født - altså formodentlig 40-70 år efter at Jesus skal være blevet korsfæstet (hvilket dog alt sammen, mig bekendt, ikke bekræftes af historiske kilder) - om Anne - og andre - har belæg for alt dét, det ved jeg jo ikke, men foreløbig synes jeg ikke, at øjenvidne-påstanden virker synderlig troværdig - og i øvrigt heller ikke særlig pålidelig - så lang tid efter.




-0-0-0-0-0-


Religion.dk:

Evangelierne kan dog kun tillægges begrænset værdi som kilder til Jesu livshistorie.

Sigtet med evangelierne er ikke historieskrivning, men forkyndelse

-0-0-0-0-0-

Det indbyder alt sammen til at læse evangelierne som skrifter, der er skrevet af skabende teologer.

Mogens Müller er Professor emeritus ved Bibelsk Eksegese på det Teologiske Fakultet i København
.


SKABENDE TEOLOGER



Skabende teologer der dog ikke er mere fritstillet i deres telogiske kreativitet end at det skal være i overensstemmelse med Kirkens teologi om Jesus Kristus.

Er det ikke en konstruktion, teologisk konstruktion? Og igen Arne har du andre ord du synes er bedre så for min skyld ingen alarm, det er tanken der tæller.

Disse evangelier må forstås som være foranlediget på Kirkens initiativ motiveret af frygten for at Kristusbevidstheden skulle gå tabt.

Når noget initeres, sættes igang på Kirkens opfordring, ønske, og der også er teologiske kriterier der skal være opfyldt med inde over til de SKABENDE (KREATIVE) TEOLOGER - er det så meget forkert at kalde det bestilt arbejde? Igen hvis du finder dette ord udtryk misvisende, så må du da gerne komme med et bedre forslag Arne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 52 af 97 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 96 97 >


Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Demonstranter på gaden for at støtte r..
30/04/2024 04:23
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Nyheder fra Religion.dk