annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
3 registrerede somo, ABC, Arne Thomsen 375 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 52 af 63 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34682 - 30/01/2022 20:18 Re: En pind til bålet ... [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5425
Sted: Vanløse
Kære HansKrist (en lille forbedring)

Måske du kan forklare det bedre for dem...

https://krishna.dk/da/faq/

Ifølge Krishna bevægelsen er vi evige sjæle som altid har levet i den åndelige verden. Men så var der nogle som faldt...

http://www.krishna.com/who-are-we-how-did-we-get-here-and-why

For at gøre det hele nemmere at forstå, kan vi sige, at der var 10 sjæle som faldt. Hvad sker der nu med disse 10 faldne sjæle?

Her henholder jeg mig til deres grundlægger...

https://iskcondesiretree.com/profiles/blogs/brahma-loka-vs-vaikuntha-loka-by-romapada-swami

Citat:
But not all of them go back to Godhead. Even Lord Brahma himself doesn’t always go back to Godhead. In the 9th canto Srila Prabhupada says: “Both the Lord and the living entity, being qualitatively spirit soul, have the tendency for peaceful enjoyment, but when the part of the Supreme Personality of Godhead unfortunately wants to enjoy independently, without Krsna, he is put into the material world, where he begins his life as Brahma and is gradually degraded to the status of an ant or a worm in stool.” (SB 9.24.58 ppt) So it appears we have all been Brahmas, but have fallen down.

De 10 faldne sjæle begynder altså som Brahmaer...

http://www.krishna.com/topic-term/brahma

Da der kun er 1 Brahma i et univers, og da vi har 10 faldne sjæle, der alle begynder som Brahmaer, så opstår der 10 universer med 1 Brahma i hvert univers.

Spørgsmålet er nu, hvad disse Brahmaer kan foretage sig, for de har jo brug for faldne sjæle, såfremt de vil skabe planter, dyr og mennesker. Men der er ikke andre faldne sjæle til deres forehavende, så hvad kan de skabe? Intet!

Vi er nu nået frem til Lalitanatha dasa svar til mig...

Citat:
Overså du min email nr. 2? Jeg skrev kort: " ... hvis der er mangel på sjæle til at udfylde roller i et univers, kan Krishna Selv udfylde dem." Så selv om der kun skulle være én sjæl til at være Brahma og ikke andre, er Krishna der Selv til at være alt det andet og alle de andre. Så der er ikke noget problem.

Ifølge ham er der ikke noget problem, for Krishna kan bare være alt det andet og alle de andre. Og det er faktisk det Krishna skal være, for de 10 faldne sjæle er hver især blevet tildelt deres eget univers, hvor de er Brahma.

Men giver det mening for Brahma? At Krishna spiller alle andre roller i et univers? Vil det i øvrigt ikke gøre alle os andre til Krishna i dårlig forklædning? Kan vi gennemskue tingene?

Som jeg ser det må de droppe den tanke (at alle begynder som Brahmaer) og finde på noget andet at sige heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34687 - 31/01/2022 11:01 Re: En pind til bålet ... [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5425
Sted: Vanløse
Kære HansKrist (en lille forbedring mere)

Måske du kan forklare det bedre for dem...

https://krishna.dk/da/faq/

Ifølge Krishna bevægelsen er vi evige sjæle som altid har levet i den åndelige verden. Men så var der nogle som faldt...

http://www.krishna.com/who-are-we-how-did-we-get-here-and-why

For at gøre det hele nemmere at forstå, kan vi sige, at der var 10 sjæle som faldt. Hvad sker der nu med disse 10 faldne sjæle?

Her henholder jeg mig til deres grundlægger...

https://iskcondesiretree.com/profiles/blogs/brahma-loka-vs-vaikuntha-loka-by-romapada-swami

Citat:
But not all of them go back to Godhead. Even Lord Brahma himself doesn’t always go back to Godhead. In the 9th canto Srila Prabhupada says: “Both the Lord and the living entity, being qualitatively spirit soul, have the tendency for peaceful enjoyment, but when the part of the Supreme Personality of Godhead unfortunately wants to enjoy independently, without Krsna, he is put into the material world, where he begins his life as Brahma and is gradually degraded to the status of an ant or a worm in stool.” (SB 9.24.58 ppt) So it appears we have all been Brahmas, but have fallen down.

De 10 faldne sjæle begynder altså som Brahmaer...

http://www.krishna.com/topic-term/brahma

Da der kun er 1 Brahma i et univers, og da vi har 10 faldne sjæle, der alle begynder som Brahmaer, så opstår der 10 universer med 1 Brahma i hvert univers.

Spørgsmålet er nu, hvad disse Brahmaer kan foretage sig, for de har jo brug for faldne sjæle, såfremt de vil skabe planter, dyr og mennesker. Men der er ikke andre faldne sjæle til deres forehavende, så hvad kan de skabe? Intet!

Vi er nu nået frem til Lalitanatha dasa svar til mig...

Citat:
Overså du min email nr. 2? Jeg skrev kort: " ... hvis der er mangel på sjæle til at udfylde roller i et univers, kan Krishna Selv udfylde dem." Så selv om der kun skulle være én sjæl til at være Brahma og ikke andre, er Krishna der Selv til at være alt det andet og alle de andre. Så der er ikke noget problem.

Ifølge ham er der ikke noget problem, for Krishna kan bare være alt det andet og alle de andre. Og det er faktisk det Krishna skal være, for de 10 faldne sjæle er hver især blevet tildelt deres eget univers, hvor de er Brahma.

Men giver det mening for Brahma? At Krishna spiller alle andre roller i et univers? Vil det i øvrigt ikke gøre alle os andre til Krishna i dårlig forklædning? Har vi forstået tingene?

Som jeg ser det må de droppe den tanke (at alle begynder som Brahmaer) og finde på noget andet at sige heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34690 - 31/01/2022 19:46 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg skrev til dig #34661 - 29/01/2022 19:56 i denne tråd:
Citat:
Dét, jeg umiddelbart tænker, når jeg læser det citerede, er, at der jo tydeligvis er mennesker som Berdyaev og dig, der oplever "katastrofale åbenbaringer", der minder om, hvad der berettes at være sket for Paulus "på vejen til Damaskus", hvor han bl.a. ifølge beretningen var blind i flere dage derefter.

Så er det spørgsmålet melder sig for mig. Det er sket for jer, men ikke for andre.
Hvad gør forskellen?
Hertil svarede du #34666 - 30/01/2022 12:43:
Citat:
Arne
jeg skal nok komme tilbage til det her dit indlæg.
Foreløbig siden da har du skrevet om andet, og ikke svaret mig, og jo mere jeg tænker over det, jo mere peger det - for mig - på, at der nok ikke er noget svar.

Måske tager jeg fejl, men når jeg tænker på mine oplevelse af det guddommelige - som sker meget stilfærdigt og i dyb indre ro - så kan jeg ikke lade være at tro, at sådanne meget stilfærdige oplevelse må være tilgængelig for enhver, der har ro i sindet, og som opfatter os mennesker på lige fod med alt andet levende - og vel også alt andet værende - i miraklet kosmos.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34691 - 01/02/2022 04:14 Re: En pind til bålet ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
her 4 eksempler på at det ikke kun er hos Paulus og Berdyaev og HansKrist og Paul Tillich vi finder: creative ecstasy shatters the whole of man's being (indre katastrofe = shatters the whole of man's being) (se det med rød skrift):

Indre Katastrofe: DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT:

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order. Nicolai Berdyaev


Om den PAULINSKE ECSTATIC DIVINE SPIRIT CHRISTHOLOGY - den paulinske EKSTATISKE form for SPIRITUALITET -

om den SPIRITUALITET vi finder hos Paulus - om den må vi sige sammen med Joe Loizzo (og Thomas og Arne Thomsen og folk flest):

1):

"Here, we’ve entered a realm that seems utterly removed from the ascetic calm we think of as essential to meditation , Buddhist or not" (A)*


(A)*:

Citat:
Joe Loizzo. Ecstatic Altruism: The Secret Contemplative Art and Science of Tibet:

This brings us to the last and most essential feature of Tantric Buddhism: its reliance on euphoric and ecstatic states to help deepen and speed the work of meditative self-analysis and self-transformation. Here, we’ve entered a realm that seems utterly removed from the ascetic calm we think of as essential to meditation, Buddhist or not, a realm more akin to the otherworldly states of mystics like Saint Theresa of Avila or Saint John of the Cross. Yet the Tibetan take on these states is neither mystifying nor saintly but quite scientific and down-to-earth.

Akin to normal alterations of consciousness like dreamless sleep, orgasm or near-death states, meditation-induced flow states and natural highs can be harnessed to deepen and speed emotional healing and profound transformation. By disarming our minds and nervous systems and priming them for plasticity and learning, such states can empower us to break free of traumatic memories and stress reactions so we can fully realize radical open-mindedness and embody caring responsiveness. Once we’ve mastered this deep, transformational art, we’re free to awaken our native genius for ecstatic openness and to fuel it with our natural spirits of euphoric altruism, gradually forging them into the inspired mind and nervous system of a master altruist.

While the exotic Buddhism of Tibet sees mindfulness and lovingkindness as the foundation of any contemplative life, it also preserves meditative power-tools expressly designed for contemplative life in a stress-driven world. Among these, the role-modeling arts and blissful neuroscience of the Tantras offer what may be the quickest, most effective way to bring contemplative clarity and pure passion to our demanding lifestyle. Given the right guidance and step-by-step system of practice, the ecstatic Buddhism of Tibet offers us an exceptional path of altruistic vision and inspired leadership that may well help us shift the balance of global consciousness toward lasting peace and sustainable happiness before its too late. Citat slut



2):

Jeg vil gerne selvbiografisk tilstå at fordi jeg afviger så meget fra vor tids New Age mindfulness meditation's ascetic calm "spiritualitet": the ascetic calm we think of as essential to meditation - er jeg blevet nærmest smidt ud af (eller kommet i konflikt med) samtlige progressive spirituelle vækst samfund i Danmark og eneste sted jeg har følt mig hjemme er i OSHO bevægelsen (Bhagwan Shree Rajneesh).


3):


det er en kendt sag bevidnet gennem litteratur at millioner af mennesker gennem to tusinder år har haft OMVENDELSES erfaringer som en indre katastrofe - William James "Religiøse Erfaringer" gennemgår dette.


-0-0-0-0-0-

4):

Den Paulinske i Kristus Spiritualitet er ENTREPRENANT KREATIVITET:

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world

Hele den vestlige sekulære kultur bygger på den form for paulinsk enterepreant karismatisk kreativitet spiritualitet vi har fra Paulus, måske det ses tydeligst hos de mest kreative kunstnere (især kreative musikere) og selvstændige erhvervsdrivende og originale videnskabsfolk og absolut verdenselite sportsfolk.



The coming Christ will never appear to him who by his own free effort has not revealed within himself the other, the creative image of man (Thus is revealed man's spontaneity and autonomy in creativeness, man's free activity on the way to the Coming Christ. Only the courage of free creativeness will bring man to the Coming Christ, prepare man for a vision of another image af the Absolut Man. And if great obedience is needed for redemption for creativeness there is needed great courage. ..

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent.

The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA



Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. MCA

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.

DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev

-0-0-0-0-

"Here, we’ve entered a realm that seems utterly removed from the ascetic calm

we think of as essential to meditation
, Buddhist or not"


de fleste mennesker forbinder spiritualitet med: the ascetic calm we think of as essential to meditation

Det være sig Tikka, Thomas og Arne


Men den paulinske form for spiritualitet jeg præsenterer jer for og som Arne ikke forstår den er lige så udbredt, men den findes som sagt mest i den sekulære kultur:
den vestlige sekulære kultur bygger på den form for paulinsk enterepreant karismatisk kreativitet spiritualitet vi har fra Paulus, måske det ses tydeligst hos de mest kreative kunstnere (især kreative musikere) og selvstændige erhvervsdrivende og originale videnskabsfolk og absolut verdenselite sportsfolk.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34692 - 01/02/2022 05:59 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Thomas:

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.

Fra Aldous Huxley's Den Evige Filosofi.

Og lad mig nu se, om jeg har forstået jer korrekt ...

Tikka, når man dertil ved at læse i Bibelen og acceptere det faktum, at sneglen vandrer derudaf med sit hus på sin ryg - alt imens blomsterne har fået øje på hinanden?

Arne, når man dertil ved at undre sig over, at verden eksisterer?

Og hvad med dig, Jan? Skal man se en video af to mænd, der danser på en gade? Du lægger ofte den video op.

Hvordan opfylder man de betingelser, som Huxley nævner?



the ascetic calm we think of as essential to meditation


Det er her new age - mindfulness meditation buddhismen og new age NU'ets spiritualitet befinder sig, det er her vi finder Thomas, Arne og Tikka (i gamle dage, var der også Michael jmp, Kræn-p, Rønnow, Serotonin, Esther, Harly med flere).

the ascetic calm we think of as essential to meditation

I, Thomas, Arne og Tikka og new age, I forstår kun "SPIRITUALITET" (om det overhovedet kan kaldes spiritualitet (personligt tvivler jeg)) på den måde, som asketisk og som noget der kræver sindsro og ingen affekter, passion og emotionalitet og stræben - motivation. Eneste stræben er at disse størrelser såvel som al entreprenant kreativitet skal ophøre. Derfor det betegnes asketisk og derfor det sættes i forbindelse østens spiritualitet.

Det er negativt eller destruktivt og fører konstant en ondskabsfuld kamp mod mennesket og egoet - vores ego'self akse struktur, forstand og dygtighed - men ikke mindst vores entreprenante kreativitet - og alle dyder misforstås kun at have gøre med ASKESE og SELVUDSLETTENDE EGOLØS YDMYGHED.

En anderledes forståelse det religiøse spirituelle åndelige finder I hos HansKrist og jeg henviser til mit forrige indlæg lige før det her, gå tilbage og læs studer lidt i det indlæg og I får et chok, som Arne har fået det og aldrig er kommet sig over igen.

Det er så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes hvad HANSKRIST præsenterer jer for (og ingen har bedre påpeget hvor anderledes det er end Arne) end hvad alle I præsenterer og forstår ved det religiøse spirituelle åndelige.

Det er fuldstændig anderledes og originalt syn og præsentation på det religiøse spirituelle åndelige - selv om der findes spor af dette der har sit udspring i Paulus overalt igennem de sidste 2000 år udenfor de institutionelle kristne kirker retninger.

Albert Schweitzer skrev at når Paul's den constructive doctrine of the new Creation in Christ blev forstået da ville der ske endnu større ting end der gjorde under reformationen hvor det var Paulus's retfærdiggørelse af TRO blev forstået.


Og Paul Tillich, Systematic Theology (det 20 århundredes vigtigste religionsfilosofiske teologiske værk uden sammenligning) om det værk sagde Tillich netop:


"the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ"

Tillich sagde endvidere om værket:

I must confess that the present system is essentially, but indirectly, influenced by the SPIRIT-movements, both through their impact on Western culture in general (including theologians as Schleiermacher) and through their criticism of the established forms of religious life and thought.

Disse store ting der ville ske ifølge Albert Schweitzer når "Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ" blev forstået begyndte især med Nicolai Berdyaev og Paul Tillich - og det videreføres sublimt af HansKrist.


Jeg har simpelthen været for stor en mundfuld for jer alle sammen - så ORIGINALT tænker jeg om de her religiøse spirituelle åndelige forhold at ingen af jer rigtig kan forstå og følge mig.


Det er så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes, så anderledes

SÅ ANDERLEDES


Det er noget NYT og ORIGINALT som det bliver præsenteret og som det på helt enestående vis bliver kontekstet tværvidenskabeligt.


Ikke så mærkeligt I kommer i forlegenhed og I undgår at svare mig, fordi det simpelthen er SÅ ORIGINALT FULDSTÆNDIG NYT og en hel og aldeles anderledes måde at tale om det religiøse spirituelle åndelige - derfor I er i så stor forlegenhed da det bryder med jeres vanetænkning og vanlige religiøse spirituelle åndelige praksis.


En slagsords agtig karakteristik:

Ekstatisk stor begejstring og glæde (som hos faderen selv til denne SPIRITUALITET nemlig Paulus)

Det er entreprenant kreativitet og stor virkelyst og fyldt med stor mod på livet - altså DOPAMINSK FORHJERNE SPIRITUALITET (her KRISTUS adskiller sig fra Buddha).

Det er især fyldt med musik og sang (igen som Paulus opmuntrede os til).

Det er fyldt med SKABENDE FRIHED og SPONTANITET - HUMOR og HØJT HUMØR.

Det er fyldt med SYNER BILLEDER og MOTIVER - MOTIVATIONER altså ARKETYPER - som Guds Ånd os det giver - 1 Kor 2. Hvilket vil sige det er fyldt med KALD - mennesket der bliver KALDET af GUD - til ikke at synde men at huske at gennemføre sin individuation og personligheds udvikling - selvaktualisering - at tage imod GUD HELLIGÅNDS GAVERNE.

Det er fyldt med LYS SYN ØJNE - front og fremtid (fyldt med at SE FREMAD) og derfor FORHJERNE og ANSIGT.

The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.

Det er Paul's IKON "i Kristus" SPIRITUALITET vi ser her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 52 af 63 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 22:58
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk