annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 63 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30308 - 09/07/2020 21:37 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Kommer i tanker om Århus-teologen K.E.Løgstrup og hans historie om barnet, der en vinterdag var ved at drukne i en mergelgrav - husker ikke længere, hvor jeg så den - og hvor det korte af det lange er, at en mand, der kom forbi, risikerede sit eget liv, og reddede barnet.
På spørgsmålet om, hvorfor han gjorde det, var svaret ganske enkelt: Fordi barnet var ved at drukne!
Altså ikke noget med prædikener om næstekærlighed, nej, fordi sådan er vi mennesker - så vidt vi formår det - vi har det i os! smiler
Men vi kan jo komme galt afsted - og miste det trist

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30309 - 10/07/2020 11:44 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det er ikke alle som mener at vi belønnes med et liv efter døden. Som sådan taler Krishna bevægelsen om at vi altid har eksisteret og at vi altid vil eksistere.

Citat:
Religion betyder vistnok noget i retning af noget åndeligt, som man "binder sig til". Og belønningen er jo, at man får et liv efter døden, og - med undtagelse af buddhismen - at man har en åndelig kærlig, retfærdig og almægtig faderskikkelse, kaldet: Gud.
Det kunne godt ligne nogle ret så primitive ønskedrømme, synes jeg.

Hvorfor tænker du at der er tale om primitive ønskedrømme?

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (10/07/2020 11:47)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30310 - 10/07/2020 14:58 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvorfor tænker du at der er tale om primitive ønskedrømme?
Mit svar:
Vi har med vore menneskehjerner og vores teknik fundet ud af, at vi er en nærmest forsvindende lille del af et umådelig stort univers - der er muligvis flere - men vi opfatter alligevel os selv som verdens centrum - lidt som fynboen, der ville ha´en globus over Fyn blinker

Vi tror ikke, at planter har et liv efter døden, men når det drejer sig om os mennesker, så er der ingen, der siger, at døden er det absolutte slut på eksistens - ateister måske undtaget.

Døden som den absolutte udslettelse flygter vi fra - uanset at det biologisk set - er det mest sandsynlige.
Hvis vi i stedet så det i øjnene ville livet være meget større og mere intenst - hvert eneste lille øjeblik, vi har.
Men vi foretrækker at dysse os selv ned i ønskedrømme om evigt liv.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart


Redigeret af Arne Thomsen (10/07/2020 14:59)
Top Svar Citer
#30311 - 10/07/2020 17:14 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Du skriver:
Citat:
Hvorfor tænker du at der er tale om primitive ønskedrømme?
Mit svar:
Vi har med vore menneskehjerner og vores teknik fundet ud af, at vi er en nærmest forsvindende lille del af et umådelig stort univers - der er muligvis flere - men vi opfatter alligevel os selv som verdens centrum - lidt som fynboen, der ville ha´en globus over Fyn blinker

Jeg kan ikke se noget galt i at vi opfatter os selv som værende anderledes ler

Citat:
Vi tror ikke, at planter har et liv efter døden, men når det drejer sig om os mennesker, så er der ingen, der siger, at døden er det absolutte slut på eksistens - ateister måske undtaget.

Har du talt med Krishna bevægelsen om planterne blinker

Citat:
Døden som den absolutte udslettelse flygter vi fra - uanset at det biologisk set - er det mest sandsynlige.

Biologisk set er der ingen tvivl om at vi - vore legemer - ender som ormeføde, så...

Citat:
Hvis vi i stedet så det i øjnene ville livet være meget større og mere intenst - hvert eneste lille øjeblik, vi har.
Men vi foretrækker at dysse os selv ned i ønskedrømme om evigt liv.

Fornemmer du ikke at der er mere til livet end bare materie?

Noget helt andet...

Hvad tænker du om Gerths projekt? Har foreslået at han gentænker det og kontakter præsterne og taler med dem om at oprette en café. Sålænge han ikke beder dem om at få lov til at prædike i kirken om søndagen, så kan jeg ikke se, at de ikke skulle kunne hjælpe ham med tingene?

Skulle de af en eller anden mærkelig grund ikke ville hjælpe ham, så er der jo altid fonde man kan søge, men i begge tilfælde - præster eller fonde - så skal projektet nok beskrives på en anden måde?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30313 - 10/07/2020 23:36 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Det undrer mig, at du skriver til mig:
Citat:
Fornemmer du ikke at der er mere til livet end bare materie?
For jeg er da ikke materialist - tværtimod - jeg lever i den dybeste taknemmelighed over verdens - og egen - væren og i absolut ydmyghed overfor, hvad der ligger bag, som jeg ikke kender - og fornemmer at jeg heller ikke skal "snage" i.

Dét, jeg peger på, er blot, at jeg anser det for naivt at bilde sig ind, at noget af os - vores sjæl - eller hvad du nu vil kalde det - lever videre efter vores død.
Dét - tror jeg - virker også på den måde, at det gør tilværelsen til en "sovepude", hvor vi glemmer at hvert øjeblik er kostbart.
Der er jo kun en begrænset mængde af dem - øjeblikkene - så de skal helst ikke gå til spilde.

Om dét, der så er bag - og i - verdens væren - som Gerth kalder Helligånden, og som andre kalder Gud eller Nirvana - ved jeg intet - og jeg tror heller ikke, det er meningen, at jeg skal vide det blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 63 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk