annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 407 gæster og 187 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 49 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2995 - 16/08/2008 20:55 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Du starter med noget vrøvl, Hanskrist, og du slutter med noget vrøvl. Lad os så se, om der er noget fornuftigt ind imellem.

Vi ateister har hele tiden været klare over, at guderne kun eksisterede mellem ørerne på jer troende. Det, som neurovidenskaben er ved at lokalisere, er det præcise sted, hvor jeres guder og jeres religiøse tro befinder sig mellem ørerne.

Du tager også fejl, hvis du tror, at det er en (Guds) ånd, der undersøger hjernen. Det er neurologer, som med avancerede instrumenter undersøger de processer, der skaber selvsuggestionen om guders og ånders eksistens.

Freud var banebrydende og modig, men han ville dumpe i en test om videnskabelig redelighed i dag. Hjerneforskningen og molekulærbiologien har forlængst afsløret, at hans model af sindets processer er langt fra virkeligheden, og har blokeret psykologien fra at benytte en videnskabelig metodik i et århundrede. Det er heldigvis ved at skifte nu.

Men der var altså ikke noget fornuftigt mellem dit indledende og afsluttende vrøvl.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#2996 - 16/08/2008 21:09 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

"Retskrivningsordbogen §64 stk. 2."

Sandelig en hjælpsomhed, der er en formand værdig smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#2997 - 16/08/2008 21:14 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Dette er en debat. Ikke et VUC kursus i ortografi.

Top Svar Citer
#2999 - 16/08/2008 22:09 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Siden formanden ikke vil hjælpe mig - og da jeg ikke umiddelbart har adgang til Retskrivningsordbogens § 64, stk 2 - spørger jeg, om der er debattører, som kender denne paragraf, og som vil oplyse indholdet?

M.v.h. Arne
Top Svar Citer
#3001 - 16/08/2008 23:05 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Ole Bjørn, her får du lige endnu mere vrøvl fra ende til aanden.

Du skriver:

Du tager også fejl, hvis du tror, at det er en (Guds) ånd, der undersøger hjernen. Det er neurologer, som med avancerede instrumenter undersøger de processer, der skaber selvsuggestionen om guders og ånders eksistens. Citat slut.


Jeg har fokus på hvad disse neurologer har mellem ørerne.

Kan du fortælle mig det?

Jeg kaldte det ånd (Guds ånd), du må for min skyld gerne kalde det noget andet, men kom dog med et bud min ven.

Nogle kalder disse neurologer for tilhørende Homo Sapiens.



Jeg synes disse neurologer er interessante, fordi de er åndsbegavede mennesker, fornuftsbegavede og intelligente væsner. Det er jo ikke bare neurologer der pludselig er opstået ud af den blå luft.


Hvad er det disse neurologer har mellem ørerne, som gør at de kan udforske den fysiske hjerne?

Det er vel ikke kun den fysiske hjerne de har mellem ørerne? Den fysiske hjerne (neurologens fysiske hjerne) kan vel ikke undersøge fysiske hjerner? Der mangler lige som noget der er kommet til, nemlig ånden, der indrømmet godt nok er afhængig af hjernen, men som på en mindst lige så tvingende måde er afhængig af kulturen.

Berøvet sin kultur ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne.


Disse neurologer har en ånd (begavelse), bevidsthed, der er okkuperet af vores samfund og kultur (nogle helt specielle diskurser relevante for netop deres forskningsområde). Altså, kulturen er en del af hjernen og hjernen er en del af kulturen. Disse neurologer er besatte af bestemte ideer og tanker, hypoteser og problemstillinger.

Vi står vel overfor følgende problemstilling:

Hvad er en ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den? Og hvad er en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den?

Det kan godt være at den ånd ikke er et spøgelse som Hanskrist, men materien kan ikke vende sig imod materien og udforske sig selv, det skyldes ånden, fornuften eller hvad vi nu kalder det vi er begavet med og som gør at vi kalder os selv for Homo Sapiens.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 49 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk