annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 30 < 1 2 3 4 5 6 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29428 - 22/03/2020 00:02 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
I mit link ovenfor til hesykasmen er der yderligere et link til apofatisk bøn.
Jeg ser, at det ikke længere virker, så her er et, der virker.
Jeg må dog sige, at det, der her står, kan jeg ikke leve op til.
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29429 - 22/03/2020 01:06 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Når du laver en tråd om "Klima- og Corona-krise" - så er det jo ganske aktuelt, selv om klima problematikken er gammel, men ofte er det jo sådan med mennesket - i vores del af verden - at det tror, at kunne finde en udvej så livet kan fortsætte som hidtil med goderne - også i forhold til corona krisen hvor forskerne søger at finde en vaccine, så vi kan leve videre som før, og medicin industrien tjene mange penge.

Når det er sagt, er corona krisen jo ganske gavnlig for klimaet, og hvis dødstallet fortsætter reducerer det jo antallet på klodens befolkning - som jeg forstår - du måske mener burde minimeres så der ikke drives rovdrift på resurserne -

men - som bekendt for de fleste er det de få af verdens befolkning, der lever på andres bekostning og forbruger mere end godt er, alt imens mange lider. Så løsningen er nok snarere, at de lande som har i overflod sætter deres forbrug ned, så de, som ingenting har kan få.
Ellers mener jeg ikke de 2 kriser har så meget med hinanden at gøre.
Dog kan jeg i forhold til corona krisen udlede, at det er fantastisk, hvad politikkerne hurtigt kan gennemføre i fællesskab, og ligeledes forbavsende de store pengebeløb der pludseligt er til rådighed, når der ellers er kamp om magten - og sparekniven bruges flittigt, men desværre er det ofte sådan, at når faren er ovre, skal det tabte indhentes. Derfor er din konklusion: Ro - Harmoni - Lykke
- og det hindrer jo ikke fest og glæde

på dit spørgsmål: Så hvad gør vi? … da helt hen i vejret efter min mening.
I øvrigt uddyber du ikke hvilken fest og glæde du taler om, ej heller hvad du forstår ved:"Ro - Harmoni – Lykke" - andet end at det kommer "ovenfra" og påvirker dit indre.

Det er jo for så vidt godt nok, at du kan finde indre: "Ro - Harmoni - Lykke" men det ændre jo ikke "tingenes tilstand", selv om jeg er med på, man skal starte med sig selv, hvis man vil ændre verden, som jo i samme åndedrag er utopisk at forestille sig som en realitet fordi, mennesket har forskellige værdier af, hvad der er godt og ondt, og indre kampe hvad enten man er kristen eller gudløs da samvittigheden mm eller mangel på samme former mennesket.

Fælles regler som vi ser pt i Danmark, om hvordan vi skal forholde os rykker, og det er jeg overbevist om også er nødvendigt, hvis man skal ændre på klimakrisen - hvis man kan, for det med klimakrise og pademi mm er for nogle tegn på, vi lever i de sidste tider, og for dem er det tegn på at gud snart griber ind.

Mennesket er sin egen værste fjende, og er det skabt i guds billede, som vi læser om i bibelen, må konklusionen vel være, at gud selv ville ødelægge jorden, men - det harmonerer ikke med, at samme gud omtales som kærlighed -
… og det med kærligheden, er jo også ifølge bibelen altafgørende for mennesket, da vi skal elske gud og næsten som os selv, fordi han elskede os først … så det handler om taknemmelighed og værdsættelse …

" … vist er det, at gudsfrygt sammen med nøjsomhed bærer lønnen i sig selv; for tomhændet kom vi til verden, og tomhændet skal vi gå ud af den; har vi føde og klæder, skal vi lade os nøje med det. Men de, der vil være rige, falder i fristelse og baghold og henfalder til utallige tåbelige og skadelige tilbøjeligheder, som styrter mennesker i undergang og fortabelse. For kærlighed til penge er roden til alt ondt; drevet af den er nogle blevet ført bort fra troen og har voldt sig selv mange smerter.
1. Timotheus 6:6-10

Og dette er vel gældende hvad enten man er troende eller gudløs

Top Svar Citer
#29430 - 22/03/2020 03:04 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Bertrand Russell's moral message to the future:

"Love is wise, hatred is foolish. In this world, which is getting more and more closely interconnected, we have to learn to tolerate each other, we have to learn to put up with the fact that some people say things that we don’t like. We can only live together in that way—and if we are to live together and not die together—we must learn a kind of charity and a kind of tolerance, which is absolutely vital to the continuation of human life on this planet."

— Bertrand Russell, 1959 interview with BBC
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29431 - 22/03/2020 09:22 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kærlighed til medmennesket som man ikke er enig med, betyder ikke man skal elske hans gerning/adfærd - og selv pacifister kan eksempelvis støtte væbnet kamp mod de onde.
Top Svar Citer
#29432 - 22/03/2020 17:10 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du har da ret i at de to kriser: klima- og corona- ikke har så meget med hinanden at gøre - og dog: Begge er vel forårsaget af, at vi mennesker opfører os uhensigtsmæssigt.
Klimakrise fordi vi mennesker bruger løs af ressourcer og lader vort affald hobe sig op.
Og coronakrise fordi vi mennesker bor sådan på kloden, at vi "frister naturens virale kreativitet": Alt for mange og sammenklumpet i storbyer - en klar invitation til al slags smitte - især luftbåren smitte, som vor hygiejne-adfærd ikke magter kunne vi være lidt mere immunologisk vakse - vacciner - ville den nuværende hygiejne straks magte det meget bedre.

Og når jeg peger på indre ro og harmoni - som modvægt mod annoncedrevet hektisk forbrug - er det fordi de hidtidige adfærdsregler - religiøse og juridiske - tydeligvis ikke efterleves, og fordi jeg tror på, at vi mennesker alle har det gode i os, men at det forstyrres af ydre profitorienteret pres (bl.a. annoncer) samt af indre konflikter i os, som vi ikke tager os af.
Det tror jeg, vi bør gøre, og her er det første skridt vel at tage en dyb indånding, slappe af - og begynde at fornemme sit eget sind.
Så begynder vejen vel at åbne sig henimod dén indre harmoni, der gør det muligt at agere på en god måde - her i verden med eller uden religion, psykologi - og hvad der ellers findes blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 30 < 1 2 3 4 5 6 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk