annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 30 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29433 - 22/03/2020 17:29 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Ja, dén kærlighed, som Bertrand Russell så smukt udtrykker, og som du citerer, har vi brug for - og jeg tror også, vi har den tommelop

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29434 - 23/03/2020 00:19 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

”alle har det gode i os” … det gode - hvad er det, og hvor kommer det fra?


Dejligt du kæmper mod eget unødvendigt begær - begær der holder efterspørgselen/overforbruget i gang.
Det er selvfølgeligt en start at sige fra, og føle - man har det godt med det, alt imens andre fortsætter med en livsstil i overhalingsbanen, men at tro det rykker – ændre ”tingenes tilstand” er utopi selv om man siger mange bække små …

Så længe ”det gode” ikke er ens for alle - vil der være forskellige livssyn/drømme og håb og derfor er det ikke nemt eksempelvis at gøre noget ved klimakrisen … og - der er jo dem, som ikke anerkender der er en krise - og andre som kalder folk, der tror det: Klimatosser
Ang corona krisen ”møder” jeg stadig folk, der mener, det hele er lidt hysterisk.


Indre harmoni er godt, men hvad kan den bruges til andet end en god samvittighed og ikke at gå i panik. Uanset hvad - fjerner indre ro ikke klima eller corona krisen.


De fleste er sig selv nærmest, også selv om det enkelte menneske kan sige fra langt hen af vejen til unødvendigt forbrug … men menneskets begær er stærkt og mange handler tåbeligt.
Tilmed er det de færreste der vil ofre sig og eller give sit liv for medmennesket eller ”sagen” - selv om de dedikerede findes.

Ang at fornemme eget sind, er der jo god mulighed nu, hvor alt er lukket ned, men folk får pip af roen og isolation - og krisecenter melder om flere henvendelser.
Mange kender ikke sig selv grundet det store underholdningsforbrug samt stress og jag, og nuværende situation frustrer mange -
Hvad med bagefter. Skal vi så igennem en økonomisk krise.
Top Svar Citer
#29436 - 23/03/2020 13:34 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Stort set må jeg give dig ret i alt, hvad du skriver, men jeg vil dog ang.:
Citat:
”alle har det gode i os” … det gode - hvad er det, og hvor kommer det fra?
svare, at det er min tro, at vi alle er født gode - og dermed mener jeg medmenneskelige og uden lyst til at skade naturen.

Men desværre kommer vi let på vildspor - endda uden at opdage det.
Jeg tror det skyldes uvidenhed om konsekvenserne af vores opførsel - men også uvidenhed om indre konflikter i vores sind, konflikter der styrer os, uden at vi er bevidste om det.

Vi er nået ret langt i vores viden om naturen, men det er mit indtryk, at vi ikke er nået ret langt med at følge opfordringen: Kend dig selv!
I stedet har vi dyrket diverse religioner og deres dogmatiske visioner om det spirituelle univers, der - istedet for at se på, hvad vi mennesker indeholder - udsteder moralske leveregler, men ikke hjælper os i at følge dem - kun straf og belønning.
Det er dét, jeg tror, er for primitivt.
Med større selv-indsigt, tror jeg, vi ville kunne leve bedre.

Og når du skriver:
Citat:
Indre harmoni er godt, men hvad kan den bruges til andet end en god samvittighed og ikke at gå i panik. Uanset hvad - fjerner indre ro ikke klima eller corona krisen.
så er min replik:
Indre harmoni er forudsætningen for at finde de rette beslutninger.

Men hvad der for os alle netop nu er det rette, må jeg jo som åbenbart alle erkende, at jeg ikke ved:
Skal vi fremover 1. permanent acceptere minimalt menneskeligt samkvem for at undgå den ene pandemi efter den anden - eller 2. skal vi lade pandemi efter pandemi smitte os, give os sygdom og efterfølgende immunitet - plus en del døde.
Eller 3. kan vi blive vakse nok til lynhurtigt at udvikle vacciner, der hindrer smittens udbredelse?
Er der en fjerde vej?

Hvad klimakrisen angår, ved vi jo stort set, hvad vi skal gøre. Den eneste krise her er jo en beslutningskrise. Hvorfor tøver vi?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29441 - 25/03/2020 01:32 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Stort set må jeg give dig ret i alt, hvad du skriver, men jeg vil dog ang.:"
Citat:
”alle har det gode i os” … det gode - hvad er det, og hvor kommer det fra?
svare, at det er min tro, at vi alle er født gode - og dermed mener jeg medmenneskelige og uden lyst til at skade naturen.

SVAR: - Mennesket er et socialt væsen, der fødes egoistisk, en nyttig egenskab for overlevelse.

Fordi mennesket er et socialt væsen, er der fælles regler der hvor man har sit liv i fællesskab med andre. Ud over det giver en tilhørsforhold sørger man også derved i opdragelsen af børnene, at de ikke angriber gruppen. De lærer så at sige fra barns ben, hvordan ”vi” ønsker de skal se verden. De vilkår skal de lære at begå sig i, og nogle steder er rammen større end andre steder.

Det onde er det at gøre noget forkert. Dette lærer vi om i vores opvækst – eller beslutter selv senere hvad er, men - uanset hvorfra vi har vores ideer, om hvad der er ondt, fødes vi hverken som onde eller gode, men vi kan rummer og praktisere begge muligheder.



*

Vi er nået ret langt i vores viden om naturen, men det er mit indtryk, at vi ikke er nået ret langt med at følge opfordringen: Kend dig selv!

- Opfordringen???

*

Og når du skriver:
Citat:
Indre harmoni er godt, men hvad kan den bruges til andet end en god samvittighed og ikke at gå i panik. Uanset hvad - fjerner indre ro ikke klima eller corona krisen.
så er min replik:
Indre harmoni er forudsætningen for at finde de rette beslutninger.

- Verdens ledere skulle da gerne samstemmigt træffe beslutninger på baggrund af viden og kunnen og sætte det i værk i forhold til den globale klimakrise, så vi andre kan rette ind – og der kan du godt glemme alt om indre harmoni … Det er lige som trafikregler. De er ens for alle og skal følges, så det hele glider, som det skal.

Men hvad der for os alle netop nu er det rette, må jeg jo som åbenbart alle erkende, at jeg ikke ved:
Skal vi fremover 1. permanent acceptere minimalt menneskeligt samkvem for at undgå den ene pandemi efter den anden - eller 2. skal vi lade pandemi efter pandemi smitte os, give os sygdom og efterfølgende immunitet - plus en del døde.
Eller 3. kan vi blive vakse nok til lynhurtigt at udvikle vacciner, der hindrer smittens udbredelse?
Er der en fjerde vej?

- Da mennesket dør må man acceptere sydom. Det er jo menneskets lod … og da mennesket gerne vil leve længe vil sygdomsbekæmpelse fortsætte.

Hvad klimakrisen angår, ved vi jo stort set, hvad vi skal gøre. Den eneste krise her er jo en beslutningskrise. Hvorfor tøver vi?

- Det er jo lidt sjovt du spørger: Hvorfor tøver vi? - du som selv vil bestemme! … Hvad du jo ikke er ene om.
Verdens ledere skal omlægge den måde menneskene lever på – og det kan de ikke blive enige om - der er alt for mange interesser i spild - men lige nu får vi alle en pause. Når den er forbi, fortsætter det sandsynligvis som hidtil.


Top Svar Citer
#29442 - 25/03/2020 19:09 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Mennesket er et socialt væsen, der fødes egoistisk, en nyttig egenskab for overlevelse.
Og det har du nok ret i - men vist ikke helt.
Jeg mindes K.E.Løgstrups ord om manden, der en vinterdag kom forbi en mergelgrav og så et barn, der var ved at drukne. Med fare for sit eget liv sprang han ud og reddede barnet spontane eller suveræne livsytringer.
Var det buddet om næstekærlighed? - blev han spurgt, og svaret var: Nej, det var fordi barnet var ved at drukne.
Altså en egenskab, vi mere eller mindre har i os, som ikke er egoistisk.

Du efterlyser kilden til opfordringen: Kend dig selv!
Den er her.

Hvis der er indre harmoni i de fleste af os mennesker, vil verdens ledere rette ind derefter - i første omgang, hvor der er demokrati - og med tiden også i andre styreformer.

Hvorfor vi tøver klimamæssigt er vel fordi, vi endnu ikke er tilstrækkelig mange, der er klar til de nødvendige beslutninger.
Det tror jeg vi bli'r - men om vi når det i tide er nok spørgsmålet.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 30 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er d..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk