annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15637980
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378717
Et andet syn 1988039
Jesu ord 1521598
Åndelig Føde 1507070
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, somo ,(1 usynlig), 114 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 49 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3372 - 22/08/2008 20:09 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Hvordan?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#3373 - 22/08/2008 20:28 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Arne.

Ved at give mig svar på alt, hvad jeg behøvede at vide, og udfordring til at finde ud af endnu mere.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#3375 - 22/08/2008 21:43 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du bøjer dig lydigt for naturvidenskabens (fysikkens) "Bohrs'ske begrænsninger".

Det er selvfølgelig din gode ret - men det er for mig et indskrænket univers, som jeg ikke kan nøjes med.

Og det er vel så dét.

M.v.h. Arne
Top Svar Citer
#3376 - 22/08/2008 21:46 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Ipso Facto]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Ipso Facto,

en kort kommentar...

Citat:
Når jeg endnu ikke har svaret på dine kristne indlæg i denne tråd, så er det blandt andet, fordi jeg selv er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg i det hele taget kan sige noget, der ikke bliver opfattet som en grov kritik af den afmytolohiserings- psykologiserings og eksistentialiseringslinie både du og Hanskrist til en vis grad repræsenterer. Bevares, I sætter hver jeres personlige præg på troen, al respekt og ære for det. Især er jeg imponeret over Hanskrists' flotte bestræbelser på at få italesat troen. På at forbinde skrifterne med troen og troen med fornuften på en konsistent måde i et univers mange tænkende kristne sikkert kan føle sig hjemme i.



Du skal være velkommen til at give en saglig kritik af mine/vores ”kristne indlæg”. Det kunne da kun have været interessant med dit synspunkt her. Men måske handler det mere om, hvad der springer os debattører i øjnene og – men ikke mindst – hvad dit ærinde med tråden oprindeligt var, hvilket du også bemærker i dit sidste indlæg.

Min intention var ikke at besvare dig med et KRISTENT INDLÆG i den forstand, men jeg fik langt om længe muligheden for at sætte mig ned og gøre noget af det, jeg godt kan lide sammen med et lille forsøg på at placere etikken i Paul Tillichs kulturteologi (og korrelationsteori). Pointen med at inddrage dette perspektiv fra Tillichs ”Den glemte dimension” var et bud på, at vi alle troende som ikke-troende har brug for den vertikale dimension i vores liv. Dette er måske også en af grundene til, at du ikke længere står i en ateistisk position men derimod i en agnostisk med erkendelsen af, at vi ikke kan vide, hvorvidt Gud eksisterer eller ikke.


Tillichs afgørende påstand var som sagt følgende: ”Det afgørende element i det vestlige menneskes nuværende situation er tabet af dybets dimension” (s. 7, min fremhævning).

Derfor skrev jeg efterfølgende:

"Tillich bruger metaforen om ”dybets dimension” som det at beskæftige sig med livets mange eksistentielle spørgsmål, hvorfor det at søge dybets dimension er ens betydende med at være religiøs. For Tillich er religion altså en dybdedimension; den er menneskets væren, hvad angår dets liv og eksistens. At erkende tabet af denne dimension er at erkende, at livet ikke kun har en horisontal mening."

I stedet for en sådan samtale opfordrer du dine meddebattører til at placere deres tro eller vantro i Dawkins kategoriske skema:

Citat:
Ligesom det i biologien kan være hensigtsmæssigt at opdele arterne i nogle større hovedgrupper som planter, insekter, krybdyr og pattedyr, kan det også være hensigtsmæssigt når vi diskuterer holdningen til det religiøse fænomen at opstille en taksonomi for hvilke mulige måder vi kan forholde os til det religiøse fænomen - til gud eller guder - på.


Du kan vælge at forholde dig til det religiøse kategorisk for på den måde at få indkredset en bestemt måde at tænke på. Men er dette befordrende for samtalen?

Nu er selve troen - for mig at se - ikke en bestemt måde at tænke på, for i troen på Gud (den direkte som indirekte tro jf. Gadepræstens synspunkt på religion.dk) ligger relationen til både ånd og krop, hvilket gerne skulle forbinde de hellige skrifter, psykologi og eksistens med vores kropslige som åndelige virkelighed.. Tro flytter som sagt bjerge, ikke sandt? engel

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#3377 - 22/08/2008 21:49 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Arne.

Jeg er skam ikke begrænset af Bohrs univers, og heller ikke af det religiøse univers. Jeg bevæger mig i flere universer og flere dimensioner end nogen troende, og der er meget mere at opdage endnu.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 49 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Jesper Jensen: Fransk OL-valg vidner om ..
16/04/2024 19:05
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Nyheder fra Religion.dk