annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 203 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 44 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 43 44 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29261 - 10/02/2020 20:08 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Arne

Du er en svær mand at danse med ler

Havde Johanne og Michael Agerskov kontakt med den oversanselige verden:

http://vandrermodlyset.dk/index_npo.htm

Har du overhovedet nogen forståelse af det som er foregået?

Hvordan kan du udtale dig om tingene:

http://vandrermodlyset.dk/m-npo03.htm

Hvad er din konklusion? At der er mere mellem himmel og jord blinker

Hvorfor ikke være lidt nysgerrig:

Citat:
"Led os, til vi komme i Dit Rige!" saaledes lyder Ordene i den gamle Bøn, som Jesus af Nazareth lærte sine Apostle.

Under Guds øverste Ledelse maa Menneskene selv vandre til Maalet; Guds Rige kan ingen Sinde komme til Menneskene paa Jorden; hvis Gud sænkede sin Verdens guddommelige Lyshav over Kloden, vilde alle de svage, uudviklede Menneskeaander modstandsløst drages tilbage til Hans Faderskød, og alt hvad der fandtes paa Jorden, levende og livløst, vilde i samme Nu opsuges og forenes med Lyshavets Bølger. Derfor, hvor lyse og fredelige Forholdene og Tilværelsen end kan blive paa Jorden, vil Livet dér kun forme sig som den allersvageste Afglans af Livet i Guds eget Rige; og da intet Menneske kan komme i Guds umiddelbare Nærhed uden at opgaa i Ham, der gav hans Aand Livets Gave, maa Kristus, foruden at være Menneskenes Vejleder, tillige være Faderens Repræsentant overfor dem, indtil deres Aand har naaet en saadan Styrke, at de kan indgaa i Faderhjemmet.

Langsomt gaar Menneskehedens Vandring frem mod det fjerne Maal - et mægtigt Pilgrimstog fra alle Jordens Riger og Lande -; men forrest vandrer den taalmodigste, den kærligste, den mest opofrende af alle Ledere, Kristus - Menneskenes Frelser og Forløser. Klart og skønt falder det straalende Lys fra hans højt opløftede Fakkel paa de Veje og Stier, der fører til Maalet; men farer nogen vild paa den lange og besværlige Vandring, da søger Kristus, til han finder den, der har forvildet sig; thi han har lovet sin Fader at føre alle til Hans aabne Faderfavn.

Men hvor mange Tider der endnu vil svinde, før Menneskene vil anerkende og modtage Kristus som den han er - deres trofaste Broder og Leder - og ved hans Hjælp alle enes om det fælles Arbejde; at skabe lysere og lykkeligere Tilstande paa Jorden og derigennem forbedre de menneskelige Kaar, det ved ingen - end ikke Gud ved det - Menneskenes frie Villie til Godt eller Ondt maa løse dette Spørgsmaal. Dog, engang, før eller senere, vil de Tider komme, da alle vil staa enige og samlede, da alles Villie er fælles med Guds Villie, saa at Han fuldtud i det mindste som i det største, i Aand og i Sandhed, er Menneskenes Gud og Fader. Og da vil den gamle Legende om Englenes Lovsang ved Jesu Fødsel blive til Sandhed, da vil Ordene: "Ære være Gud i det Højeste, Fred paa Jorden og i Menneskene Velbehag" lyde i samlet Kor fra Menneskeheden og fra de Yngste, de aandelige Ledere.

Det er ikke nemt at være menneske halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=zch-lM1_ECY

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29262 - 10/02/2020 23:33 Re: Mening med mit liv? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.

Når du skriver til mig:
Citat:
Du er en svær mand at danse med ler
så forstår jeg dig egentlig godt, men sagen er - for mig - at jeg ikke tror på mennesker, der "gør sig kloge på Gud".

Jeg kan jo ikke afvise, at nogle kan få ægte og sande åbenbaringer, men at skelne dem fra de mindre ægte - for nu at udtrykke det pænt - er nok ikke nemt.

Dertil kommer, at nogle vel holder sådanne oplevelser for sig selv, mens andre missionerer mere eller mindre energisk - og hvor nogle af dem tillige opnår både magt og rigdom - ligesom de ofte optræder krigerisk overfor andre overbevisninger - forsøger at knægte tros-friheden.

Det er sådanne forhold, der "gør mig svær at danse med" blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29264 - 11/02/2020 00:15 Re: Mening med mit liv? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Du skriver blandt meget andet:
Citat:
men vi nåede dog så langt at det ikke bare er mig der bruger svulstige intetsigende floskler, og som det løber løbsk for, vi fandt at det samme gælder for Paulus og Jesus ...
Du ved jo meget vel, at den påstand ikke holder!

Men du har åbenbart et behov for at være ondskabsfuld - nu hvor det ikke lykkedes dig at "omvende" mig til din særlige form for kristendom, hvor "Gud ikke kan eksistere uden mennesker" - og hvad du ellers har på lager af påstande fra "den skuffe".

Jeg er i tidens løb - ikke mindst takket være Trosfrihed.dk - nået frem til en mere afklaret holdning til det spirituelle.
Det er jeg glad for, det præsenterer jeg gerne, men jeg ønsker ikke at missionere.

Det medfører også at jeg gerne læser både Bibelen, Koranen og mange andre spirituelle skrifter.
Senest er jeg blevet opmærksom på folkekirkens Fadervor:
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
Fordi to danske biskopper nu og fremover vil fremføre denne bøn til kommentarer i TV.

Det slår mig, at den forekommer mig mere primitiv nu end tidligere.

Jeg finder vores dialog nytteløs, nu hvor jeg begynder at ane, hvor du står spirituelt.
Jeg ønsker dig, at du må have det godt med din tro - ligesom jeg har med min.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29266 - 11/02/2020 09:49 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
men vi nåede dog så langt at det ikke bare er mig der bruger svulstige intetsigende floskler, og som det løber løbsk for, vi fandt at det samme gælder for Paulus og Jesus ...

En påstand du påstår ikke holder, men det gør den Arne

Mange gange når du kalder mine ord svulstige og intetsigende floskler er de taget direkte fra Jesus eller Paulus.

Fx er den kreative dynamiske kommunion og kommunikation og relation til Gud som vor Fader, som en far, det billede Jesus af alle i hele religionshistorien er mest kendt for.

At vi har kendskab og viden med i vores Gudsforhold stammer fra Jesus og Paulus. Kunne du forestille dig Jesus og Paulus siger vi ikke har mulighed for at kende og have viden om vores "livsnerve essentielle forhold" til Gud? Nej utænkeligt, det lader sig ikke gøre, en ganske umulig forestilling. Det er Nye Testamente i en nøddeskal at vi har mulighed for en viden her igennem vores spirituelle gudserfaringer, og et fortroligt kendskab, bekendtskab med Gud, derfor billedet af Gud som vor Far og vi Guds børn både hos Jesus og Paulus. Det betyder at Gud er min Gud, så nært og personligt er forholdet ifølge Paulus og Jesus. I samme øjeblik et menneske tænker Gud objektiv eksisterende, ender vi i ateisme og at Gud ikke længere er Gud og en SPIRITUEL eller åndelig død bliver resultatet. Da Gud altid vil være det mest personligste af alt personlig. Gud er os nærmere end vi er os selv nær.

Dit problem Arne er at du er stødt på lidt teologisk tænkning (negativ teologi fx) som du har fået galt i halsen fordi du ikke har haft en mere omfattende dyb forståelse teologi. Du er den mest dogmatiske tænker jeg har mødt, hvilket er lidt grotesk når du slår dig selv op som det modsatte, at være fri af dogmer og dogmatisk tænkning. Fx er alle dine tanker om det spirituelle, menneskets spiritualitet, så dogmatisk. Disse dogmer du har såvidt menneskets spirituelle muligheder har du jo ret til at have og lufte, fremføre konstant i dine skriverier, men så skal du bare ikke også påstå at dogmer er du fri af.

Det eneste der er sjovt ved dig er at det samme du ringeagter jeg har sagt, når du finder dette mange mange år senere hos Sikherne, så er det beundringsværdig.

Hvis du fælder mig, så fælder du også Jesus og Paulus, deres SPIRITUALITET, deres meget meget intime intense livlige GUDSLIV, liv med Gud i hver deres åndedræt og tanke. NØJAGTIG alt det de står for såvidt SPIRITUALITET Gudsliv er det du tar voldsom afstand fra.

Jeg har sagt det før Arne, ja i rigtig rigtig mange år, du er det mindst SPIRITUELLE, åndelige interesserede og begavede menneske jeg har mødt, selv ateisterne overgår du, overbyder du. Også derfor jeg i alle årene har sagt at Simons karakteristik af dig slet slet ikke holder. For din verden er skræmmende gudløs. Ja kender ingen mennesker der har fjernet Gud så meget fra menneskets liv som du Arne, du vil slet ikke anerkende at mennesket er et religiøst væsen for hvem Gud er en spirituel sandhed og virkelighed, ergo Gud eksisterer ikke uafhængig mennesket.

Diskursen om Gud er i oprindelig kristen regi en diskurs om mennesket og Gud, ikke om en Gud der skulle eksistere uafhængig objektiv udenom mennesket, for var det tilfældet var Gud et væsen på linje med andre eksisterende væsner, og derfor ikke Gud længere. Derfor Gud og mennesket er uadskillelige, der findes ikke en Guds menneskeløshed som teologiens Einstein Karl Barth formulerer det.

Og husk Arne, det er ikke tro som du opfatter tro jeg har. Jeg render ikke rundt og tror noget. Jeg går ikke rundt og tror noget. Gud er noget nogen vi tror på endsige forestiller os, det religiøse hvor Gud spiller en central rolle er en funktion af vores åndelighed, af det åndelige, hvor vi tydeligt bemærket forskellen på vores ånd og Guds Ånd.

Mit gudsliv og min spiritualitet er en kommunion og kommunikation min Gud og især Gud Helligåndens virke og gerninger, nådefulde gerninger med mig og med ind over mit liv. Så jeg bygger som Paulus og Jesus på hvad vi kan vide og kende, har kendskab til. Kristendom er at åbne en port for mennesket til Gud, fordi ingen religiøse bøger eller præster kan komme til at stå os imellem eller i vejen her, vores erfaringer er direkte og uformidlet, altså udenom andre autoriteter eller religiøse skrifter som vi ikke er underlagt, underkastet i vores spiritualitet, men som vi dog kan lære af og lade os inspirere af om vi ønsker det.

Både Jesus og Paulus fortolker endda meget dristig de religiøse skrifter, de tar ikke udgangspunkt i disse, da udgangspunktet er deres livlige gudsliv og spirituelle erfaringer.


Mange kærlige hilsner HansKrist.

Du Arne tilhører den samme kirke og menighed fra forrige århundrede som Simon og Bjørn, nemlig Information og Politiken. At det har været jeres menighed gennem årene er tydeligt, og det er jo mere end ti år siden jeg påstod dette. I har de samme forældede ideer og misforståelser såvidt det religiøse spirituelle.

Hvilket også passer med jeres alder, I er fra samme ateisme generation, hvilket præger jer alle tre. En kulturarv I ikke formår at gøre jer fri af, det er gået jer i blodet kødet og knoglerne. Det er så forbenet gammeldags og er forladt idag, hvor især neurovidenskab har åbnet op for en seriøs holdning til det religiøse spirituelle.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29267 - 11/02/2020 11:17 Re: Mening med mit liv? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
UPS

en rettelse

Jeg skrev:

Og husk Arne, det er ikke tro som du opfatter tro jeg har. Jeg render ikke rundt og tror noget. Jeg går ikke rundt og tror noget. Gud er noget nogen vi tror på endsige forestiller os, det religiøse hvor Gud spiller en central rolle er en funktion af vores åndelighed, af det åndelige, hvor vi tydeligt bemærket forskellen på vores ånd og Guds Ånd.

Der skulle have stået:

Og husk Arne, det er ikke tro som du opfatter tro jeg har. Jeg render ikke rundt og tror noget. Jeg går ikke rundt og tror noget. Gud er ikke noget nogen vi tror på endsige forestiller os, det religiøse hvor Gud spiller en central rolle er en funktion af vores åndelighed, af det åndelige, hvor vi tydeligt bemærker forskellen på vores ånd og Guds Ånd.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 44 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 43 44 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj taknemmelig for hjælpepakke: ..
24/04/2024 05:39
Biden: 'Jeg underskriver ny hjælpepakke..
24/04/2024 04:44
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte en stopper for TikTok..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Nyheder fra Religion.dk