annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 44 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 43 44 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28955 - 02/01/2020 00:42 Re: Mening med mit liv? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Gerth tá dig sammen!

Du virker mere og mere hysterisk,

Prøv at koncentrere dig om noget der interesserer dig og bliv go til det
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28956 - 02/01/2020 13:17 Re: Mening med mit liv? [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg fornemmer, at du overordnet set har fat i noget ægte, men den måde du udtrykker dig på, forekommer mig uklar.
Du benytter to begreber "det guddommelige" samt "Helligånden", hvorved det sidste - for mig - forsvinder i tågerne.

Og når du skriver til mig:
Citat:
Du omtaler altså dig selv som en kristen, fordi du skriver ´vi kulturkristne´, hvori du er med i den benævnelse. Jeg gider ikke mere dine misledende ord. Nu opfatter jeg dig som kristen og det kan ikke diskuteres mere fra nu af.
så bliver det klart for mig, at du foretrækker at fastholde en misforståelse af mig.
Jeg mener ikke noget sted at have skrevet "vi kulturkristne", men skulle du kunne finde noget sådant fra min hånd, er det en fejl fra min side blinker

Jeg finder noget godt i kristendommen - især den helt dybe kærlighed.
Jeg finder også noget godt i islam - især ydmyghed.
Og jeg finder noget godt i buddhisme - især meditativ selvindsigt.

Men religionernes dogmer "køber" jeg ikke!
Jeg tror ikke, de kan rumme den sande virkelighed - som vi mennesker ikke kender.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
#28957 - 02/01/2020 13:44 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

”Jeg finder noget godt i kristendommen - især den helt dybe kærlighed.”

- Det kunne være interessant, om du ville give et konkret eksempel på ovenstående, når du ikke køber religionernes dogmer …

***
Top Svar Citer
#28958 - 02/01/2020 15:07 Re: Mening med mit liv? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Umiddelbart er det første jeg kommer i tanker om, når jeg fokuserer på kærligheden i kristendommen:
Thi således elskede Gud verden, at han gav sin søn ...
og
Den barmhjertige samaritaner - og den fremmede nødlidende ...
og
Lad den kaste den første sten - mod den utro hustru - o.s.v. ...

Du kan naturligvis - hvis du vil være spidsfindig - kalde førstnævnte et dogme, men så drop dét - der er stadig de to andre tommelop

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
#28960 - 02/01/2020 16:46 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
I to hygge snakker (Arne og Tikka) I aner ikke hvad kristendom er, flammen er gået ud hos jer begge og I sidder begge med jeres fornuft og overvejer for og imod kristendommen men det kan man ikke

Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er fuldstændig overvældende og det omskærer og griber jer i hjertet, springer jeres hverdags bevidsthed og fornuftighed og bringer jer på ekstatisk vis over i kreativ skabende aktivitet, Gud bliver født i jer og I bliver født påny i Gud, de nye skabninger vi er når Ånden, Guds Ånd, der er så meget anderledes end menneskets ånd griber jer


I mangler som de fleste andre moderne mennesker fuldstændig sans for den religiøse spirituelle dybdedimension, som altid er ekstatisk eller en "brud erfaring", transcendens erfaring, hvor vi ved Åndens (Gud Helligåndens) hjælp overgår os selv, bliver født påny, erfare ny energi, vitalitet og entusiasme (i Gud Væren) ja hele vores dopaminske ekstatiske flow forhjerne begejstrings struktur forstærkes så radikalt at vi med rette må tale om de nye skabninger vi er.

Nu I begge aldrig har vidnet herom, det jeg beskrev ovenfor så flot, nemlig den urkristne paulinske SPIRITUALITET, da ved jeg at I aldrig har været i nærheden af kristendommens essentielle karakteristiske spiritualitet = trosliv, vores i Kristus væren.

Alt dette taler man ellers om i neurovidenskab og fx indenfor kunst og kultur livet i forbindelse med menneskets kreative evner, der behøver et gennembrud af ekstatisk begejstring, stor flow gennembrud, hul igennem eller transcendens, i forhold til vores hverdags bevidsthed og fornuft, vanlige tænkning er påkrævet eller er altid hvad der kendetegner vores religiøse spirituelle dybdedimension, og da især den Paulinske urkristendom, med dens hvidglødende KristusMystik SPIRITUALITET

Det er kropsligt, det har udgangspunkt i vores fysiske biologiske sanselige og emotionelle affektfyldte spontane kreative i verdens værens tilstedeværen og tilstedeværelse (dasein)

Der er tale om en skabende eller kreativ ekspressionisme

I mangler begge at være ekstatisk grebet af Åndens, Guds Åndens, indflydelse. Læser man hvad I skriver befinder I jer på samme niveau, menneskelige fornuftige sinds niveau, år ud og år ind,

I afslører ingen ENTUSIASME, ingen i Gud væren, der er ingen tegn på SPIRITUALITET hos jer, men masse af eksempler på menneskelig trist fornuftig Åndsforladt, Gudsforladt, tænkning hos jer begge

Derfor jeg siger I vil kunne drøfte tingene med hinanden fra nu af og til evigheden uden at der indtræder en forandring med jer og med os andre der lytter til jeres uinspirerede eller Guds og Ånds forladte tale

Man kan ikke tale om de her ting uden at afsløre den ekstatiske hvidglødende begejstring og entusiasme der altid kendetegner især den urkristne paulinske SPIRITUALITET - sådan som kristendommen blev født


Kom nu I to, nye boller på suppen er nødvendigt om det skal give mening al den her snak om det religiøse og spirituelle

Som om I ikke ved hvad det dækker over
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 44 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 43 44 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk