annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 5392276
Et andet syn 1263554
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1086772
Jesu ord 889237
Spirituel omsorg 819099
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 65 gæster og 16 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 47 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29130 - 21/01/2020 17:07 Re: Mening med mit liv? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg har aldrig hørt andre end dig påstå, at Gud er afhængig af mennesker, som når du skriver:
Citat:
Hverken Gud eller Helligånden eller for den sags skyld Gud Helligånden, udretter noget som helst her på jorden udenom mennesket.
og jeg tror ikke på din påstand:
Citat:
Jeg har alle de kristne bag mig stort set, altså de dygtige teologer.

For mig er, hvad vi mennesker almindeligvis kalder Gud, noget totalt ukendt bag dette univers og alle andre eksisterende universer - verdens væren.
Min ikon-oplevelse viste mig, at denne væren er: kærlighed, og blev grundtonen i mit liv - både følelsesmæssigt og i mit aktive liv - sammen med ydmyg taknemmelighed over, at jeg også for en tid er en meget lille - men dog en del - af denne kærlighedens væren.

At andre mennesker oplever noget helt andet - hver på deres måde - det opponerer jeg ikke imod, men jeg tillader mig at elske denne klode - også dens klima og dens liv - aktivt - efter fattig evne tommelop

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til kloden og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29131 - 21/01/2020 20:47 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
det religiøse er en menneskelig beskæftigelse

Du må fortælle mig om det findes andre steder og om Gud kan objektiv studeres og erkendes udenfor menneskets åndsliv.

Jeg har aldrig hørt om det.

Selv Bibelen taler klart fra a - z om at mennesket og Gud er to aldeles uadskillelige størrelser. Det eneste vi kan sige 100% sikkert om Bibelen er at det slår fast at Gud og mennesket er uadskillelige størrelser.

Vi finder ikke det religiøse andre steder end hos mennesket.

En Guds menneskeløshed, Gud uafhængig mennesket er utænkeligt. En menneskets gudløshed kan vi dog ane som måske en mulighed (fordi mennesket kan være uvidende om sit åndslivs potentialer) men Gud er ikke Gud uden sin elskede anden mennesket.

Mennesket er i Gud såvel som Gud er i mennesket og ihvertfald kan Gud ikke tænkes eller forstås udenom mennesket.

Vi kan ikke studere Gud det religiøse udenom menneskets spiritualitet, udenom menneskets åndsliv. Det er ihvertfald aldrig sket og kommer ej heller til at ske, for i samme øjeblik er Gud ikke Gud om størrelsen eksisterer udenfor menneskets liv.

Vi kan ikke skubbe Gud ud i naturen eller astrofysik, Gud er og bliver en spirituel størrelse. Aldrig udenom menneskets åndsliv giver det religiøse nogen mening eller talen om Gud nogen mening. Gud er ikke en overtroet størrelse vi kan gisne om.

Gud er her om det skulle ha din interesse Arne:

"det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os" 1 Kor 2
#29132 - 21/01/2020 22:07 Re: Mening med mit liv? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Nu ser jeg, at du skriver:
Citat:
Vi finder ikke det religiøse andre steder end hos mennesket.
Det er jo straks mere acceptabelt - set med mine øjne - end:
Citat:
Hverken Gud eller Helligånden eller for den sags skyld Gud Helligånden, udretter noget som helst her på jorden udenom mennesket.
som jeg fortsat ikke tror, du kan finde opbakning til hos "alle de kristne" og deres "dygtige teologer".

For mig drejer det sig ikke om at "studere Gud", men om at stræbe efter at være "det fuldkomne menneske" - hvilket i øvrigt også fremhæves i ortodoks kristendom - og jeg ved, hvad dét er for mig: Ydmyghed, taknemmelighed, energisk målbevidsthed - kærlighed.
For dig er det jo tydeligvis noget andet - og det er jo så din sag smiler

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til denne klode og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29139 - 23/01/2020 03:40 Re: Mening med mit liv? [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Mine ord var: " Ja! Både menneskeheden og verden er en del af Himmeriget. Mit råd til alle: Lav derfor Jorden til en hellig planet som Riget, men en ´ny jord og himmel´ sker kun sådan med Helligånden."

Du kommenterede dette med svaret: " Hverken Gud eller Helligånden eller for den sags skyld Gud Helligånden, udretter noget som helst her på jorden udenom mennesket. Bare at konstatere i privaten at Helligånden er der, skaber ingen forandringer."

Der findes en hel del historier om, hvor mennesker har oplevet en ifølge dem selv guddommelig indgriben med mirakler som overraskende uforklarlige ændringer af nogen/noget. Den som i ´privaten´ tror på Helligånden, han/hun bliver frelst. Det er nok til, at der for vedkommende sker en personlig forvandling fra den onde illusion til et godt ægte lys. Biblen, NT - Jesus: " Din tro har frelst dig." Således forandres dette menneske i verden. Jeg har netop lige i en times tid snakket ´tilfældigvis´ med en kristen ung mand, som er i familie med en Indre Mission søster, hvor han fortalte: " Jeg synes, at hun lyder for gammeldages, hvor jeg istedet er mere åben for noget nyt om Gud." Han spurgte mig: "Hvilken kirke kommer du i? " Jeg fortalte ham meget kortfattet noget om mine åbenbaringer og at jeg faktisk ikke er medlem i en religion. Han sagde om dette: " Du er anderledes end mit kendskab til Gud, hvilket er provokerende." Jeg svarede, at der var noget kontroversielt ved selv profeten Jesus." Og han citerede noget fra Biblen om Jesus overtrædelse af den jødiske lov Sabbatten med også sine egne ord:" Nåja, ligesom jeg ikke følger cafeens regel om lukketiden, hvor jeg stadig nu senere end den taler her med dig."

Biblen, Mattæusevangeliet - Jesus: " Når I beder, skal I ikke være som de selvretfærdige hyklere. De elsker at stille sig op og bede i synagogerne og på gadehjørnerne, for at folk skal lægge mærke til dem. Det siger jeg jer: De har allerede fået deres fulde løn. Nej, når du beder, så gå ind i et rum, hvor du kan lukke døren efter dig, og bed til din Far, som er i det skjulte. Og din Far, for hvem intet er skjult, vil belønne dig."

Jeg tilhører Det guddommelige, som døbte mig i en pagt ved spirituel åbenbaring helt uden en religions bygning og menneskers fysisk religiøse ritualer. Eksempelvis sekteriske præster misbruger de materielle ritualer dåb og nadver i kirker, hvilket alligevel ikke er ægte, så selv en psykopatisk ond mand eller kvinde idag kan løgnagtigt melde sig ind i en af de forskellige slags kirker på en falsk måde. Kirkerne er tilmed uenige med hinanden om tingene. I kirkerne er Biblen en ting. Gør derfor ikke kirken til en afgud, fordi ligesom templer, synagoger og moskeér er også den kun en ting. Helligånden er noget andet som ånd, hvilket betyder, at den kun er i mennesket, fordi mennesker er ikke tingene. Præster ejer ikke Helligånden og ingen kontrollerer dens virke. Menneskeheden bestemmer ikke hvordan, at den udvalgte er.
#29140 - 23/01/2020 11:29 Re: Mening med mit liv? [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej Gerth,, tillykke, du kan skrive så det kan læses,

så mit "ta dig sammen Gerth" er pædagogisk set okay, for du har evnerne, er i stand til at gøre det bedre (men hæng i, det er stadig plads til forbedringer)

-0-0-0-0-0-0-

Mine (Gerth) ord var: " Ja! Både menneskeheden og verden er en del af Himmeriget. Mit råd til alle: Lav derfor Jorden til en hellig planet som Riget, men en ´ny jord og himmel´ sker kun sådan med Helligånden."

Du (HansKrist) kommenterede dette med svaret: " Hverken Gud eller Helligånden eller for den sags skyld Gud Helligånden, udretter noget som helst her på jorden udenom mennesket. Bare at konstatere i privaten at Helligånden er der, skaber ingen forandringer."

Gerth:

Citat:
Helligånden er noget andet som ånd, hvilket betyder, at den kun er i mennesket, fordi mennesker er ikke tingene.

Guds Ånd (Helligånden (Den Hellige Guds Ånd)) er ikke menneskets ånd, men er ikke noget andet end ånd (forskellig fra ånd), da menneskets ånd og Guds Ånd kommunikerer og deltage i hinandens liv, åndelige liv. I troen fx åbner menneskets ånd for Guds Ånd, ja troen er en central akt hvor hele mennesket ekstatisk er grebet og drevet af Ånden og erfarer Åndens tilstedeværelse, Helligåndens tilstedenærværelse.

Gerth: "Helligånden er noget andet som ånd, hvilket betyder, at den kun er i mennesket, fordi mennesker er ikke tingene." Citat slut.

HansKrist: "Hverken Gud eller Helligånden eller for den sags skyld Gud Helligånden, udretter noget som helst her på jorden udenom mennesket".

Det ser ud til at du stort set er enig med denne min påstand hvorom Arne siger:

Citat:
"som jeg fortsat ikke tror, du kan finde opbakning til hos "alle de kristne" og deres "dygtige teologer".

-0-0-0-0-0-

Gerth:

Citat:
Jeg tilhører Det guddommelige, som døbte mig i en pagt ved spirituel åbenbaring helt uden en religions bygning og menneskers fysisk religiøse ritualer. Eksempelvis sekteriske præster misbruger de materielle ritualer dåb og nadver i kirker, hvilket alligevel ikke er ægte, så selv en psykopatisk ond mand eller kvinde idag kan løgnagtigt melde sig ind i en af de forskellige slags kirker på en falsk måde. Kirkerne er tilmed uenige med hinanden om tingene. I kirkerne er Biblen en ting. Gør derfor ikke kirken til en afgud, fordi ligesom templer, synagoger og moskeér er også den kun en ting. Helligånden er noget andet som ånd, hvilket betyder, at den kun er i mennesket, fordi mennesker er ikke tingene. Præster ejer ikke Helligånden og ingen kontrollerer dens virke. Menneskeheden bestemmer ikke hvordan, at den udvalgte er.

"Jeg tilhører Det guddommelige, som døbte mig i en pagt ved spirituel åbenbaring helt uden en religions bygning og menneskers fysisk religiøse ritualer".

YES og dette gælder alle og kan du selv læse om i Nye Testamente. Fysiske religiøse ritualer er symbolske, og hvis disse ritualer ikke siger et menneske noget, giver nogen mening, skal det selvfølgelig ikke nødvendigvis deltage heri.

I kirkerne er Biblen en ting. Gør derfor ikke kirken til en afgud, fordi ligesom templer, synagoger og moskeér er også den kun en ting.

"I Kirken er Bibelen en ting" nej nu vrøvler du og viser hvor lidt du har forstået fordi du forstår som et barn, nøjagtig som når du taler om det patriarkalske, også dette er en barnlig bogstavelig læsning der afslører du ikke har styr på tingene, eller tænker som et forstandigt voksen menneske. Men mange unge idag, kan netop ikke forstå meningen bag ord og begreber.

Og ingen kristne gør Kirken til en afgud eller en ting.

Her efterfølgende definerer Paulus (2 Kor 3) hvem der er KIRKE:

Citat:
Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

At være KIRKE i verden forstår du det Gerth?

Og at de forskellige synlige organiserede KIRKER i verden kan være uenige skyldes jo at der hvor Ånden er der er også Friheden, og ikke ensretning. Der er højt til loftet og plads til uenigheder.

Der hvor du står svagest Gerth og bliver uinteressant at høre på er såvidt din kritik af kristendommen som er billigt, fyldt med fordomme og fordumme. Jeg vil anbefale dig at deltage i "Teologi for lægfolk", håber det findes i Odense. Få det undersøgt og få dig tilmeldt.
Side 27 af 47 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 46 47 >

Seneste indlæg
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Arne Thomsen
27/09/2020 16:37
OPLYSTHED ( ny version )
af Gerth
23/09/2020 22:15
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
22/09/2020 07:58
Omskæring af drengebørn i Danmark.
af Gerth
18/09/2020 03:58
Samtaler omkring bålet...
af ABC
12/09/2020 09:59
Nyheder fra DR
Organisationer kræver svar: Hvorfor ble..
27/09/2020 20:57
Regeringen vil se på ekstra hårde stra..
27/09/2020 20:45
Har kostet Disney 500 millioner: Nu kan ..
27/09/2020 20:43
Fra Luftwaffes rammer til hemmelige miss..
27/09/2020 20:40
Nu trækker de maskerne af politiet. Mø..
27/09/2020 16:50
Nyheder fra Religion.dk
Efter rosh ha-shanah beder jøder medmen..
22/09/2020 06:00
“Det var som om, jeg var død”: Budd..
21/09/2020 06:29
Trods coronarestriktioner: Det jødiske ..
17/09/2020 06:12
Velkommen til år 5781: En forklaring af..
16/09/2020 05:50
Er vi alle niqabier?
15/09/2020 06:20