annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 44 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 43 44 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28966 - 03/01/2020 01:17 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Top Svar Citer
#28967 - 03/01/2020 01:31 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Vi er voksne mennesker og hvorfor ind i helvede læser I ikke 1 Kor 2, så tilpas mange gange at det sætter sig på rygmarven, og fiser ind i forstanden jeres hvad der tales om.


"Forkyndelsen af Kristus som korsfæstet

Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.
Guds skjulte visdom
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker."
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/2

***
Top Svar Citer
#28969 - 03/01/2020 11:28 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Udenfor mennesket ingen Gud.
Det er for mig en "lilleput-gud".

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
#28970 - 03/01/2020 12:35 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Jeg var bare interesseret i, at høre om den dybe kærlighed du oplever i kristendommen, når du ikke vil godtage dogmer, og ej heller tror på den gud bibelen forkynder.

Kærlighed forstås vel sådan, at den gives uden egen vinding, ikke? - men dyb kærlighed. Hvad er det?
Mit svar:
Dét, jeg mener, er, at også kristendommen er en religion, der "går i for små sko".
Det behøver ikke - for mig - at betyde, at det alt sammen er løgn, den kommer med, men ofte blot at det er ufuldkomment.

Med udtrykket "dyb kærlighed" mener jeg dét uselvisk at elske alt værende - også denne klode, også universet, også alt levende, også mennesker, der er "kommet galt af sted", og som vi kalder onde forbrydere.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
#28971 - 03/01/2020 12:38 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
1):

Du forstår ikke en hujende fis af hvad jeg skriver

2):

Du er den mest dogmatiske tænker jeg har mødt hver gang kristendom drøftes

Alle de konservative reaktionære kirkelige dogmatiske tankekonstruktioner abonnerer du på

3):

Du er det mindst spirituelle intelligente menneske jeg til dato har mødt

Du er den passive beskuer der har glemt dig selv hvorfor du konstant fabler om et og andet stort vi mennesker intet kan vide om

-0-0-0-0-0-0-

Hvorfor gir du Arne en så hård medfart HansKrist?

Fordi hver gang jeg har skrevet noget principielt meget vigtigt vi alle burde tage imod med kyshånd og drøfte for at komme videre, så glider Arne af på det.

Tror du ikke det er fordi det er på for højt et niveau for Arne og det simpelthen foregår over hovedet på manden?

Nej det er ihvertfald ikke hele forklaringen,

Arne er bange for at lytte til andre end sig selv (Kræn-p og ALH fx var eminente til at lytte til (og prøve at forstå) hvad andre skrev). Men nogle mennesker når aldrig frem til at kunne sætte sig ind i andres tanker, fordi de ikke forstår hvad tænkning er, nemlig tror de at tænkning er lig med deres egne sindslige depressive forestillinger. Men dette er ikke tænkning, tænkning er lig med problemer, vanskeligheder, og løsninger på disse.

Hver gang jeg som jord og betonarbejder møder et problem i forbindelse med at løse, udføre, en arbejdsopgave så udfordres min intelligens og jeg må begynde at tænke.

Sådan er det også indenfor psykologi, fx depression, hvordan forstår vi depression og demens og hvordan afhjælper vi disse vanskeligheder. Også her tvinges vi til at tænke.

På samme måde med spiritualitet (den religiøse spirituelle dagsorden) hvordan opnår vi åndsfriskhed (vores dopaminske ekstatiske kreative flow forhjerne begejstrings struktur) vitalitet, gå på mod, og godt humør, som høj intelligens hele livet, såvel som moralsk integritet og format. Alle disse spørgsmål er teologien optaget af.

Men for Arne er tænkning ikke problemstillinger, problemer vi står overfor der skal løses. Og RoseMarie og Simon har samme fejlagtige opfattelse af tænkning, ej heller for dem er tænkning knyttet til problemer vi står overfor der skal løses, for dem er tænkning et resultat af overleverede tekster, eller det er sproget der styrer tænkningen. Også derfor vi mat.fys. på Herning Gymnasium rystede på hovedet af de sproglige studenters evindelige snak om tingene, frem for at forstå tænkning som det der opstår i forbindelse med problemer vi står overfor der skal løses. For Bjørn var tænkning også det der opstår når vi står overfor problemer vi gerne vil finde en løsning på, også derfor jeg altid har sagt at Bjørn nok er ham jeg ligner mest i tænkning og intelligens (ikke at jeg vil trække ham ned på mit niveau, sådan skal det ikke forstås).

For Arne er tænkning Arne's egne tanker, han bliver i sig selv og ser aldrig at andre har fat i noget interessant. Hvad jeg har sagt i femten år bliver først interessant for Arne når det kommer fra hans egen mund, fordi han evner ikke at lære, lære nyt fra andre mennesker, han er i sig selv. Lidt på samme måde med Simon og RoseMarie også disse to er i deres eget sprogunivers og tror at tanker og tænkning og intelligens alene stammer herfra, så uden tvivl er de begge sproglige studenter, og ikke mat. fys. studenter, der har en fuldstændig anderledes tilgang til virkeligheden, og hvor tænkning er løsninger på problemet i den konkrete foreliggende fysiske sanselige virkelighed.

Jeg anerkender at der findes underholdning, kunst, og æstetisk skønhed og kulturliv hvor vi tar en pause fra virkeligheden. Og at alle disse forhold har stor betydning for vores trivsel og sundhed, humør og glæde, livsglæde og livsmod.


Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Din karakteristik af Arne her er fremragende præcist, tak for den HansKrist, følger her:

"Du er den passive beskuer der har glemt dig selv hvorfor du konstant fabler om et og andet stort vi mennesker intet kan vide om"

Derfor har agnostikeren Arne skrevet over 5000 indlæg uden overhovedet at have sagt noget eksistentielt interessant af betydning. Derfor gå i kirken, eller lyt til radio og tv gudstjenesters prædikener, for her forsøger de universitets uddannede teologer, præster, i det mindste at sige os noget eksistentielt relevant for vores liv fra vugge til død, og nogen gange lykkes det, ellers lyt til musikken og humøret (fest og jubel stemningen), nemlig er dette en af spiritualitetens primære udtryk. Det er et bevis på vores Paulinske Dopaminske ekstatiske flow hard wired forhjerne begejstrings struktur 😱😍🔥🤔💥🏊🚴🏃❤️ - der hvor vores højere bevidsthed har sæde, gerne skulle konsolidere, etablere, sig - . De kristnes fanden i voldske ukuelige livsmod og positivitet, glæde, selv i svære tider. Tak Paulus, tak for det og flæskesteg og frikadeller og for tænkning og forstand, dit opgør med blind tro (Bibelfundamentalisme) til alle tider, i al fremtid.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 44 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 43 44 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk