annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15647403
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379295
Et andet syn 1988768
Jesu ord 1521932
Åndelig Føde 1510897
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 206 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 44 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 43 44 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28942 - 01/01/2020 17:01 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Til Arne:

Første gang du nævner "egen væren" (1)* Arne. Gad vide om du tyvstjæler, pynter dig med lånte fjer uden at sige hvorfra du har fået ideen. Ihvertfald har jeg i over ti år spurgt igen og igen om det ikke var din væren der var interessant, og måske det først er nu tiøren falder.

Kulturkristne der går i kirke, de hører prædikener hver søndag hvor den eksistentielle mening med vores liv er temaet, det er sådan vore dages teologer er uddannet, skolet.

Til Tikka:

Holdning er ligegyldigt, ja at have en holdning, gør hverken fra eller til, dette er nøjagtig lige så abstrakt og teoretisk som bibelfundamentalisme.

Alene den religiøse spirituelle dybdedimension drejer sig om at være grebet, at være ekstatisk grebet af ÅNDEN, Guds Ånd, der er så meget anderledes end menneskets ånd.

At have en holdning både til dette og hint, ændrer intet på noget som helst, vi forbliver stående på samme fornuftige sindslige mentale niveau (2)* og vi formår ikke ved ÅNDENS hjælp at blive os selv frie, være ude af os selv uden at miste os selv, og have Guds Ånd ombord eller inde (og vi ude), være grebet af Ånden, hvorigennem healing, helbredelser, og alle Åndsgaverne og kreativitet indfinder sig.

(2)*:

Grunden til at du alle dage har misforstået det religiøse spirituelle trosliv skyldes at det for dig er noget enten 1): noget overtroet bibelsk der refererer til en supranaturalistisk eller overnaturlig verden eller 2): det blot er hjernespind, noget mentalt sindsligt psykisk

Men det er ikke 1) og det er mere end 2). Det er noget der sker med os, ikke noget der sker i os kun. Hvis du husker vores samtaler vil du også mindes at vi eller jeg mange gange har forsøgt at gøre dig dette klar, forstå det. Men det kræver ligesom at et menneske har prøvet at være grebet af Guds Ånd og her har erfaret forskellen på Guds Ånd til forskel fra menneskets ånd, der er mentalt, sindsligt, og psykisk, hvorimod Guds Ånd er mere end dette nemlig SPIRITUALITET. Og her er det mennesket i dets totalitet der er ramt, det er menneskets biologiske kropslige sanselige i verdens værens tilstedeværen og tilstedeværelse der er forandret. Derfor det religiøse spirituelle er så interessant og aldrig vil kunne være et overstået stadie i menneskets udvikling som ateisterne i mange år har troet.

-0-0-0-0-

Mange kærlige hilsner og godt nytår til jer to trivielle hygge evigheds snakker om det religiøse spirituelle som I ikke er i nærheden af at forstå.

(1)*:

""egen væren" i verdens væren"

Nu har du taget et lille bitte skridt Arne ved at indføre "egen væren" i verdens væren.


Men her kommer en sms jeg idag sendte der viser hvordan det du meget kluntet og intetsigende har talt om i årevis skal lyde:

Rigtig godt nytår "tyvetyve" og rigtig godt "nyt'år'ti" der kommer til at stå i naturens tegn, klima og miljø. Det bliver en ny forståelse af vores kropslige fysiske biologiske sanselige i verdens/naturens værens tilstedeværen, tilstedeværelse. Det bliver Hans-Kristian Hindkjær's nye eksistential ontologiske undersøgelser af menneskets kropslige fysiske biologiske sanselige i verdens/naturens værens tilstedeværen og tilstedeværelse. Det vil ændre psykologien og antropologien (læren om mennesket),,, citat sms slut

I 10 år har jeg spurgt og spurgt til om vi ikke snart skulle have noget kød og substans på din intetsigende glæde over "verdens væren", hvor du ovenikøbet har påstået at mennesket var ubetydelig og uinteressant.

Iøvrigt tror Simon at du "plagierer" Heidegger, men du er ikke i nærheden af Heidegger og at Simon tror du ved et tilfælde er kommet tæt på Heidegger viser at Simon ikke overhovedet har forstået Heidegger.

Sådan som jeg beskriver tingene i min sms ovenfor viser at jeg har forstået Heidegger og forstået at bruge Heidegger kreativ og konstruktiv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28943 - 01/01/2020 18:23 Re: Mening med mit liv? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1889
Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver:
Citat:
- Når ens liv har en mening, er det fordi man har en holdning til et eller andet som vigtigt man handler på.

Dette inkluderer ikke nødvendigvis gud, eller andet i den boldgade.
Mit svar:
Meget enig, noget vigtigt i ens eget liv at handle på.
For mig det ufatteligt mirakuløse: Egen væren i verdens væren, der - uden at jeg kan forklare det - føder dyb aktiv altomfattende kærlighed.

Hvad er det for dig - eller ønsker du heller ikke at udtale dig? blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart


- At være bevidst om hvad der er vigtig – hvad der giver livet mening - har gennem livet ændret sig i forhold til min livssituation og erfaring

men hvad enten der er tale om spontan eller pligt handling, kan det religiøse sagtens være fraværende, da det som giver mening i livet kan være af praktisk karakter, som at tá vare på sit barn, gamle mor, passe haven, bage eget brød, leve enkelt og eller há et fællesskab med andre hvor tilliden er tilstede.

Alt dette kræver engagement og det at sætte sig selv på andenpladsen alt imens man er midt i det.


***
Top Svar Citer
#28944 - 01/01/2020 19:08 Troen kommer af det som høres [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1889

Indsendt af: Hanskrist
Holdning er ligegyldigt, ja at have en holdning, gør hverken fra eller til, dette er nøjagtig lige så abstrakt og teoretisk som bibelfundamentalisme.

Alene den religiøse spirituelle dybdedimension drejer sig om at være grebet, at være ekstatisk grebet af ÅNDEN, Guds Ånd, der er så meget anderledes end menneskets ånd.

At have en holdning både til dette og hint, ændrer intet på noget som helst, vi forbliver stående på samme fornuftige sindslige mentale niveau (2)* og vi formår ikke ved ÅNDENS hjælp at blive os selv frie, være ude af os selv uden at miste os selv, og have Guds Ånd ombord eller inde (og vi ude), være grebet af Ånden, hvorigennem healing, helbredelser, og alle Åndsgaverne og kreativitet indfinder sig.

(2)*:

Grunden til at du alle dage har misforstået det religiøse spirituelle trosliv skyldes at det for dig er noget enten 1): noget overtroet bibelsk der refererer til en supranaturalistisk eller overnaturlig verden eller 2): det blot er hjernespind, noget mentalt sindsligt psykisk

Men det er ikke 1) og det er mere end 2). Det er noget der sker med os, ikke noget der sker i os kun.


og det er mere end 2). Det er noget der sker med os, ikke noget der sker i os kun.

Præcist … Det bliver en identitet.

Troen kommer af det som høres hvis man handler derpå.

Det er utroligt hvordan man kan manipulere sigselv – og hvor ”det” selv tager over og ”kører” med én.

Det er straks sværere at få ”det” smidt ud igen, da alle ens indtryk gennem livet - oplagres i bevidstheden, og kan fremkaldes ved de rigtige tryk på knapperne.

***
Top Svar Citer
#28945 - 01/01/2020 20:24 Re: Troen kommer af det som høres [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Var ikke klar over at det jeg skrev kunne misforstås, så om igen:

Citat:
og det er mere end 2). Det er noget der sker med os, ikke noget der sker i os kun.

Præcist … Det bliver en identitet.

Troen kommer af det som høres hvis man handler derpå.

Det er utroligt hvordan man kan manipulere sigselv – og hvor ”det” selv tager over og ”kører” med én.

Det er straks sværere at få ”det” smidt ud igen, da alle ens indtryk gennem livet - oplagres i bevidstheden, og kan fremkaldes ved de rigtige tryk på knapperne.


Sker med os, betyder ikke indflydelse fra andre, men alene fra ægte SPIRITUALITET - fra Gud som vi kender Gud gennem Ånden og gennem spirituelle erfaringer. Ikke noget vi kan påduttes eller lære, men kun noget vi eksistentielt kan erfare. Troen kommer ikke af noget vi skal påduttes, troen er ikke overlevering (kommer altså ikke af noget vi skal læse og høre), men fra den Gud Hellige Livets Ånd vi kender fra vore egne spiritualitet, spirituelle erfaringer. Hvilket også står sort på hvidt flere steder hos Paulus.

Troen magter vi ikke selv, for tro er ikke os der tror noget, men = med Guds Ånd der griber os på ekstatisk vis. Troen er en åbenbaringens ekstatisk begivenhed i vores liv, det er ikke mentalt, fx bibelkonkordantisk mentalitet. Tro udenom Gud Helligånden har jeg aldrig hørt om. I så fald kunne man sætte et barn til at læse i bibelen og sige det skal tro hvad det læser og ja så er dette barn i troen, men dette har jo ikke en dyt at gøre med tro hverken for barnet eller en naiv voksen der kan manipuleres.


Men igen det her har vi været igennem hundredvis af gange. Og du vil næppe nogensinde forstå det, for da havde du aldrig faldet i de to grøfter ateisme og bibelfundamentalisme. Du kører konstant i grøften, den ene eller den anden, og har svært ved at finde VEJEN og Gud den hellige Livets Ånd.

😱😉😂

Mennesket kan ikke selv tro, og gør mennesket det forstår det ikke bibelen, men render rundt og gengiver bibelen som det de tror på, og uha uha 😱😯👿 hvor er et menneske så kommet på vildspor her i livet, fordi troen gælder selvfølgelig at vi kender Gud, ikke udenom Spiritualitet, spirituelle erfaringer og Gud Åndens gerninger med os, healing, helbredelse og de mange karismatiske nådegaver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28946 - 01/01/2020 21:30 Re: Mening med mit liv? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skrev:
Citat:
- det som giver mening i livet kan være af praktisk karakter, som at tá vare på sit barn, gamle mor, passe haven, bage eget brød, leve enkelt og eller há et fællesskab med andre hvor tilliden er tilstede.
Min kommentar:
Tak for dit svar - er forstået smiler

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 44 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 43 44 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:44
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
WHO udtrykker 'enorm bekymring' over fug..
18/04/2024 13:33
33-årig mand anholdt for at have solgt ..
18/04/2024 13:26
Skade til badmintonprofil tvinger kvinde..
18/04/2024 13:12
Forfatter får ikke udleveret sine dagb..
18/04/2024 12:53
Askesky fra vulkanudbrud tvinger indones..
18/04/2024 12:12
Nyheder fra Religion.dk